• Jamilia

10-månaders somna i egen säng - tips!!!

Min dotter är 10 månader, somnar (tyvärr) fortfarande genom att jag liggammar henne i vår dubbelsäng! Hon ligger sen kvar större delen av natten i vår säng, vaknar alltid flera ggr varje natt och vill komma till bröstet! Hon tar inte napp, slutade med det som liten bebis! Jag lyfter sällan över henne i spjälsängen mellan gångerna hon vill komma till bröstet, är för bekväm helt enkelt! Känner ngn igen sig? Somnade era barn till slut i spjälsängen? Tungt att lyfta i/ur spjälsängen så här pass stora barn, flera ggr per natt...

• Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!
  • violatricolor
    Noran skrev 2012-12-28 23:37:07 följande:
    Vi håller på att träna på somna i sängen nu. Igår var första kvällen. Då tog det 30 min. Vi sitter och gungar och vyssar hela tiden och tar upp då och då och tröstar. 
    Idag tog det 20 min. Sen vaknade han efter nån timme och då fick han amma och sen somna i sängen. Tog bara 5 min.

Vi satte som regel att det skulle gå minst en timme mellan amninarna på natten, och det klarade han i natt utan att bli ledsen. Anledningen att jag inte vill amma allt för ofta är att vi tycker att han blir så orolig i magen. Den är spänd, och han blir orolig och fiser mycket. Så vi tror att han kommer sova bättre om han inte ammar så mycket. 

Allt har gått bättre än förväntat hittills. Får se hur det går i natt.  
      Skönt att det går bra för er!
  • delight
    violatricolor skrev 2012-12-30 09:04:19 följande:
    Jag har en ergonomisk sele som hon sover i men hon vaknar om jag går runt med henne nuförtiden. Hon sover mycket bättre när jag sätter mig ner med henne. Dessutom börjar jag få ont i nacke och rygg trots att selen är ergonomisk - just det senare problemet kanske kan avhjälpas något om jag bär på ryggen istället för på magen, som nu, men hon sover fortfarande bättre om vi sätter oss ner och lägga ifrån mig henne är ju det jag sällan kan, särskilt inte gå därifrån och göra annat.
    Ja jag föredrar sjal när jag bär på magen och sele på ryggen. Sjal är klart skönare på magen! Känner igen det där med att de kan vakna... Kan trösta dig med att det förmodligen är separationsfasen som gör henne extra klängig. Bara ge henne all närhet som hon behöver så går det över snabbare :)
  • Noran
    violatricolor skrev 2012-12-30 09:05:29 följande:
      Skönt att det går bra för er!
    Nja det funkar väl sådär. I förrgår natt var han vaken och bökade runt i vår säng ca 2 timmar. Vi tröstade och vyssade men vägrade gå upp och gå med honom.

Nu i natt tog första nattningen 35 min. Sen vaknade han efter en halvtimme och fick mat. Se tog nattning ca 5 min. Vaknade efter en halvtimme. Då bästämde vi att han inte skulle få amma igen. Nattningen tog ca 20 min. Så där höll det på större delen av natten, men jag tror han sov 2 st 2 timmars pass i sin säng. Så man kan väl ändå säga att det var ett framsteg. 

Men ikväll!!! 5 min av protester, men han skrek inte. Bara ett surt ö-ö. Helt otroligt!! 
  • Nyfiken2012
    Jamilia skrev 2012-12-27 23:03:00 följande:
    Nja, håller både med dig och inte! Kan tro att man som läsare tycker man är dum som vill ändra på ngt som funkar bra! Och visst, det kanske stämmer... Men, slutligen vill vi väl alla att våra barn slutar amma, somnar i egen säng, blir mer självständiga osv. Jag vill inte stressa fram ngt som barnet kanske inte är redo för men samtidigt är ju allt en vanesak för de små. Om de ska trivas i egen säng så måste de få chansen att "lära sig" det, därav "träna" sitt barn att sova själv. Låter kanske heldumt att säga träna, fel ordval, men vi vet ju alla vad vi menar! inskolning i att sova i egen säng, som inskolning på dagis, haha! Såklart kommer alla barn sluta amma sig till sömns ngn gång, det vet man ju! jag tycker ändå att det känns värdefullt att ta upp ämnet här och höra litegrann hur andra har det och hur de tänker! Jag har för länge sen accepterar att min dotter gärna ammar sig till sömns, annars hade man nog inte upprepat proceduren i 10 månader! forumet är ju till för diskussion kring olika ämnen, nya infallsvinklar och tips kan verkligen vara värdefulla för föräldrar! Ville bara förklara lite hur jag tänker no hard feelings!

