• Jamilia

10-månaders somna i egen säng - tips!!!

Min dotter är 10 månader, somnar (tyvärr) fortfarande genom att jag liggammar henne i vår dubbelsäng! Hon ligger sen kvar större delen av natten i vår säng, vaknar alltid flera ggr varje natt och vill komma till bröstet! Hon tar inte napp, slutade med det som liten bebis! Jag lyfter sällan över henne i spjälsängen mellan gångerna hon vill komma till bröstet, är för bekväm helt enkelt! Känner ngn igen sig? Somnade era barn till slut i spjälsängen? Tungt att lyfta i/ur spjälsängen så här pass stora barn, flera ggr per natt...

• Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!
  • Jamilia
    violatricolor skrev 2012-12-20 14:04:02 följande:
    Det är lätt att säga att det bara är å ha barnet hos sig men det finns ju många barn som behöver hjälp att somna om en gång i timman även om de ligger intill och då förstår jag om man vill lära barnet att somna själv. Frågan är bara hur. Jag har lite det problemet på dagen att lägger jag ner dottern vaknar hon fort och sover alldeles för lite. Då hade det varit bra om hon kunde sova själv. 19 av 20 sovpass dagtid sover hon på/intill mig och så har det varit sen hon föddes och jag kan alltså inte få något gjort. Mysigt och lugnt och skönt men ibland behöver man ju göra annat.

Så är det för mig oxå, får inget gjort under dotterns sovstunder på dan! Skönt att höra att man inte är ensam om detta! :)
  • Jamilia
    violatricolor skrev 2012-12-20 14:06:45 följande:
    Sover hon inte på/intill mig så sover hon INTE i sängen ska tilläggas, utan ute på promenad i vagnen, så då kan jag inte heller klä på mig/duscha/laga mat/plocka/dricka kaffe/kissa. Det är inget jätteproblem men jag ville bara säga att det är lätt å säga att det bara är å ha barnet hos sig, om man inte har det alla sovpass på dygnet. 

Håller med fullständigt! var bor du? Vi skulle hjälpa varann med hushållsarbetet ju, haha! skämt åsido men skulle varit praktiskt! :)
  • Jamilia
    Noran skrev 2012-12-20 11:51:39 följande:
    Min son är också 10 månader och vi planerar att börja träna honom på att somna i sin egen säng i mellandagarna när båda är hemma. Jag är självklart väldigt orolig hur det ska gå.  Han har än så länge aldrig somnat i sin egen säng. Om han bara hade vaknat och ammat och sen somnat om på natten hade han gärna fått sova i vår säng länge till. Problemet är att han vaknar och ammar och sen börjar krypa runt. Är jättetrött och blir ledsen och frustrerad, vaknar till mer och mer och mer och mer ledsen. Försöker jag amma igen biter han mig.  I stället gör jag så att jag ammar och om han inte somnar går jag upp och går med honom tills han somnar. Sen kan jag lägga ner honom i sin säng som jag gungar lite. Det kan vara mellan 0 och 10 gånger per natt.  Oftast 1 - 2 gånger.  Jag har tittat lite på tassmetoden och tror vi ska prova nåt liknande. Vi tycker synd om honom att han ska vakna så mycket och vara ledsen, så vi vill lära honom att somna om själv. Hoppas vi gör det bästa för honom. Men jag är rädd att det kommer bli en pärs. Vill gärna ha alla tips jag kan få!! 

Inte lätt detta med bebisar och sömn! Min dotter somnar oftast om igen snabbt, men måste lägga henne vid bröstet varje gång, annars går det inte! Men har oxå tänkt börja prova lite grann att försöka hitta andra sätt att få henne att somna om, se om ngt annat funkar! Men, tror oxå att det kan bli en pärs... som tar låååång tid! Vi får se!
  • Noran
    Jamilia skrev 2012-12-21 21:12:42 följande:

Inte lätt detta med bebisar och sömn! Min dotter somnar oftast om igen snabbt, men måste lägga henne vid bröstet varje gång, annars går det inte! Men har oxå tänkt börja prova lite grann att försöka hitta andra sätt att få henne att somna om, se om ngt annat funkar! Men, tror oxå att det kan bli en pärs... som tar låååång tid! Vi får se!

