Zirap skrev 2013-01-16 21:52:26 följande:
Förstår att det känns jobbigt! Man känner sig lite "pestsmittad" och vill inte att folk ska se en. Jag har själv funderat på om det inte delvis skulle kunna vara psykosomatiskt framkallt också, dvs man mår dåligt psykiskt och då får man fysiska symtom som detta. Som 20 åring hade jag själv även två andra sjukdomar som var kopplade till mitt psykiska välmående. Kanske rent av så att någon av dem också är samma som du har och det tog mig mycket hårt som 20-åring!
Men tro mig, ju äldre man blir desto lättare blir sånt där. Man landar i sig själv. Det är faktiskt väldigt jobbigt att vara "nyvuxen" många gånger. Det är så mycket som ska klaffa och så mycket som ska göras. Man måste visa sig så himla duktig och törstar ofta efter bekräftelse. Å precis som du säger kommer jag ihåg att den förbaskade bägaren så ofta rann över. Tyckte ständigt den fylldes med en massa onödiga besvär.
Men försök nu att ge zinkkrämen en chans. Det kommer att ta flera dagar innan du kan säga om den fungerar eller inte. Som jag själv minns det så trodde jag inte att den skulle funka, men sedan efter ett par dagar bara tvärvände det. Skulle den inte fungera för dig så är det ju synd, men ingen katastrof. I så fall får du boka tid hos vårdcentralen och väl hos läkaren be om en remiss till en hudmottagning på sjukhuset. Men som sagt ge nu det här en ärlig chans föst!
Zinkkräm på till natten, tvätta sedan försiktigt bort på morgonen och smörj in med Repair.
Kram!
Hej och tack för ditt stöd, kändes lite bättre efter att ha läst det du skrev

Ja, mitt är verkligen stressrelaterat då jag är stressad dygnet runt, vad jag än gör.. Jag vet verkligen inte hur jag ska lyckas bli lugnare och det är så svårt att hitta nåt jag bli glad av tyvärr. Sjukdomen jag har heter Interstitiell Cystit och är topp 3 av de smärtsammaste sjukdomarna man kan ha, så det är inte så bekvämt, men då har jag i alla fall kunnat göra mig fin och se bra ut och på så sätt har det fått mig att känna mig bättre, liksom då syns i alla fall inte mitt problem på utsidan, men nu gör det det också :/ Och jag har alltid tyckt att jag är ful, vad tycker jag inte nu då?
Och jag har så många funderingar på om det är så att jag har svamp i kroppen/blodet eller så? För som jag har fattat det så är det ju en sorts svamp, PD:n alltså. Och det gör mig galen att inte veta vad det är som gjorde att det poppade upp just nu! Har ju aldrig haft något problem med huden, aldrig varit känslig heller, liksom jag kunde typ smörja in huden med bensin utan att den ens reagerade. Nu har jag ju aldrig gjort det bokstavligen men jag har aldrig haft en typiskt känslig hud.
Jag fortsätter med zinket och nu är jag inne på 3e natten, jag undrar om jag kan ha den på dagen också då jag är hemma? Eller blir det för mycket då? Jag har skippat Locobasen faktiskt, för det blev verkligen väldigt rött och irriterat med den, men när jag lät bli har det sett lite bättre ut, så jag har bara zinkkrämen för min hud verkar inte bli uttorkad av den så det gör nog inget om jag skippar feta salvan? Vad tror du om det?
Kram