• Anonym (Förbannad)

    Är detta ok? Kan knappt andas!

    Jag är astmatiker och allergisk mot allsköns pälsdjur, men framförallt katter. Vi har i år rest från Göteborg till släkten i Ö-vik för att fira jul. Idag vid 12 dyker syrran (som bor i stan) upp med sinkatt! Lägenheten är nu full av katthår. Mina ögon är röda och kliar och rinner. Jag nyser. Näsan är täppt. Det piper när jag andas. Jag har utslag som kliar på hela kroppen. Eftersom jag inte förvarnats har jag inga allergimediciner med mig och apoteken är stängda. Känner mig så besviken. Jag är så trött och mår dåligt. Jag funderar på att åka hem imorgon. Är det verkligen ok att göra såhär? Överreagerar jag?

  • Svar på tråden Är detta ok? Kan knappt andas!
  • Jellybeanbaby
    Anonym (kattallergi) skrev 2012-12-26 20:09:12 följande:
    Fel. Mot överkänslighet hjälper inte allergimediciner eftersom det är andra mekanismer som orsakar reaktion. Mot lätt allergi tar tabletter bort alla symtom, men vid svårare allergi minskar de bara symtomen.

    Nej, men du har fått råd om vilka du ska köpa. Varför har du inte gjort det? Hur svårt är det att knata in på ett aotek och be om råd vilken sort du ska testa först? Tar du inget egenansvar för din hälsa?
     
    ÄR DU DUM I HUVUDET!? Det finns clarityn och det finns Versal, typ. Och de hjälper bara mot de mildaste av allergiska reaktioner t ex åka i en bil där det nyss varit en katt.

    De hjälper inte mot att umgås i ett hus där en katt finns hela tiden. V i som är allergiker vill inte bli sjuka. Skulle du umgås med folk som hade springande sjukdomsvirus en hel dag frivilligt?

    För det är så det känns för oss allergiker. VI vet inte hur illa vi kommer må innan det hänt.

    Den som SKALL Förebygga i detta fall är INTE vi allergiker med bullshitmedel som pollentabletter, utan det är släktingen som ska skaffa kattvakt.

    Nu slutar jag kommentera denna tråd eftersom en FEMÅRING skulle förstått detta tydligt redan.

    Om efterföljande kommentatorer ännu inte fattat hur det ligger till så kan jag inte göra ett skit åt detta.
    Det är ju nu man ska BÖRJA skratta eftersom jorden inte gick under./ listoplisto
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-26 20:13:25 följande:
    ÄR DU DUM I HUVUDET!? Det finns clarityn och det finns Versal, typ. Och de hjälper bara mot de mildaste av allergiska reaktioner t ex åka i en bil där det nyss varit en katt.

    De hjälper inte mot att umgås i ett hus där en katt finns hela tiden. V i som är allergiker vill inte bli sjuka. Skulle du umgås med folk som hade springande sjukdomsvirus en hel dag frivilligt?

    För det är så det känns för oss allergiker. VI vet inte hur illa vi kommer må innan det hänt.

    Den som SKALL Förebygga i detta fall är INTE vi allergiker med bullshitmedel som pollentabletter, utan det är släktingen som ska skaffa kattvakt.

    Nu slutar jag kommentera denna tråd eftersom en FEMÅRING skulle förstått detta tydligt redan.

    Om efterföljande kommentatorer ännu inte fattat hur det ligger till så kan jag inte göra ett skit åt detta.
    Vilket otrevligt språk du har. Det finns kortisoner som tex  Becotide och Rinocort, effektiva sprayer som förr var receptbelagda, om man nu alls är intresserad av sin hälsa. Skyll dig själv om du inte ens provar utan redan bestämt dig att allt är för svagt för just dig.
  • Anonym (kattallergi)
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-26 20:13:25 följande:
    ÄR DU DUM I HUVUDET!? Det finns clarityn och det finns Versal, typ. Och de hjälper bara mot de mildaste av allergiska reaktioner t ex åka i en bil där det nyss varit en katt.

    De hjälper inte mot att umgås i ett hus där en katt finns hela tiden. V i som är allergiker vill inte bli sjuka. Skulle du umgås med folk som hade springande sjukdomsvirus en hel dag frivilligt?

    För det är så det känns för oss allergiker. VI vet inte hur illa vi kommer må innan det hänt.

    Den som SKALL Förebygga i detta fall är INTE vi allergiker med bullshitmedel som pollentabletter, utan det är släktingen som ska skaffa kattvakt.

    Nu slutar jag kommentera denna tråd eftersom en FEMÅRING skulle förstått detta tydligt redan.

    Om efterföljande kommentatorer ännu inte fattat hur det ligger till så kan jag inte göra ett skit åt detta.
    Det var du som skrev att du aldrig fått några mediciner för din allergi, att det typ inte finns allergimedicin mot pälsdjursallergi. Hur dumt är inte det?? Att påstå att det inte finns när det gör det?!
    Pollentabletter?? Det är f-n inte olika mediciner beroende på vad man är allergisk mot! edicinerna funkar på samma sätt oavsett om et är kattallergi eller gräsallergi.
    Och du missade en liten detalj. Jag är för fan allergisk. Mot katt. Jävligt allergisk mot katt.
  • Ruter Dam

    Nej, du överreagerar inte! De borde förstås ha tänkt på dig om de vet att du är allergisk, och åtminstone förvarnat dig så att du kunde ha tagit med dig mediciner eller bokat ett hotellrum. Mycket slarvigt och o-omtänksamt!

  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-26 20:13:25 följande:
    ÄR DU DUM I HUVUDET!? Det finns clarityn och det finns Versal, typ. Och de hjälper bara mot de mildaste av allergiska reaktioner t ex åka i en bil där det nyss varit en katt.

