• Jamilia

10-månaders somna i egen säng - tips!!!

Min dotter är 10 månader, somnar (tyvärr) fortfarande genom att jag liggammar henne i vår dubbelsäng! Hon ligger sen kvar större delen av natten i vår säng, vaknar alltid flera ggr varje natt och vill komma till bröstet! Hon tar inte napp, slutade med det som liten bebis! Jag lyfter sällan över henne i spjälsängen mellan gångerna hon vill komma till bröstet, är för bekväm helt enkelt! Känner ngn igen sig? Somnade era barn till slut i spjälsängen? Tungt att lyfta i/ur spjälsängen så här pass stora barn, flera ggr per natt...

• Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!
  • ToK

Vår dotter sov aldrig i spjälsäng. För tungt att hålla på och lyfta och hon kände sig ändå instängd och begränsad i sin rörelsefrihet, förstås. Nu har hon fått en egen 90- säng och den sover hon jättebra i innan sov hon alltid i vår säng. Hon är 22 månader nu.

• delight

Ja absolut, det går bära sina bebisar och småbarn bara man gör det ergonomiskt. Glöm babybjörn. Det bästa för axlar och rygg är bärsjal eller en ergonomisk bärsele. Bär ofta min 15mån på ryggen. Ibland vill hon helt enkelt inte leka själv och springa runt, utan vill vara nära och se vad jag gör. Ja visst kan man längta tills de blir mer självständiga men samtidigt kanske man sen saknar närheten. Jag tror på att närhet ger trygghet som sedan ger självständighet :)

• Noran

Kan meddela att vi fick ge upp. Vissa dagar gick det som jag skrev innan över förväntan, men vissa dagar var han så ledsen. Nu kör vi på att bära honom tills han somnar när han inte somnar vid bröstet. Hoppas på att han nån gång av sig själv ska komma på att det går bra att ligga ner och somna. Även om jag inte vet hur det ska gå till. 

• Jamilia
    delight skrev 2013-01-02 23:00:21 följande:
    Ja absolut, det går bära sina bebisar och småbarn bara man gör det ergonomiskt. Glöm babybjörn. Det bästa för axlar och rygg är bärsjal eller en ergonomisk bärsele. Bär ofta min 15mån på ryggen. Ibland vill hon helt enkelt inte leka själv och springa runt, utan vill vara nära och se vad jag gör. Ja visst kan man längta tills de blir mer självständiga men samtidigt kanske man sen saknar närheten. Jag tror på att närhet ger trygghet som sedan ger självständighet :)

Ok, detta vill jag prova! Skulle nog passa min dotter, ibland vill hon inte heller leka själv utan vill bara vara nära! Jaa, trygghet som ger självständighet! Word!!!
  • Jamilia
    ToK skrev 2013-01-02 11:10:55 följande:
    Vår dotter sov aldrig i spjälsäng. För tungt att hålla på och lyfta och hon kände sig ändå instängd och begränsad i sin rörelsefrihet, förstås. Nu har hon fått en egen 90- säng och den sover hon jättebra i innan sov hon alltid i vår säng. Hon är 22 månader nu.

Kul att höra! Jag tycker ibland det känns lite taskigt att att "stänga in" de små i spjälsäng! Det är ju inte så men jag får den känslan bara! Kanske för över den till dottern omedvetet, därför som hon inte vill ligga där!
  • tutubi
    delight skrev 2013-01-02 23:00:21 följande:
    Samma här :) 

Till TS - Min 15 månaders ammas fortfarande till sömns och sover med mig. Det är det absolut smidigaste sättet att söva om henne på nätterna och få henne lugn så vi fortsätter med det tills vi hittar något annat sätt att göra det på. Sova själv och somna själv gör de nog när de blir redo :)
  • Jamilia
    Noran skrev 2013-01-08 22:50:53 följande:
    Kan meddela att vi fick ge upp. Vissa dagar gick det som jag skrev innan över förväntan, men vissa dagar var han så ledsen. Nu kör vi på att bära honom tills han somnar när han inte somnar vid bröstet. Hoppas på att han nån gång av sig själv ska komma på att det går bra att ligga ner och somna. Även om jag inte vet hur det ska gå till. 

Ok! Aja, ni har iaf försökt! De små är ju egna personligheter med egna önskemål, inget man kan styra över! Vissa har väl lättare för att komma till ro själva antar jag, vissa har svårare för det! Man får ge det tid och prova igen, nån gång kommer det ju funka!
  • Jamilia
    tutubi skrev 2013-01-16 01:19:09 följande:
    Samma här :)  Till TS - Min 15 månaders ammas fortfarande till sömns och sover med mig. Det är det absolut smidigaste sättet att söva om henne på nätterna och få henne lugn så vi fortsätter med det tills vi hittar något annat sätt att göra det på. Sova själv och somna själv gör de nog när de blir redo :)

Ja, vi får hoppas det löser sig med tiden! Skönt att höra här på forumet att det faktiskt finns fler därute som gör på samma vis! Man känner sig lätt lite ensam när flera bekanta berättar att deras små sovit typ hela nätter i egen säng sen de var 10 veckor gamla... Om det nu verkl stämmer...
  • Jamilia

Sen är man ju trött om nätterna, har man väl hittat ett sätt som gör att barnet somnar om fort igen, ja då kör man nog på det sättet! Man är väl inte vaken mer än man måste!

• Jamilia
    tutubi skrev 2013-01-16 01:19:09 följande:
    Samma här :)  Till TS - Min 15 månaders ammas fortfarande till sömns och sover med mig. Det är det absolut smidigaste sättet att söva om henne på nätterna och få henne lugn så vi fortsätter med det tills vi hittar något annat sätt att göra det på. Sova själv och somna själv gör de nog när de blir redo :)

jag läste lite grann i din blogg Kär tös du har! Påminner om min dotter tycker jag, det lilla jag hunnit läsa om hittills!
Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!