Anonym skrev 2012-12-22 22:25:15 följande:
Jag vet PRECIS hur du känner.
Jag hade länge gått med knottror runt ögonen, hakan och munnen, röda blemmor i ansiktet som jag inte begrep var de kom ifrån. Har haft eksem hela livet och trodde det var något som hade med det att göra. Men jag sökte på min lokala allergiklinik, först för en annan sak men blev där remitterad till en hudläkare på allergikliniken. Den här läkaren var den bästa jag träffat på länge. Hon var förstående, lyssnade och förklarade för mig vad jag hade.
Perioral dermatit är en form av vuxenacne, men kan INTE endast botas av graviditet. Jag fick en salva att ha runt ögonen men blemmorna och knottrorna skulle försvinna med en medicin som heter Tetralysal.
Perioral dermatit är en jobbig åkomma med det att det blir värre av smink och feta krämer, och man bör inte ta Tetralysal-kapslarna samtidigt som ett glas mjölk eller en tallrik fil. Man ska helst vänta 3 tim både före och efter. Men för mig har det hjälpt med denna medicin! Jag blev ordinerad att ta den i 3 månader. Jättelång tid och det har varit kämpigt att lägga om kosten, men det har varit värt det. Nu har jag medicinerat färdigt och alla problem jag hade är borta. Jag har under hela perioden smörjt mig med feta salvor (behöver det pga extremt torr hud i ansiktet) och endast dragit ner lite på sminket (använder foundation och puder). Möjligt är att jag hade tur att jag kunde göra så och ändå se resultat av medicineringen.
Vad jag egentligen vill säga är att jag vet precis hur jobbigt detta är! Man känner sig ofräsch och ful och vill förklara för alla att det är en sjukdom man har.
Men lita på mig, ta kontakt med en hudläkare! Som någon tidigare skrivit, kan du så gå en annan väg än Vårdcentralen. Det kanske finns någon privat hudläkare du kan vända dig till? Du måste hitta någon som lyssnar på hur du upplever dina besvär, och det du kan ta med dig är att du har namnet på läkemedlet Tetralysal. Fråga om det är något du kan använda.
Du behöver inte sluta sminka dig helt! Jag jobbar också med service och vill vara fin och fräsch. Att du sminkar över din periorala dermatit gör inte att du förstör den, bara att det tar längre tid för det att försvinna.
Ge inte upp, sök vård hos en hudläkare! De finns till för precis sådana här saker.
Kram och God Jul
Åh, tack snälla du! Vad glad jag blev att läsa det här. Du anar inte vilken lättnad det blev att veta att någon faktiskt blivit av med det! Jag ska försöka ta mig till en hudläkare efter jul, då det är svårt nu när allt är stängt. Jag ska nämna medicinen då också.
Tack än en gång, och kram på dig för att du tog dig tiden att skriva den långa kommentaren och fick mig att må lite bättre i allt ledsamt!