Nä det är svårt. Man hoppas hela tiden han ska börja sova gott av sig själv så man slipper träna honom på något han inte fattar är för hans eget bästa. Min stora kille var helt annorlunda. Vid den här åldern ville han inte ens amma. Vaknade en gång vid 5 tiden, fick en flaska välling och somnade om. 

I natt var jag uppe och gick 3 gånger. Fast han vaknar betydligt oftare än så men då somnar han om när han ammar. Är peppad att träna honom på att somna i sängen. Den 27e har vi tänkt försöka. Hur ska ni göra? 
  • violatricolor
    Jamilia skrev 2012-12-21 20:59:56 följande:
    Håller med fullständigt! var bor du? Vi skulle hjälpa varann med hushållsarbetet ju, haha! skämt åsido men skulle varit praktiskt! :)

Haha! Ja, det skulle vi! Bor i Gbg... Du?

Jag har blivit så van att ha henne hos mig att det är inget stort problem men det är klart att det hade varit bra att hinna med hushållet och sig själv en lite så vi kommer nog försöka lägga henne på dagen snart igen. Samtidigt har jag blivit så van vid att hon sover på mig medan jag surfar. Oftast söver jag henne i selen och så har jag bryggt kaffe innan och tar med det när jag sätter mig.

Får ni någon vuxentid på kvällen? Vår dotter sover oftast de första timmarna av natten i sin säng och det är tack vare det som jag tycker det funkar som det är nu.
  • Jamilia
    violatricolor skrev 2012-12-22 15:17:45 följande:
    Haha! Ja, det skulle vi! Bor i Gbg... Du? Jag har blivit så van att ha henne hos mig att det är inget stort problem men det är klart att det hade varit bra att hinna med hushållet och sig själv en lite så vi kommer nog försöka lägga henne på dagen snart igen. Samtidigt har jag blivit så van vid att hon sover på mig medan jag surfar. Oftast söver jag henne i selen och så har jag bryggt kaffe innan och tar med det när jag sätter mig. Får ni någon vuxentid på kvällen? Vår dotter sover oftast de första timmarna av natten i sin säng och det är tack vare det som jag tycker det funkar som det är nu.

Haha, vi bor i Ängelholm Liiiite långt emellan kanske! Ja, visst blir man van vid sin egen situation, så är det ju! Jag har tänkt flera ggr att nu är det dags att verkl börja lägga henne i sin säng så att jag får mer gjort.... Men så blir jag bekväm och skjuter på det lite till och vips så har tiden gått och nu är dottern plötsligt 10 månader! Så det har ju funkat på nåt sätt! jag surfar oxå med henne hos mig, och rätt ofta kaffe oxå! Det blir ju en stunds avkoppling i soffan för oss vuxna oxå, man ska inte klaga! Men, hur mysigt det än är att ha henne i famnen, så ska jag snart oxå börja lägga henne i egen säng under dagen! Tiden går ju och snart nog är det dags för dagis! Känns bra om hon kan sova middag i egen säng tills dess! Kanske ska ta tag i det nu i januari! Ja, ibland blir det vuxentid på kvällen, om vi gått upp i tid på morgonen och inte legat och dragit oss för länge, dottern är lite nattuggla vaknade nämligen! försöker lägga in henne i egna sängen då, ibland funkar det längre stunder, ibland inte! Vi kan ju hålla lite kontakt här då och då och höra hur det går för oss! När ska er dotter börja dagis?
  • Jamilia

Alltså, vad rörigt det blev i texten där på slutet Jag läste tyvärr inte igenom det innan jag postade! Hoppas man förstår ändå! Det ska stå att dottern är lite nattuggla och att jag provar att lägga henne i egen säng på kvällen, ibland går det bra, ibland inte! Lite sammanfattning i korta drag!

• Jamilia
    Noran skrev 2012-12-21 21:45:26 följande:
    Nä det är svårt. Man hoppas hela tiden han ska börja sova gott av sig själv så man slipper träna honom på något han inte fattar är för hans eget bästa. Min stora kille var helt annorlunda. Vid den här åldern ville han inte ens amma. Vaknade en gång vid 5 tiden, fick en flaska välling och somnade om.  I natt var jag uppe och gick 3 gånger. Fast han vaknar betydligt oftare än så men då somnar han om när han ammar. Är peppad att träna honom på att somna i sängen. Den 27e har vi tänkt försöka. Hur ska ni göra? 

