• Johanninen

Hur göra julen så mysig som möjligt... Stackars barn!

Fy fan så ledsen jag är just nu. Vi har planerat julen, den ska vara precis som alla andra år. Julfrukost, mys och paket, Kalle Anka och min sida av släkten hos min mamma och pappa, sen vidare till svågern och svägerskan med familj för att träffa makens del av släkten. Mat, paket, ungar och lek. Underbart.

Och så upptäckte vi idag att stora flickan (5 år) har hög feber. Hostig, och lite snorig. Och hela planeringen sprack i sömmarna. Flickstackarn storgrät redan när jag tog fram febertermometern. "Jag vill inte fira jul utan mormor och morfar!" Saken är den att morfar (min pappa såklart) har cancer. Han genomgår just nu cellgiftsbehandling och mår pyton, och är naturligtvis mitt i en cykel, vilket är den sämsta tiden av en redan usel tid. Inte läge att träffa ens lite halvförkylda barnbarn. Så nu sitter flickstackarn här och gråter, och pappa sitter hemma vid deras köksbord med tårarna rinnande. Deras relation är den mest speciella jag sett, de älskar varann så otroligt. Och nu får de inte träffas på julafton. Jag tycker så förbaskat synd om dem.

Vi kommer nog inte iväg till svågern och svägerskan heller. De har en nyfödd bebis, och det sista vi vill är att hon ska smittas. Så det lutar åt att det blir jul hemma i år. Men vad fan, julafton är ju en jäkla apparat. Det ska lagas mat (och den måste handlas först, vi skulle ju inte vara hemma så vi har inte handlat någon julmat), fixas och donas. Det ska ju bli jul på riktigt, liksom. Hur fan ska jag hinna, orka, var börjar jag?

Vi som skulle ha en avstressad, mysig jul... Skjut mig!

För övrigt anser jag att du bör lära dig stava.
  • Svar på tråden Hur göra julen så mysig som möjligt... Stackars barn!
  • puss

Men vad?? Låter ju som ingen fara. Bädda er i soffan och ha det mysigt bara.

• Vinterankan

Julmat går att köpa nästan allting färdigt och om det bara är ni så stäm av vad varje person vill ha och köp litegrann bara så att det räcker till de som vill ha. Om ni tycker julgran är viktigt men inte har någon så kan ni köpa en sådan där glittrig plastgran så slipper ni klä den. Kanske lite smaklöst för oss vuxna men barnen lär älska det. Tror att det finns billiga på rusta, de vita är lite mindre smaklösa. Och så kan ni bädda lite mysigt med madrasser på golvet där sjuklingen kan ligga och kolla på film. Köp hem nötter och apelsiner att mysa med (för mig är i alla fall just nötter och apelsiner väldigt juligt).

• Johanninen

För mig ÄR det fara, känns som att detta mycket väl kan vara sista julen jag får med min pappa... och för dottern sista julen ihop med morfar.

Är dessutom traditionalist ut i fingerspetsarna, det ska va som det ska va, och att det inte blir så som det brukar känns jobbigt. Att min mamma blir sittande halva julafton helt ensam med bara en sovande, sjuk, deprimerad och ledsen pappa till sällskap känns ännu jobbigare.

Men värst är att dottern är så förkrossad. Jag vill gärna göra även denna jul till något mysigt, för hennes skull, för att hon ska slippa gråta floder och hoppfullt komma till mig och säga "Jag mår nog lite bättre nu mamma!" fast febern riktigt blommar i ansiktet på henne. Just nu känns det som att jag kommer få springa häcken av mig för det, och aldrig hinna klart...

• pluvdo

Det är uteslutet att helt enkelt skjuta upp julen, eller? Typ lägga undan lite av julklapparna, spela in eller ladda ner Kalle Anka och sedan bjuda hem morföräldrar och så när er dotter är frisk igen och fira jul ordentligt då?

