Jag har också haft utbrott av Perioral Dermatit. Jag fick det i slutet på gymnasiet någon gång och det var verkligen hemskt. Hade utslag ovanför munnen vid näsan och när det var som värst spred det sig även till ögonen.
På vårdcentralen blev jag ordinerad Tetracyklin - ett bredspektra antibiotika. Jag åt kurer på 10 veckor där jag först åt en mycket hög dos som sedan trappades av. När dosen var hög mådde jag ungefär som man kan göra som relativt nygravid, dvs ILLA. Hur som helst så försvann utslagen, men efter kanske 4-6 mån fick jag tillbaka dom och fick gå på en ny kur och de försvann på nytt. Till nästa sväng så tog det några fler månader, men tillbaka kom dem :( Värst var att behöva gå på Tetracyklinet på vår/sommar eftersom man INTE fick vara i solen då.
När jag ville få en ny dos utskriven för 4:e gången (tror jag det var) så var det en person på vårdcentralen som i stället skickade mig via en remiss till Hudmottagningen på sjukhuset. Väl där så skrev läkaren ut en kräm som kunde jämföras för cortison men inte innehöll cortison typ... kommer inte ihåg vad den hette, men det spelar ingen roll, för den var verkningslös. Cortison fungerar för övrigt inte heller på perioral dermatit. Det kan tillfälligt dämpa något, men fungerar alltså inte. Så vid återbesöket så kliade sig läkaren i huvudet och sa att jag skulle få prova något som han hört skulle fungera, men som eg inte är någon "riktig" medicin och man inte riktigt vet varför det fungerar. Helt sjukt nog så FUNGERADE det!!! Efter c:a 2 veckor så var symptomen borta och det var då betydligt skonsamare än någon hästkur antibiotika.
Efter detta så kom utslagen tillbaka vid c:a 2-3 tillfällen. Jag är idag 33 år och uppskattar att jag hade senaste utbrottet när jag var c:a 24 år. Varför de inte kommit på nästan 10 år vet jag inte.
Då nu antar jag att ni vill veta vad som hjälpte mig också :) Här kommer det:
Innan läggdags fick jag smörja in huden med en zinkkräm som normalt inte är lagervara hos apoteken, därför får man oftast be dem ta hem på beställning. På morgonen tvättar man sedan försiktigt bort zinkkrämen och smörjer sedan in området ordentligt med Repair, en fet hudkräm. Så håller man på i 2 veckors tid, men ofta blir det bra tidigare än så.
Zinkkrämen jag skriver om är följande:
110g kräm, Zinkliniment APL, varunummer: 34 80 86
Hudkrämen:
Locobase® REPAIR
Båda är receptfria!
Att tänka på är att zinkkrämen ofta smetar av sig på sängkläderna, så det kan vara bra att ha en handduk på kudden om man inte har många örngott att byta med.
För övrigt så upplevde jag att smink och att tvätta sig i ansiktet förvärrade utslagen. Så undvik detta i möjligaste mån för att inte förvärra dem.
Jag hoppas verkligen att du får bukt med dina utslag TS, det är verkligen jobbigt att ha dem och lite extra jobbigt när man är i början av vuxenlivet!