Hej igen! Ja, haha, precis som du väntar jag oxå på ett mirakel typ! Att dottern ska börja sova hela nätterna så man slapp "träna". Men det känns som att hon kommer fortsätta vakna till flera ggr varje natt ett tag till! Så hur göra...? Jag tror nästan vi fortsätter att låta henne sova i vår säng ett tag till, med förhoppning om att hon till slut bara vaknar kanske 1 gång varje natt! Då kan det kanske va läge att verkligen börja träna henne vid egen säng... Fast då kanske hon börjar vakna flera ggr igen pga miljöombyte... Sen kanske man håller på att väcka varandra mer pga att man samsover, de små sover kanske som allra bäst i egen säng ändå.... Hmm, inte lätt! Finns ju inget rätt el fel heller, bara att prova sig fram! Spännande att syskon kan va så olika gällande sömn och så! De är verkligen små personligheter! hör gärna av dig om hur det går för er nu framöver!
  • smalles

Samma situation här. Dotter 10 mån ammar sig till sömns flera ggr per natt o när det inte fungerar är vi uppe och drar vagn. Har just avslutat en vagnpromenad i lägenheten på en timme och hoppas hinna med nån timmes sömn innan det är dags igen. Vill lära henne komma till ro på annat sätt. Nappvägrar gör hon också. Just nu är vi mitt i en flytt men planerar göra ett försök när vi kommit iordning. Frågan är bara hur... Nån som läst nåt om Somna utan gråt? Köpt boken men inte hunnit läsa än... Nej, bäst att passa på att samla sömn nu! Godnatt ;)

• violatricolor
    Jamilia skrev 2012-12-26 02:29:16 följande:

Haha, vi bor i Ängelholm Liiiite långt emellan kanske! Ja, visst blir man van vid sin egen situation, så är det ju! Jag har tänkt flera ggr att nu är det dags att verkl börja lägga henne i sin säng så att jag får mer gjort.... Men så blir jag bekväm och skjuter på det lite till och vips så har tiden gått och nu är dottern plötsligt 10 månader! Så det har ju funkat på nåt sätt! jag surfar oxå med henne hos mig, och rätt ofta kaffe oxå! Det blir ju en stunds avkoppling i soffan för oss vuxna oxå, man ska inte klaga! Men, hur mysigt det än är att ha henne i famnen, så ska jag snart oxå börja lägga henne i egen säng under dagen! Tiden går ju och snart nog är det dags för dagis! Känns bra om hon kan sova middag i egen säng tills dess! Kanske ska ta tag i det nu i januari! Ja, ibland blir det vuxentid på kvällen, om vi gått upp i tid på morgonen och inte legat och dragit oss för länge, dottern är lite nattuggla vaknade nämligen! försöker lägga in henne i egna sängen då, ibland funkar det längre stunder, ibland inte! Vi kan ju hålla lite kontakt här då och då och höra hur det går för oss! När ska er dotter börja dagis?
    Ja, vi får hålla lite kontakt och berätta hur det går. Jag har också tänkt många gånger att jag ska försöka lägga ner henne men som sagt så är jag lite bekväm... Blir ju så jobbigt om hon vaknar då för då går det inte att söva om henne och så får hon så lite sömn på dagen och blir trött med allt vad det innebär.

Vi hade en period mellan 5,5 och 7,5 månads ålder då dottern sov hela nätterna i egen säng (oftast), kommer inte ihåg om jag skrivit det, så jag hoppas fortfarande på något sätt att hon bara ska mogna och att det ska hända utan ansträngning. Vet inte om det är realistiskt att hoppas det.

Hon ska inte börja på dagis förrän hon är nästan två år (22-23 månader, blir det nog). Har också funderat på hur det ska gå. Särskilt som hon inte har napp. Men jag har hört att det brukar funka bra. De har andra rutiner än vi och barn brukar anpassa sig. De ser att alla andra barn sover osv. Försöker söva henne med en snutte, som hon sen ska kunna ha med till dagis, men hon är inte så jätteintresserad av snuttar och har inte valt någon favorit än.

Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!