    De hjälper inte mot att umgås i ett hus där en katt finns hela tiden. V i som är allergiker vill inte bli sjuka. Skulle du umgås med folk som hade springande sjukdomsvirus en hel dag frivilligt?

    För det är så det känns för oss allergiker. VI vet inte hur illa vi kommer må innan det hänt.

    Den som SKALL Förebygga i detta fall är INTE vi allergiker med bullshitmedel som pollentabletter, utan det är släktingen som ska skaffa kattvakt.

    Nu slutar jag kommentera denna tråd eftersom en FEMÅRING skulle förstått detta tydligt redan.

    Om efterföljande kommentatorer ännu inte fattat hur det ligger till så kan jag inte göra ett skit åt detta.
    Det är ju du som ställt en egendiagnos på dig själv. Dom andra här har i alla fall en diagnos från en läkare.
  • Elin 885

    jag har 5.a på katter och pollen (5.a är högsta man kan få = dödligt allergisk) därför har jag alltid min medicinesiär med mig utom på gymmet men där får inga pälsdjur vistas.
    i min necisär så har jag adrenalinspruta, astmaspray (både min dagliga och akutmedicin), veckans medicin i en liten dosett, kortisontabletter, extra allergimedicin, extra medicin mot min ibs, nässpray mot allergin samt ögondroppar mot allergin.
    jag är dessutom allergisk mot hasselnötter, vilket inte är konstigt eftersom det är en korsallergi för björkpollen som jag också har en 5.a på. jag är aldrig omedicinerad. i min morgonranson av mediciner finns alltid allergitablett. på vintern 1 st för att vi bor i ett område med mkt katter och på sommaren tar jag 4 st/dag för katterna (kattallergen är dessutom luftburet = jag behöver inte ta på en katt för att få en allergisk reaktion), och för björkpollen och sen gräspollen.

  • Anonym
    Elin 885 skrev 2012-12-26 20:51:53 följande:
    jag har 5.a på katter och pollen (5.a är högsta man kan få = dödligt allergisk) därför har jag alltid min medicinesiär med mig utom på gymmet men där får inga pälsdjur vistas.
    i min necisär så har jag adrenalinspruta, astmaspray (både min dagliga och akutmedicin), veckans medicin i en liten dosett, kortisontabletter, extra allergimedicin, extra medicin mot min ibs, nässpray mot allergin samt ögondroppar mot allergin.
    jag är dessutom allergisk mot hasselnötter, vilket inte är konstigt eftersom det är en korsallergi för björkpollen som jag också har en 5.a på. jag är aldrig omedicinerad. i min morgonranson av mediciner finns alltid allergitablett. på vintern 1 st för att vi bor i ett område med mkt katter och på sommaren tar jag 4 st/dag för katterna (kattallergen är dessutom luftburet = jag behöver inte ta på en katt för att få en allergisk reaktion), och för björkpollen och sen gräspollen.
    Helt uppenbart finns en lång rad mediciner, även för de med svårare allergi.
  • Anonym
    Anonym (Förbannad) skrev 2012-12-24 22:49:21 följande:
    Jag är astmatiker och allergisk mot allsköns pälsdjur, men framförallt katter. Vi har i år rest från Göteborg till släkten i Ö-vik för att fira jul. Idag vid 12 dyker syrran (som bor i stan) upp med sinkatt! Lägenheten är nu full av katthår. Mina ögon är röda och kliar och rinner. Jag nyser. Näsan är täppt. Det piper när jag andas. Jag har utslag som kliar på hela kroppen. Eftersom jag inte förvarnats har jag inga allergimediciner med mig och apoteken är stängda. Känner mig så besviken. Jag är så trött och mår dåligt. Jag funderar på att åka hem imorgon. Är det verkligen ok att göra såhär? Överreagerar jag?
    Men om man nu är SÅ allergiskt så lämnar man inte sitt hem utan mediciner.

    Det är inte ok att göra så nej, men det är ditt ansvar att ha med dig mediciner. Inte andras.
  • Lisa med barn
    jollan61 skrev 2012-12-26 19:46:13 följande:
    Bra skrivet! Hur i h-vete kan man kalla ett stackars oskyldigt djur för "kattfan" och tycka att den ska bli utsparkat i ett kallt jävla garage?
    Det är väl inte kattstackarns fel att syrran tog den med sig, den bad knappast om att få följa med!
    Dessutom, som flera redan skrivit, är naturligtvis syrran såpass full med allergener så det hade blivit problem även om inte katten varit med.
    Nej, TS får skylla sig själv när hon inte hade tagit med sina mediciner!

    Väldigt många oansvariga kattägare har utekatt. Så det duger att katten springer lös utomhus men det duger inte att ligga i garaget? Vad duger till en katt? En lyxsvit?
  • Anonym (njae)
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-26 20:05:24 följande:
    Du måtte väl ändå ha lärt dig något tokigt. Det är KATTENS LEVANDE CELLER som utskickar allergener. Inte de döda cellerna. Det hade fungerat utmärkt om Crazy Cat Sister hade kommit till julfesten oduschad och med oborstat hår, så länge hon inte hade med sig kattfan! NÄR ska det gå in!? Demon
    Det är proteiner i djurets hud, saliv och urin som aktiverar allergiska människors immunförsvar - vilket ger dem allergiska reaktioner. För det krävs ingen levande katt i rummet utan enbart dessa proteiner. 

    Så det stämmer inte riktigt det du påstår. Själv känner jag av astman när någon som precis varit i stallet kliver på pendeln i närheten av där jag själv sitter, då måste jag flytta på mig. 
Svar på tråden Är detta ok? Kan knappt andas!