• Johanninen
    pluvdo skrev 2012-12-23 15:11:14 följande:
    Det är uteslutet att helt enkelt skjuta upp julen, eller? Typ lägga undan lite av julklapparna, spela in eller ladda ner Kalle Anka och sedan bjuda hem morföräldrar och så när er dotter är frisk igen och fira jul ordentligt då?
    Näe, det lutar åt att det blir så. Men ändå... Hon VET ju, precis som vi, att det är julafton imorrn och hon vet vad hon missar... :S
  • Johanninen
    Vinterankan skrev 2012-12-23 15:03:35 följande:
    Julmat går att köpa nästan allting färdigt och om det bara är ni så stäm av vad varje person vill ha och köp litegrann bara så att det räcker till de som vill ha. Om ni tycker julgran är viktigt men inte har någon så kan ni köpa en sådan där glittrig plastgran så slipper ni klä den. Kanske lite smaklöst för oss vuxna men barnen lär älska det. Tror att det finns billiga på rusta, de vita är lite mindre smaklösa. Och så kan ni bädda lite mysigt med madrasser på golvet där sjuklingen kan ligga och kolla på film. Köp hem nötter och apelsiner att mysa med (för mig är i alla fall just nötter och apelsiner väldigt juligt).
    Tack för tipsen! Julgran har vi, så den biten är räddad i alla fall! :) Jag tror min man får åka och handla lite extra mat också, så får vi se hur det blir med resten...
  • Kasperina

Skjut upp julen en vecka! Den 24:e december är bara ett datum, för er är det viktigt med traditionen så ta ett senare datum 

• Neko

Säg att ni har två jular, först en bara ni på julafton och så en till med resten av släkten senare. Vet inte hur religiösa ni är och så men det är ju svårt att veta när jesus föddes. Vissa säger 26e och vissa 28e. Kanske ni kan tänka så för det stora firandet så att det inte känns lika mycket på fel dag. Fira lite alla dagar liksom =)

• Johanninen

Allt jag vill är att mildra besvikelsen för min tjej... vill inte att hon ska känna sig ledsen, olycklig eller skyldig uppepå  det att hon har drygt 40° feber...

• mimbo

Kan ni inte fira ihop på nyårsafton då? Slå ihop jul o nyår typ. Min pappa dig i cancer för drygt fem år sedan och hans sista nyårsafton firade vi i familjen ihop. Det är ett av de finaste minnen jag har!
    Din dotter kommer känna av din sinnesstämning och är du ledsen för hennes skull så blir hon det också. Ha en familjemysjul imorgon med julklappar och julmat, filmkväll m godis, och fira med pappsen och resten senare. Det viktigaste är ändå att din pappa inte blir dålig (minns precis hur det var..).

• alifewithoutme

Ja, skjut upp jul och fira nyår som är kombinerad med jul istället! Har ni planer med andra så avboka de, om det nu kan vara den sista så får man hoppas de förstå att du prioriterar det..

• Justlittleme

Vi insjuknade i maginfluensa jag och sambon i natt. Sambon är redan på benen efter legat 12 timmar och jag mår lite bättre! Vi hade också planerat jul hos oss men fick blåsa av det så vi får göra det bästa av saken med våra barn... Jag har varit ledsen men nu tar jag det med ro, är med min familj :)

Försök göra situationen så mysig för er så ska du se att det blir bra. God Jul på dig!

• godisrottan

Julafton är bara ett datum, det viktiga är ju att faktiskt träffa sina nära och kära, inte att man gör det på ett speciellt datum.

Min morfar har i många år varit för sjuk för att orka vara med på vårt stora julaftonsfirande på julafton. Så på annandagen är jag + respektive, syster + respektive, mamma och pappa på middag hos mormor och morfar. Där har vi julklappsöppning och mysig middag. På så sätt får man två mysiga "julaftnar" och man hinner träffas. För det är ju det som är det viktigaste :)

Feber brukar ju inte hålla i sig allt för länge, ni kanske kan fira julafton med dina föräldrar i mellandagarna!  

