• peaches101

Perioral dermatit?

Hej! Jag har haft knottror och röda partier vid hakan i snart 3 veckor och jag har googlat runt och sett att jag tror att det är perioral dermatit, vättskrämd frågar jag nu om det är någon som haft det och blivit av med det? Jag är bara 20 år och jag ska precis börja på ett nytt jobb och har ingen lust att se helt rödflammig ut och inte använda smink eftersom jag ska jobba med service också.. 

Så himla ledsen över det här :( 

• Svar på tråden Perioral dermatit?
  • peaches101
    Anonym (Prickig) skrev 2012-12-22 22:01:57 följande:
    Drabbades av perioral dermatit för ett år sedan och var hos läkaren där jag fick ordinerat antibiotika samt antibiotikagel. Frågade vad det beror på och får svaret att det troligtvis är virus alt något hormonellt. Men hur ofta får man antibiotika mot virus? Valde att söka alternativa behandlingar och har nu gått på akupunktur. Kvinnan som behandlar mig menar på att det enbart beror på inre stress, något jag blivit medveten om under resans gång. Utslagen började lägga sig efter första behandlingen och då hade jag utslag runt hela munnen, näsan och upp i pannan. Fick tips av en hudterapeut om mineralfoundation och använder Bare Minerals sedan dess. Lycka till och fokusera på att bota orsaken (stressen) istället för symptomen ( utslagen)! God jul!
    Åh tack för ditt tips! Förstår hur du tänker med antibiotika för det frågade jag mig själv också faktiskt, det låter ju himla skumt att man ska bota ett virus med det, även om det är en inflammation så är det fortfarande konstigt. Ska kolla upp akupunktörer i närheten så fort jag har fått diagnosen då jag är 99% säker på att det är det jag har. Jag är väldigt stressad som person och mår allt annat än bra just nu, så det kan mycket väl bero på stressen. Usch, att man ska drabbas av mer bara för att man redan har en massa problem, verkligen onda cirkeln! Har du gått på fler behandlingar och hur har det blivit? Ser du mycket skillnad?
  • Anonym

Jag vet PRECIS hur du känner.
    Jag hade länge gått med knottror runt ögonen, hakan och munnen, röda blemmor i ansiktet som jag inte begrep var de kom ifrån. Har haft eksem hela livet och trodde det var något som hade med det att göra. Men jag sökte på min lokala allergiklinik, först för en annan sak men blev där remitterad till en hudläkare på allergikliniken. Den här läkaren var den bästa jag träffat på länge. Hon var förstående, lyssnade och förklarade för mig vad jag hade.

Perioral dermatit är en form av vuxenacne, men kan INTE endast botas av graviditet. Jag fick en salva att ha runt ögonen men blemmorna och knottrorna skulle försvinna med en medicin som heter Tetralysal.
    Perioral dermatit är en jobbig åkomma med det att det blir värre av smink och feta krämer, och man bör inte ta Tetralysal-kapslarna samtidigt som ett glas mjölk eller en tallrik fil. Man ska helst vänta 3 tim både före och efter. Men för mig har det hjälpt med denna medicin! Jag blev ordinerad att ta den i 3 månader. Jättelång tid och det har varit kämpigt att lägga om kosten, men det har varit värt det. Nu har jag medicinerat färdigt och alla problem jag hade är borta. Jag har under hela perioden smörjt mig med feta salvor (behöver det pga extremt torr hud i ansiktet) och endast dragit ner lite på sminket (använder foundation och puder). Möjligt är att jag hade tur att jag kunde göra så och ändå se resultat av medicineringen.

Vad jag egentligen vill säga är att jag vet precis hur jobbigt detta är! Man känner sig ofräsch och ful och vill förklara för alla att det är en sjukdom man har.
    Men lita på mig, ta kontakt med en hudläkare! Som någon tidigare skrivit, kan du så gå en annan väg än Vårdcentralen. Det kanske finns någon privat hudläkare du kan vända dig till? Du måste hitta någon som lyssnar på hur du upplever dina besvär, och det du kan ta med dig är att du har namnet på läkemedlet Tetralysal. Fråga om det är något du kan använda.
    Du behöver inte sluta sminka dig helt! Jag jobbar också med service och vill vara fin och fräsch. Att du sminkar över din periorala dermatit gör inte att du förstör den, bara att det tar längre tid för det att försvinna.
    Ge inte upp, sök vård hos en hudläkare! De finns till för precis sådana här saker.
    Kram och God Jul

• Anonym

Vill ju också lägga till här att det kan vara skönt för dig att faktiskt få det bekräftat, att det är perioral dermatit. Finns inget värre än att googla symtom och därefter drabbas av "google-ångesten".
    Var inte ledsen över detta, det finns värre saker! Det går att göra något åt det, men då måste du först söka vård för det! Hur mycket det nu är värt, men lita på mig - det går över!

• alice85

Jag har haft det, gick till läkare och fick tetracyklin och det försvann när jag ätit klart kuren.

