• peaches101

Perioral dermatit?

Hej! Jag har haft knottror och röda partier vid hakan i snart 3 veckor och jag har googlat runt och sett att jag tror att det är perioral dermatit, vättskrämd frågar jag nu om det är någon som haft det och blivit av med det? Jag är bara 20 år och jag ska precis börja på ett nytt jobb och har ingen lust att se helt rödflammig ut och inte använda smink eftersom jag ska jobba med service också.. 

Så himla ledsen över det här :( 

• Svar på tråden Perioral dermatit?
  • Zirap

Jag har också haft utbrott av Perioral Dermatit. Jag fick det i slutet på gymnasiet någon gång och det var verkligen hemskt. Hade utslag ovanför munnen vid näsan och när det var som värst spred det sig även till ögonen.

På vårdcentralen blev jag ordinerad Tetracyklin - ett bredspektra antibiotika. Jag åt kurer på 10 veckor där jag först åt en mycket hög dos som sedan trappades av. När dosen var hög mådde jag ungefär som man kan göra som relativt nygravid, dvs ILLA. Hur som helst så försvann utslagen, men efter kanske 4-6 mån fick jag tillbaka dom och fick gå på en ny kur och de försvann på nytt. Till nästa sväng så tog det några fler månader, men tillbaka kom dem :( Värst var att behöva gå på Tetracyklinet på vår/sommar eftersom man INTE fick vara i solen då.

När jag ville få en ny dos utskriven för 4:e gången (tror jag det var) så var det en person på vårdcentralen som i stället skickade mig via en remiss till Hudmottagningen på sjukhuset. Väl där så skrev läkaren ut en kräm som kunde jämföras för cortison men inte innehöll cortison typ... kommer inte ihåg vad den hette, men det spelar ingen roll, för den var verkningslös. Cortison fungerar för övrigt inte heller på perioral dermatit. Det kan tillfälligt dämpa något, men fungerar alltså inte. Så vid återbesöket så kliade sig läkaren i huvudet och sa att jag skulle få prova något som han hört skulle fungera, men som eg inte är någon "riktig" medicin och man inte riktigt vet varför det fungerar. Helt sjukt nog så FUNGERADE det!!!   Efter c:a 2 veckor så var symptomen borta och det var då betydligt skonsamare än någon hästkur antibiotika.

Efter detta så kom utslagen tillbaka vid c:a 2-3 tillfällen. Jag är idag 33 år och uppskattar att jag hade senaste utbrottet när jag var c:a 24 år. Varför de inte kommit på nästan 10 år vet jag inte. 

Då nu antar jag att ni vill veta vad som hjälpte mig också :) Här kommer det:

Innan läggdags fick jag smörja in huden med en zinkkräm som normalt inte är lagervara hos apoteken, därför får man oftast be dem ta hem på beställning. På morgonen tvättar man sedan försiktigt bort zinkkrämen och smörjer sedan in området ordentligt med Repair, en fet hudkräm. Så håller man på i 2 veckors tid, men ofta blir det bra tidigare än så.

Zinkkrämen jag skriver om är följande:
    110g kräm, Zinkliniment APL, varunummer: 34 80 86 

Hudkrämen:
    Locobase® REPAIR

Båda är receptfria!

Att tänka på är att zinkkrämen ofta smetar av sig på sängkläderna, så det kan vara bra att ha en handduk på kudden om man inte har många örngott att byta med.

För övrigt så upplevde jag att smink och att tvätta sig i ansiktet förvärrade utslagen. Så undvik detta i möjligaste mån för att inte förvärra dem. 

Jag hoppas verkligen att du får bukt med dina utslag TS, det är verkligen jobbigt att ha dem och lite extra jobbigt när man är i början av vuxenlivet! 

• peaches101

Åh tack för ditt svar Zirap! 

Jag ska prova det här och hoppas verkligen att det hjälper, men det verkar hoppfullt!
    Är zinkkrämen dyr? Ska genast införskaffa det efter jul och testa om det fungerar!

tack än en gång! Glad 

• Zirap

Zinkkrämen kostade lite drygt 100 kronor sist jag köpte en tub. Värd varenda krona! Hoppas verkligen att detta fungerar för dig också. Å ge inte upp om du inte ser effekt direkt, utan ge det minst en vecka om du först inte ser någon skillnad. Lycka till!

• deac

Hej TS,

Jag har också haft PD som jag tack och lov blivit av med. Jag blev ordinerad en acnesalva som heter Finacea som jag skulle smörja med morgon och kväll. Sved, kliade och stack som f...n. (Det avtog allt eftersom utslagen försvann.) Men det hjälpte till slut. Jag fick mina utslag efter 3 graviditeter och när jag var över 40 år. Så jag tror det kan komma när som helst i livet. 

