• Anonym (Förbannad)

Är detta ok? Kan knappt andas!

Jag är astmatiker och allergisk mot allsköns pälsdjur, men framförallt katter. Vi har i år rest från Göteborg till släkten i Ö-vik för att fira jul. Idag vid 12 dyker syrran (som bor i stan) upp med sinkatt! Lägenheten är nu full av katthår. Mina ögon är röda och kliar och rinner. Jag nyser. Näsan är täppt. Det piper när jag andas. Jag har utslag som kliar på hela kroppen. Eftersom jag inte förvarnats har jag inga allergimediciner med mig och apoteken är stängda. Känner mig så besviken. Jag är så trött och mår dåligt. Jag funderar på att åka hem imorgon. Är det verkligen ok att göra såhär? Överreagerar jag?

• Svar på tråden Är detta ok? Kan knappt andas!
  • Lisa med barn
    Anonym (Förbannad) skrev 2012-12-25 10:31:54 följande:
    Vi åkte vid 8 imorse. Sambon kör. Själv är jag trött efter en natt med dålig sömn, men mycket för att det var kallt. Det blev världens gräl när vi drog. Farsan blev arg på syrran som tagit med sig katten, trots att mina föräldrar sagt ifrån (visade det sig). Syrran tyckte att jag var barnslig som blev sur för lite allergier. Morsan tycker att jag sviker familjen och julen. Själv försöker jag undvika både vrede och martyrskap. Tack för ert stöd!

TS, du får ursäkta men vad är det för föräldrar du har? Att syrran är en fullblodsidiot men dina föräldrar släppte in katten! De/ni skulle ha slängt ut syrran med katten en gång för alla så kanske egot skulle fatta nåt? Fast hon skulle antagligen bara tycka synd om sig själv.

Men frågan kvarstår: Hur kunde ni (du, din sambo och dina föräldrar) låta syrran domdera med er på det hrä viset samt bli förbannad trots att hon betedde sig illa?   
  • Anonym (Förbannad)
    Lisa med barn skrev 2012-12-25 22:37:41 följande:
    TS, du får ursäkta men vad är det för föräldrar du har? Att syrran är en fullblodsidiot men dina föräldrar släppte in katten! De/ni skulle ha slängt ut syrran med katten en gång för alla så kanske egot skulle fatta nåt? Fast hon skulle antagligen bara tycka synd om sig själv. Men frågan kvarstår: Hur kunde ni (du, din sambo och dina föräldrar) låta syrran domdera med er på det hrä viset samt bli förbannad trots att hon betedde sig illa?   

Det är alltid lite så med syster. Man får inte säga ifrån så att hon blir ledsen och man får aldrig antyda att hon gjort något fel. Vi fick ju so sagt ställa in besöket i somras då de behövde vara kattvakt åt syrrans katt precis den vecka då vi sedan två månader bokat in vårt besök. Resultatet av detta blev att de inte träffade sitt barnbarn på hela sommaren. Eftersom de bara ses till jul och sommar blev ju det lite trist för barnbarnet också. Det är morsan som har lite svårt att släppa taget om sin minsting.
  • Anonym (kattallergi)
    Essien skrev 2012-12-25 15:37:19 följande:
    Jag har själv svår allergi och har jobbat inom ambulans. men nu utgår vi från TS vars allergi INTE är så pass akut att hon behöver en ambulans. Därför tycker inte jag heller att hon ska ringa en. Easy peasy. Kan inte ens räkna alla körningr jag varit med om där folk ringer om sin megaallergi och när vi kommer fram har de full panik över lite kliande händer som gått över halvvägs till sjukan (och då vill de hem igen istället). Gah!! Och när man frågar så är de inte ens jätteallergiska utan får små reaktioner som inte alls behöver varken ambulans eller sjukhusvård.

Barn tar man mkt allvarligare på. Men en vuxen som levt med kattallergi flera år som faktiskt inte blir akut hotad av sina reaktioner faller inom en annan kategori. Så lite pinsam är du nog också som gör galna jämförelser mellan urakuta allergiska reaktioner hos barn och en vanlig allergireaktion som man vet inte eskalerar så pass att man behöver akutvård. 
    Lite kliande händer? Jaaaa, det är ofta första tecknet på anafylaxi och det vi som påbörjade allergivaccination blev inbankade med att vi absolut skulle påtala DIREKT om det kom så vi kunde få betapred och vid behov adrenalin för. Har fått betapred och övervakning på allergimottagningen två gånger för detta och sedan avbröts allergivaccinationen. För kattallergi där det just inte gör någon skillnad om jag tar tabletter eller ej, för ska det hjälp behöver jag ta i några dagar i förväg och katter dyker ju upp utan förvarning ibland. 
  • Lisa med barn
    Anonym (Förbannad) skrev 2012-12-25 22:50:44 följande:

Det är alltid lite så med syster. Man får inte säga ifrån så att hon blir ledsen och man får aldrig antyda att hon gjort något fel. Vi fick ju so sagt ställa in besöket i somras då de behövde vara kattvakt åt syrrans katt precis den vecka då vi sedan två månader bokat in vårt besök. Resultatet av detta blev att de inte träffade sitt barnbarn på hela sommaren. Eftersom de bara ses till jul och sommar blev ju det lite trist för barnbarnet också. Det är morsan som har lite svårt att släppa taget om sin minsting.

Vilken jobbig sits... Och ni som har gjort så mycket, rest så långt för att umgås med familjen. Tycker riktigt synd om er. Speciellt med tanke på att ni har barn.