• peaches101
    Anonym skrev 2012-12-22 22:25:15 följande:
    Jag vet PRECIS hur du känner.
    Jag hade länge gått med knottror runt ögonen, hakan och munnen, röda blemmor i ansiktet som jag inte begrep var de kom ifrån. Har haft eksem hela livet och trodde det var något som hade med det att göra. Men jag sökte på min lokala allergiklinik, först för en annan sak men blev där remitterad till en hudläkare på allergikliniken. Den här läkaren var den bästa jag träffat på länge. Hon var förstående, lyssnade och förklarade för mig vad jag hade.

Perioral dermatit är en form av vuxenacne, men kan INTE endast botas av graviditet. Jag fick en salva att ha runt ögonen men blemmorna och knottrorna skulle försvinna med en medicin som heter Tetralysal.
    Perioral dermatit är en jobbig åkomma med det att det blir värre av smink och feta krämer, och man bör inte ta Tetralysal-kapslarna samtidigt som ett glas mjölk eller en tallrik fil. Man ska helst vänta 3 tim både före och efter. Men för mig har det hjälpt med denna medicin! Jag blev ordinerad att ta den i 3 månader. Jättelång tid och det har varit kämpigt att lägga om kosten, men det har varit värt det. Nu har jag medicinerat färdigt och alla problem jag hade är borta. Jag har under hela perioden smörjt mig med feta salvor (behöver det pga extremt torr hud i ansiktet) och endast dragit ner lite på sminket (använder foundation och puder). Möjligt är att jag hade tur att jag kunde göra så och ändå se resultat av medicineringen.

Vad jag egentligen vill säga är att jag vet precis hur jobbigt detta är! Man känner sig ofräsch och ful och vill förklara för alla att det är en sjukdom man har.
    Men lita på mig, ta kontakt med en hudläkare! Som någon tidigare skrivit, kan du så gå en annan väg än Vårdcentralen. Det kanske finns någon privat hudläkare du kan vända dig till? Du måste hitta någon som lyssnar på hur du upplever dina besvär, och det du kan ta med dig är att du har namnet på läkemedlet Tetralysal. Fråga om det är något du kan använda.
    Du behöver inte sluta sminka dig helt! Jag jobbar också med service och vill vara fin och fräsch. Att du sminkar över din periorala dermatit gör inte att du förstör den, bara att det tar längre tid för det att försvinna.
    Ge inte upp, sök vård hos en hudläkare! De finns till för precis sådana här saker.
    Kram och God Jul
    Åh, tack snälla du! Vad glad jag blev att läsa det här. Du anar inte vilken lättnad det blev att veta att någon faktiskt blivit av med det! Jag ska försöka ta mig till en hudläkare efter jul, då det är svårt nu när allt är stängt. Jag ska nämna medicinen då också.

Tack än en gång, och kram på dig för att du tog dig tiden att skriva den långa kommentaren och fick mig att må lite bättre i allt ledsamt! {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Prickig)

Jag är helt fri från utslag i dag och har identifierat vad och vilka situationer som får mig att reagera eller stressa. Tror absolut att olika tekniker eller verktyg för att bli mer självmedveten och reducera stress är jättebra, oavsett om du väljer antibiotika eller ej. I vissa situationer känner jag hur det börjat svida och klia, och då är det dags att djupandas.. Minns hur maktlös jag kände mig och hur lite hjälp jag fick. Akupunkturen hjälpte mig iaf.

• Anonym (Prickig)

Kan tillägga att jag fick det efter andra barnet, så gravidteorin spricker även här! 😉

• Anonym (Läkarstudent)
    peaches101 skrev 2012-12-22 21:27:26 följande:
    Hej! Jag har haft knottror och röda partier vid hakan i snart 3 veckor och jag har googlat runt och sett att jag tror att det är perioral dermatit, vättskrämd frågar jag nu om det är någon som haft det och blivit av med det? Jag är bara 20 år och jag ska precis börja på ett nytt jobb och har ingen lust att se helt rödflammig ut och inte använda smink eftersom jag ska jobba med service också.. 

Så himla ledsen över det här :( 
    Hej peaches101

Du har goda chanser att bli hjälpt av behandling med Tetralysal, en form av antibiotika, som flera andra skrivit. Medicinen har en effekt som dämpar inflammationen oavsett bakterier/virus, så tro inte på personen i tråden som ifrågasatte medicinen av den anledningen.

Förstår att det är jobbigt men håll ut och stressa ner så gott det går så ska du se att du får hjälp och det kan bli bättre! Lycka till.

• myway

Ts.. lycka till.. försök får tag på en HUDläkare som sagt, får du inte det, så vänd dig till vårdcentralen.Försök att va så försiktig som möjligt med smink och krämer fram till dess.. Lycka till.. Och du.. god jul.. =)

jag säger bara vad jag tycker
  • Anonym

Va bra att tetralysal hjälpte vissa, så prova om din hudläkare ordinerar det. Men mig hjälpte det inte. Åt dem länge utan resultat. Gick hos en osteopat i samma veva precis innan jag blev gravid så det kan jag också rekommendera.

Varför någon här fick perorial dermatit efter graviditet vet jag inte jag kan juh bara svara för vad som funkade för mig. Hoppas du blir av med utslagen snabbt i alla fall. GOD JUL! 

Svar på tråden Perioral dermatit?