Tänk på att använda så milda produkter som möjligt i ansiktet. Inga skrubbar, anti age produkter, starka rengöringsmedel eller feta krämer. Fett är inte bra. Det du ska ha är en fuktgivande kräm. Jag använde Body Shops Aloe Vera dag och nattcreme. Det funkade bra för mig. Nu har jag Forever livrings dag och natt crèmer även de med Aloe Vera. Det funkar också. Men jag är noga med vad jag smörjer mig med. Stress, rödvin, stark mat förvärrar också. Solen både förvärrar och läker, konstigt nog. Det är ju inget större problem nu men tänk på det till våren så du är försiktig med första solen. Använd så lite milt smink som möjligt i början så att ansiktet kan läka ordentligt.

Var hoppfull, det kommer att bli bättre!

God Jul på er alla som läser tråden. 

• peaches101
    Zirap skrev 2012-12-23 22:45:05 följande:
    Zinkkrämen kostade lite drygt 100 kronor sist jag köpte en tub. Värd varenda krona! Hoppas verkligen att detta fungerar för dig också. Å ge inte upp om du inte ser effekt direkt, utan ge det minst en vecka om du först inte ser någon skillnad. Lycka till!
    Zirap! Nu har krämen anlänt till Apoteket här i stan då jag var tvungen att be dem ta hem den, så jag har inhandlat Locobase Repair och imorgon eller lördag börjar jag min kur! Hoppas hoppas hoppas det går bort :)
  • Zirap

Så bra att de fick hem den. Jag håller verkligen tummarna för att det ska fungera för dig! Det kan vara lite besvärligt att få bort zinkkrämen från hunden på morgonen, men ta det bara försiktigt så att du inte irriterar huden i onödan. Undvik att sminka området under tiden du behandlar dig, huvudsaken är ju att du blir kvitt eländet nu. Lycka till!

• peaches101
    Zirap skrev 2013-01-11 15:32:37 följande:
    Så bra att de fick hem den. Jag håller verkligen tummarna för att det ska fungera för dig! Det kan vara lite besvärligt att få bort zinkkrämen från hunden på morgonen, men ta det bara försiktigt så att du inte irriterar huden i onödan. Undvik att sminka området under tiden du behandlar dig, huvudsaken är ju att du blir kvitt eländet nu. Lycka till!
    Tack! Det blev nåt krångel så den hade inte kommit men idag hämtade jag ut den så nu har jag smort första gången och har handduk på kudden! Har inte använt smink på nedre halvan av ansiktet där jag har PD:n på säkert 3 veckor och tvättar ansiktet med ljummet vatten endast kväll. Läste på lite och det verkar som att ibland har huden Zinkbrist och då kan PD komma av just det, så det verkar ligga något i att zinkkrämen ska fungera! Vågar nästan inte hoppas på för mycket för nu är jag så less på att se ut som ett stoppljus i halva fejset, men jag hoppas det ska försvinna! Säger till hur det går om du är intresserad :) kram
  • peaches101

Förlåt men måste skriva av mig här lite igen, är så stressad och känner inget hopp över att det ska gå över.. Jag kör med zinket och sådär men det känns inte som att det ska hjälpa.. Jag VILL tänka att "det går över, det är lugnt, sedan kommer det aldrig tillbaka", men det går verkligen inte! Usch, gråter varenda gång jag går förbi en spegel och ligger och tänker innan jag ska sova att det aldrig kommer gå över och att jag aldrig kommer kunna sminka mig igen osv.. Är så deprimerad sedan innan över en massa annat och en annan sjukdom så det här känns som det får bägaren att rinna över och jag vill nästan inte börja på det nya jobbet bara för det här :( 

Behöver lite stöd känner jag..

• deac

Har du varit hos en läkare och fått konstaterat Perioral Dermatit? Eller är det vad du tror att det är?

Jag hade nog gjort ett besök hos en läkare och kanske fått någon passande salva eller tabletter. Ju längre du dröjer desto längre tid tills det blir bättre. När jag började med min Finacea så dröjde det inte så länge tills det började bli bättre. Fick däremot hålla på och smörja morgon och kväll i ca 2-3 mån. innan det var helt borta. Eftersom man blir vit i ansiktet när salvan torkar fick/ läste jag tipset att smörja på morgonen men sedan tvätta bort det innan man går hemifrån. Då har det hunnit verka en liten stund i allafall.

Håller tummarna för att det ska bli bättre snart. 

Svar på tråden Perioral dermatit?