Finns det möjlighet att locka ner era föräldrar till er nästa år? Bjud gärna in syrran också men utan djur. Det är antagligen lättare för dem att åka tåg eller flyga till Göteborg än att ni ska göra sån lång bilresa med barn. Och om syrran dyker upp med katten så får hon vackert vända i dörren.  
  • Anonym (kattallergi)
    viseversa skrev 2012-12-25 14:50:08 följande:
    Haha det spelar väl för fan ingen roll HUR allergisk ts är. Man tar fan inte med sig en katt när man vet att folk lider av det. Jisses. Att denna diskution ens börjat. Vill ni som är akut allergiska mot katt klappa ts på huvudet och berätta att ni minsann har det värre eller??
    Jag tror det! Hade kunnat vara jag som skrev TS (bortsett urbota släktingar). Jag fattar inte att allergiker inte själva fattar att allergier skiljer sig från person till person! Även hur mediciner funkar, det är väl rätt elementärt att alla mediciner funkar olika bra för olika personer. Varför skulle jut allergimedicin vara undantaget?

Jag har själv allvarlig kattallergi (enl. allergimottagningen, fick som sagt innan avbryta vaccination pga reaktion mot de första sprutorna). Jag kan ibland inte sitta kvar på bussen om det kommer en katt ombord. Och vid ett annat tillfälle kan jag visas en hel kväll i ett hus med katt utan större besvär, ibland t.o.m. utan medicin. Och håll i er nu - allergiläk är inte förvånad! Han har ist rått mig till att ta reda på raserna på de olika katterna så jag bättre kan förbereda mig beroende på vilken katt jag ska träffa - eller inte träffa.

TS: jag förstår att det känns skönt att vara hemma och kunna andas ordentligt nu. Önskar jag hade råd att ge om systern och föräldrarna. Att ta upp saken nu hjälper nog inte, utan vänta tills det gått några dagar eller veckor beroende på hur de är. Håller tummarna för att det ska funka bättre framöver. 
  • Anonym (Akut????)
    elmadumle skrev 2012-12-25 20:25:49 följande:
    Som ambulanspersonal verkar du inte veta att en allergisk reaktion kan bli livshotande snabbt, tack och lov att jag aldrig träffat någon som dig med din okunskap när jag behövt hjälp med allergiska reaktioner, här vet de att det kan gå fort.

Va fan tackar du mig för? Läste du mitt inlägg eller skummade du bara igenom det för att därefter spy galla???? Jag vet mycket väl vad en allergisk reaktion kan leda till och DÅ är det bra med akutvård vilket ofta kräver just en ambulans. Men vi diskuterar TS och hennes allergi mot kattpäls. TS är allergisk. TS är full kapabel att ta sig därifrån. TS har sovit med öppen fönster under natten för att inte känna av pälsen. TS är inte i närheten av akutvård och det är det mitt inlägg innefattade.
  • Anonym (kattallergi)
    Flygfotogen skrev 2012-12-25 20:35:43 följande:
    Ptja, hon hade väl inte kattvakt. Är man så himla allergisk lär man ju ha med sig medicin överallt eftersom man aldrig kan gardera sig mot allergener.
    Ptja, om tabletterna inte hjälper och man inte förväntar sig att någon är så urbota dum att de tar med en katt om de känner till allergin - varför skulle man då ta med tabletter. Jag gör det då inte. Å andra sidan hade jag sparkat ut katten! Hade jag rest så lång med barn hade jag inte tolererat att syrran som bor på orten kommer över med katten ist. för att lämna den ensam ett par timmar.
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (Akut????) skrev 2012-12-25 23:18:25 följande:
    Va fan tackar du mig för? Läste du mitt inlägg eller skummade du bara igenom det för att därefter spy galla???? Jag vet mycket väl vad en allergisk reaktion kan leda till och DÅ är det bra med akutvård vilket ofta kräver just en ambulans. Men vi diskuterar TS och hennes allergi mot kattpäls. TS är allergisk. TS är full kapabel att ta sig därifrån. TS har sovit med öppen fönster under natten för att inte känna av pälsen. TS är inte i närheten av akutvård och det är det mitt inlägg innefattade.

TS har heller aldrig framhärdat i detta behov varför din massiva och fotsatta förklaringskampanj är helt och hållet överflödig. Om du verkligen vore utbildad och erfaren ambulanspersonal bakom ditt anonyma nick skulle du inte försöka utföra triage via knapphändig info i ett forum. On topic, nu.
  • Thaleya1

Ts kommer du att ringa och beklaga dig till din moder och informera om vad allergi verkligen är så att hon förstår? Sorgligt med en så obildad moder när det gäller allergi, när hon har en egen dotter som är allergisk.

Jag hade även ringt till systern och sagt att jag är hemskt ledsen för att hon bryr sig så lite om min hälsa att hon totalt struntar i din allergi. Sen kan du ju fråga varför hon vill att du blir sjuk?

• Anonym (Akut????)
    Anonym (Förbannad) skrev 2012-12-25 23:25:15 följande:
    TS har heller aldrig framhärdat i detta behov varför din massiva och fotsatta förklaringskampanj är helt och hållet överflödig. Om du verkligen vore utbildad och erfaren ambulanspersonal bakom ditt anonyma nick skulle du inte försöka utföra triage via knapphändig info i ett forum. On topic, nu.

Jag triagerar inte dig TS utan utgår från vad du har skrivit. Punkt slut!!!
Svar på tråden Är detta ok? Kan knappt andas!