• peaches101

Perioral dermatit?

Hej! Jag har haft knottror och röda partier vid hakan i snart 3 veckor och jag har googlat runt och sett att jag tror att det är perioral dermatit, vättskrämd frågar jag nu om det är någon som haft det och blivit av med det? Jag är bara 20 år och jag ska precis börja på ett nytt jobb och har ingen lust att se helt rödflammig ut och inte använda smink eftersom jag ska jobba med service också.. 

Så himla ledsen över det här :( 

• Svar på tråden Perioral dermatit?
  • peaches101
    Zirap skrev 2013-01-25 20:50:28 följande:
    Så skönt att det gett något resultat. Använder du repair också? När jag hade dessa besvär använde jag inget puder eller dyl till vardags , bara maskara etc. Jag undvek det därför helt fram tills dess att huden blev helt bra. Jag tycker att det låter bra att du väljer mineralsmi nk. Själv upplevde jag dock att själva sminkborttagandet på kvällen var det som nötte mest av allt. Jag minns tyvärr inte riktigt om huden blev speciellt röd under behandling, men jag tror inte att det var så.
    Ja, jag använder Repair men inte varje dag, bara när det känns extra torrt! Jag använder inget smink alls i ansiktet, böjer bara upp ögonfransarna. Också tvättar jag med babyolja när jag ska ta av Zinket, för det sitter ju som berget annars! Första gången irriterade jag huden jättemycket bara av att jag var tvungen att skölja och gnugga bort det. Så då började jag ta bort det med lite babyolja, tror du det är okej? Det enda i den jag kan tro kan irritera är väl att den innehåller lite alkohol, men babyrumpor klarar det ju så då kanske min haka också gör det :) haha. 
  • peaches101

Deac, hur länge tog det för dig innan Finacean verkade? Hade du ett lindrigt fall eller mycket? 

• deac

Åh, jag kommer inte riktigt ihåg. Men jag kan tänka mig att det tog ungefär en till två veckor innan det började synas och en månad innan det riktigt började försvinna. Jag hade kanske inte jätte mycket men det var sommar, solen läkte och försämrade på samma gång och jag gjorde det stora felet att använda kortisonsalva. Det är ju helt fel. Men den läkte för stunden. Sedan var jag som sagt försiktig med vad jag använde för produkter. Tillförde endast fukt, dag och nattkräm.

• peaches101

Alltså nu är jag f*n heligt förbannad och jätteledsen!! Har smörjt med zink och använt Repair i 2 veckor och 2 dagar nu och för några dagar sedan vände alltihop och blev jättemycket värre!? Innan dess blev jag så lycklig för det började bli bättre men nu är det sämre igen?! Gick till VC och frågade men dom sa att man inte kunde göra nånting åt det. Ska jag gå runt såhär hela livet nu eller? Måste ju finnas nånting man kan få mot det, det finns ju botemedel mot nästan allt förutom det här?? Jag VÄGRAR gå runt och se ut som en pestsmittad på mitt nya jobb och ha den här klådan och att det svider så fort man nuddar.

Förlåt för mitt arga inlägg men jag har fått nog nu, överväger faktiskt att tacka nej till jobbet för att det inte finns något som får bort det här från mitt ansikte! Kan inte se ut såhär när jag ska jobba med service. Ska den här sjukdomen få förstöra allt i mitt liv nu när det är nu jag vill göra saker och träffa nya människor?!

USCH 

• Zirap

Förstår att det känns jobbigt! Du har ju trots allt inte provat "allt" ännu, så deppa inte ihop fullständigt redan nu. Fick du träffa en läkare på vårdcentralen för dina besvär, eller pratade du bara med någon i receptionen/korridoren i all hast? Om inte så boka dig en "riktig" tid. Väl där så ber du om att få en remiss till hudmottagningen på skjukhuset. Är kön lång så fråga även om det är möjligt att få en dos Tetracyklin. Tetracyklinet hjälper mot mycket även om det inte är bra att använda antibiotika "hejvilt" och det finns alternativa behandlingar. Det är en tuff behandling att ta, men jag tror ändå det är värt det för dig för att du ska se att det finns något som fungerar om du inte har ro att experimentera med andra krämer. 

Med läkaren tycker jag även att du ska ta upp hur illa detta påverkar dig psykiskt. Spä gärna på så att de verkligen tar dig på allvar. På så vis är det större chans att du snabbt får hjälp. Kläm gärna fram några tårar i ögonvrån. 

Det är tråkigt att du fått ett bakslag. Försök att analysera om det är något som hänt dig som kan ha bidragit till detta.  Har du stressat eller ätit något ovanligt eller kanske blivit förkyld? Vore jag du hade jag nog ändå provat ett par dagar till då Zinkkrämen inte är "medicinsk" för att se om det vänder igen om du ändå inte påbörjar någon annan behandling.

Håller tummarna för att det löser sig för dig!

Å du, ta jobbet, du tjänar på det i längden! 