Visst kommer alla barn göra det.. Men redan vid 10 mån, nej alla barn är inte redo att sova ensamma då. Jag menar inte att döma, klart alla vill sova men i de fallen där barnet verkligen inte vill sova själv utan man får stå/sitta/springa dit halva natten/kvällen gör en ju inte mer utvilad.. Hursomhelst, vi samsover, men har alltid varit noga med att ha mörkt o knappt prata nåt under natten/kvällen. Min kille kan ligga bredvid o böka ett bra tag men jag brukar bara klappa på honom lite alt låtsas sova o dyl. Kan du ändå tänka dig att fortsätta samsova har jag läst att en del som vm minska nattamningen sätter på sig en Bh el topp så det blir mindre åtkomligt. Tror åldern kan bara känslig också, min är 9 mån o har börjat vakna ledsen o snuttar flera ggr/natt.
  • Jamilia

Visst kommer alla barn göra det.. Men redan vid 10 mån, nej alla barn är inte redo att sova ensamma då. Jag menar inte att döma, klart alla vill sova men i de fallen där barnet verkligen inte vill sova själv utan man får stå/sitta/springa dit halva natten/kvällen gör en ju inte mer utvilad.. Hursomhelst, vi samsover, men har alltid varit noga med att ha mörkt o knappt prata nåt under natten/kvällen. Min kille kan ligga bredvid o böka ett bra tag men jag brukar bara klappa på honom lite alt låtsas sova o dyl. Kan du ändå tänka dig att fortsätta samsova har jag läst att en del som vm minska nattamningen sätter på sig en Bh el topp så det blir mindre åtkomligt. Tror åldern kan bara känslig också, min är 9 mån o har börjat vakna ledsen o snuttar flera ggr/natt.[/quote] Tror oxå åldern spelar stor roll, min dotter vaknar till många fler ggr nu än tidigare. Tycker 9-10 månader är en knepig ålder... Min dotter har blivit mkt mer klängig nu och vill inte va själv mkt. Känns inte som det är bra tajming att dra igång för mkt nya saker nu faktiskt! Vi gör oxå som ni, håller mörkt om natten och pratar inte! Hon är rolig när hon snuttar på natten: vaknar, snuttar 3 minuter, släpper taget och vänder sig om och sover vidare! Där ligger jag redo när hon önskar, haha! Vilken lyx!

• Jamilia

Oj, där hamnade all text i ett stycke... Tala om att jag och teknik inte går ihop ibland...

• Jamilia
    delight skrev 2012-12-30 07:46:16 följande:
    Läste i tråden att ni inte får något gjort på dagarna då bebisarna vill sova på er.. skaffa en bärsjal eller en ergo baby! Jag slängde upp henne på ryggen i den åldern (händer ibland nu också) så kunde jag göra hushållsarbete och hon sov gott. Sen kunde jag försiktigt lägga ner henne i vår säng när hon sov djupt.

Går det verkligen när de blivit så pass tunga? Hade varit spännande att prova dock, bära henne på ryggen...
  • Jamilia
    delight skrev 2012-12-30 12:48:46 följande:
    Ja jag föredrar sjal när jag bär på magen och sele på ryggen. Sjal är klart skönare på magen! Känner igen det där med att de kan vakna... Kan trösta dig med att det förmodligen är separationsfasen som gör henne extra klängig. Bara ge henne all närhet som hon behöver så går det över snabbare :)

Upplever verkligen att de behöver mkt närhet nu vid 9-10 månaders ålder! Visst är det mysig ... Men samtidigt kan man längta litegrann efter att de ska bli lite mer självständiga!
  • Jamilia
    Noran skrev 2012-12-30 22:21:17 följande:
    Nja det funkar väl sådär. I förrgår natt var han vaken och bökade runt i vår säng ca 2 timmar. Vi tröstade och vyssade men vägrade gå upp och gå med honom. Nu i natt tog första nattningen 35 min. Sen vaknade han efter en halvtimme och fick mat. Se tog nattning ca 5 min. Vaknade efter en halvtimme. Då bästämde vi att han inte skulle få amma igen. Nattningen tog ca 20 min. Så där höll det på större delen av natten, men jag tror han sov 2 st 2 timmars pass i sin säng. Så man kan väl ändå säga att det var ett framsteg.  Men ikväll!!! 5 min av protester, men han skrek inte. Bara ett surt ö-ö. Helt otroligt!! 

Haha, skönt att man ibland kan överraskas positivt oxå! man lär väl få uppleva både det ena och det andra under deras första år! Eloge till er att ni håller er fast vid det ni bestämde er för, och inte ger efter när man är supertrött och bara vill sova! Jag hade nog lätt släppt efter och skjutit fram allt till nästa natt.... Känner mig själv, är för bekväm!
  • Noran
    Jamilia skrev 2013-01-02 01:50:56 följande:

Haha, skönt att man ibland kan överraskas positivt oxå! man lär väl få uppleva både det ena och det andra under deras första år! Eloge till er att ni håller er fast vid det ni bestämde er för, och inte ger efter när man är supertrött och bara vill sova! Jag hade nog lätt släppt efter och skjutit fram allt till nästa natt.... Känner mig själv, är för bekväm!
    Vi var verkligen peppade för det här. Har varit så många vakna nätter där jag varit uppe och vandrat med honom eller där han krupit runt och varit ledsen i vår säng. Och nästa vecka börjar jag jobba. 

Det har gått över all förväntan. I går natt sov han 3 st nästan 4 timmars pass. Alltså bara 2 amningar på natten.  I gårkväll tog läggningen 13 min. Och han har sovit 1 - 3 timmar i sträck. Känns som om han sover mycket lugnare i sin säng än i vår. Jag hade så gärna samsovit om det hade funkat.  
Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!