• Natulcien

Kanske dags att stiga ut ur I-landsbubblan och se sina "problem" för vad de är..?

Fira julen senare och låt tjejen bli frisk. Vad är så hemskt med det? Tråkigt - visst - men inte unikt, oöverkomligt eller hemskt på något vis...

Själv har jag två släktingar som ligger inlagda på sjukhus just nu och inte ens får träffa familj och vänner...

• lövet2

Din inställning är viktigast för hur barnen uppfattar sin julafton. Om du nöjer dig med att beklaga ändringarna lite och sedan glatt berätta hur ni ska göra i stället, så tar säkert inte dottern det så hårt. Det kommer att komma fler jular då ni hastigt får ändra era planer, så det är lika bra att lära er flexibilitet redan nu!

• Hannah76

Du tror inte att din besvikelse färgar henne..?

Ha en mysig julafton imorrn, på vilket sätt ni vill hemma.   Dottern kan ringa till morfar lite då och då under kvällen.

Sen så bestämmer ni att ni har en mysdag/myskväll  med dina föräldrar senare. Den kan ni planera ihop du och din dotter. Då har hon en mysig jul och har något roligt att se fram emot. DU måste ju poängtera fördelarna. Nu blir det två julfiranden (eller tre om ni åker till din mans släkt en annan dag också). Somd et är nu så förstår jag att hon mår dåligt - hon känner ju att hon förstör julen för alla genom att bli sjuk.

• Petite Chérie

Det bästa att göra nu är ju att skjuta upp julen. Det är väl inte hela världen? Ge dottern något paket imorgon och ha en mysdag i soffan med hennes favoritmat om hon känner för att äta. Sedan åker ni till mormor och morfar när hon inte haft något symptom på 48 timmar=)

• elinaehn

vad hårda många är. klart det är en stor besvikelse tills ni landat o hunnit vänja er med tanken och planerat om (vilket du ju ber om tips på hur ni ska göra!)
    Ni ska givetvis flytta julen! gör en hemmajul imorgon o sen exakt allt ni planerat (spela in kalle anka!) med er släkt ett annat datum. funkar nyår? annars en annan dag, spika datum direkt, gör en hemmagjord liten kalender till dottern så att hon kan räkna ner till er julafton. spara en del paket osv
    Så ledsamt att din pappa är så svårt sjuk, hoppas att allt går åt rätt håll.
    Var rädd om er! (själv firar jag, jul med dottern och släkten 26 dec i år. dottern är bortrest med sin andra förälder och hela min sida av släkten har med stor omtanke om dottern flyttat hela jule ett par dagar framåt! den bästa av julklappar, för min dotter!)

• pigglet

Förstår er besvikelse!!
    Att skjuta upp julen är ju ett bra förslag.

Vi kommer också bli hemma ensamma imorgon, sonen har varit sjuk sedan förra helgen. Så vi har ju haft några dagar på oss att landa i det. Först var besvikelsen stor. Sedan började vi planera hur vi kunde/ville fira om vi blev hemma. Först fick jag "putta igång" lite, prata om att vi kunde tända ljus hela huset. Sätta på musik. Äta precis vad vi vill. Se kalle. Äta snask.
    Barnen har många idéer när de väl kom igång. Morgonen kommer inledas i soffan med julmusik. Det kommer bli lekar och spel. Vi har tagit fram ett pussel. Och så ett förbud att städa och göra annat tråkigt  ;)
    Barnen har fått säga vad de vill äta. Det blir köpta köttbullar (viktigt att de är köpta!), senapssill med blodpudding (!)och rödbetssallad. Kanske stekt ägg.   

Hoppas ni får en fin dag trots allt.     

Svar på tråden Hur göra julen så mysig som möjligt... Stackars barn!