• peaches101
    Zirap skrev 2013-01-31 21:16:11 följande:
    Förstår att det känns jobbigt! Du har ju trots allt inte provat "allt" ännu, så deppa inte ihop fullständigt redan nu. Fick du träffa en läkare på vårdcentralen för dina besvär, eller pratade du bara med någon i receptionen/korridoren i all hast? Om inte så boka dig en "riktig" tid. Väl där så ber du om att få en remiss till hudmottagningen på skjukhuset. Är kön lång så fråga även om det är möjligt att få en dos Tetracyklin. Tetracyklinet hjälper mot mycket även om det inte är bra att använda antibiotika "hejvilt" och det finns alternativa behandlingar. Det är en tuff behandling att ta, men jag tror ändå det är värt det för dig för att du ska se att det finns något som fungerar om du inte har ro att experimentera med andra krämer. 

Med läkaren tycker jag även att du ska ta upp hur illa detta påverkar dig psykiskt. Spä gärna på så att de verkligen tar dig på allvar. På så vis är det större chans att du snabbt får hjälp. Kläm gärna fram några tårar i ögonvrån. 

Det är tråkigt att du fått ett bakslag. Försök att analysera om det är något som hänt dig som kan ha bidragit till detta.  Har du stressat eller ätit något ovanligt eller kanske blivit förkyld? Vore jag du hade jag nog ändå provat ett par dagar till då Zinkkrämen inte är "medicinsk" för att se om det vänder igen om du ändå inte påbörjar någon annan behandling.

Håller tummarna för att det löser sig för dig!

Å du, ta jobbet, du tjänar på det i längden! 
    Jag ska be att få prata med en riktig doktor, det var som sagt en sköterska som jag pratade med. Ska testa lite till med zinken ändå, som du sa. Jag behöver nog inte spä på, börjar gråta så fort jag pratar med någon just nu. Det beror på stress som det har blivit värre tror jag, för jag väntar på ett cellprov och är jätteorolig att det ska vara något.. Så det är nog det som ställer till det. Har även haft jättejobbiga ångestattacker, inte av PD:n då men allt annat runt omkring. 

Du är så himla go du! Jag tänkte förut att om det hjälpte skulle jag skicka blommor eller typ ge dig dagens ros eller nåt, haha :) Men nu funkade det ju inte, men du får ändå dagens ros av mig här, en stor kram för allt du hjälpt till med i min tråd Zirap! {#emotions_dlg.flower}
  • Neko

Känns rimligt det där med att det beror på stress eftersom jag är en väldigt stresad person och har nu min andra omgång PD. Första gången var för ngra år sedan och då fick jag Dalacin mot det. Det är ju antibiotika men min läkare sade att det inte var själva antibiotikan som hjälpte utan något annat i medicinen, som en biverkning typ... Det tog två månader (kuren var på tre), sedan försvann det. Var borta i några år och nu har det kommit tillbaka. Har varit mer stressad på senare tid så det är kanske därför. Har fått Dalacin igen och tagit det ca en månad, ingen förändring... hoppas att det händer något snart.

• deac

Hej TS,

Hur går det? Börjar det hjälpa eller har du varit i kontakt med en läkare?

• Anonym
    deac skrev 2013-02-04 20:14:32 följande:
    Hej TS,

Hur går det? Börjar det hjälpa eller har du varit i kontakt med en läkare?

Hej! :) 

Det går inte så bra, använde zinket tills igår men det blev bara sämre och sämre konstigt nog :( Tror det kanske är för att jag stressar så mycket nu, så ska testa en kur sen igen.

Just nu så har jag tid hos en distriktsöterska nästa vecka, men det är väl bättre än inget, hinner inte fixa en remiss för jag ska resa. Men då ska jag nämna Finacea iaf, och höra om hon har något annat att rekommendera. Just nu använder jag tea tree olja och det svider men lugnar lite, har torkat ut det rejält i alla fall, så det slutar klia.

Tack för att du frågade! 
  • peaches101

Nu har jag varit hos HC för andra gången, och fick Finacea utskrivet, och även Tetracyklin fast jag inte ville ha det, men hon insisterade på att hon skulle skriva ut det ändå.. Men kommer inte äta den kuren, om jag inte får en explosion av utslagen i hela ansiktet då eller något sånt.

Men jag blev förvånad över vilket bemötande jag fick, jag berättade hur dåligt psykiskt det fick mig att må eftersom jag har en kronisk sjukdom som gör att jag har hemskt ont varje dag, berättade vilken det var och sådär. Och sa att utan PD'n så kunde jag iaf känna mig fin så jag tänkte mindre på att ha ont och nu kunde jag inte ens det längre, pga utslagen. Och då skrattade hon, och sa "ja, livet är ju inte så kul ibland, haha" Det var väl inte världens grej men blev ändå lite besviken att de inte tar en på allvar. 

Så i princip fick jag då sitta och berätta för henne vad sjukdomen var för något, och hon sa "du har sökt på internet och sådär va? det finns ju bra info om det här där" Ja men varför söker inte ni där då och lär er vad det är för något innan ni skriver ut grejer bara sådär? tänkte jag då. Men men. Efter jag hade fått antibiotika utskrivet och hon sa att det inte fanns en enda annan grej att göra åt det så nämnde jag Finacea, bara namnet. Och då sa hon "ja jag skriver ut det också!" och jag frågade om hon visste vad det var för kräm, och hon svarade att hon hört talas om den nån gång men inte riktigt visste.. Ja herregud. Tur jag kunde litegrann själv.

Svar på tråden Perioral dermatit?