• Anonym (Fläcken)

Grannen vill att jag köper ny soffa åt dom!

Ok, för att göra en lång historia halvkort.

Grannen hade min son hemma hos sig igår och lekte med hennes barn. De brukar leka hos varandra.

Väl där hade mamman bjudit barnen på en varsin chokladtomte när de  satt i soffan och tittade på film.

De hade köpt en ny soffa innan jul, en ljusgrå .

Min son hade tydligen spillt en chokladbit i soffan, stor som en Enkrona ungefär och det hade blivit en fläck.

Nu vill familjen att vi ska ersätta soffan, alltså köpa en helt ny till dom.

Jag har erbjudit att:

1: Ta soffkudden på kemtvätt , det är löstagbart tyg .

2: Prova att få bort fläcken själv med rätt medel.

3: Beställa en ny soffkudde separat till dem.

Och som sista alternativ 4; Köpa soffan av dem, till ordinarie pris och ha den här hemma, vi behöver ny soffa, och även om jag kanske inte skulle köpt just den så funkar den.

Inget av dessa alternativ duger, de vill ha full ersättning för soffan ( ca 12000 kr) och behålla den för att köpa en till likadan och ställa den med fläcken i gillestugan.

Jag vägrar, tycker inte det är rimligt.

Våra barn är 4 år, bjuder man på choklad i en ny soffa så kan det hända olyckor, det är ju inte ens säkert att det är min unge som spillt, men visst, jag tar på mig att lösa problemet.

Men är jag orimlig som inte vill köpa en ny soffa till dem samtidigt som de ska behålla den gamla? Vad ska jag säga? Känns skitjobbigt detta....                             

• Svar på tråden Grannen vill att jag köper ny soffa åt dom!
  • Echo

Du är för snäll. Säg till grannen att använda hemförsäkringen och ge en påse skumtomtar (utan choklad) att bjuda på nästa gång.

• Look nuh

Nej och åter nej! Det är verkligen inte rimligt. Jag hade nog sagt upp bekantskapen med en sådan person.

• yodi

ger man två små barn choklad när dom sitter i soffan så får man skylla sig själv. dina erbjudanden har varit tämligen generösa.

och väljer ni att betala för en ny soffa så är det självklart att ni ska ha den "skadade" soffan.

• Nellee

Tycker att det säger ganska mycket att samtliga i tråden är enade. Hur ofta händer det på fl

Don't you black or white me
  • Fiona M
    Nellee skrev 2012-12-29 17:37:54 följande:
    Tycker att det säger ganska mycket att samtliga i tråden är enade. Hur ofta händer det på fl
    aldrig! världen är uppochner!
  • luloli

Vi köpte också en ny soffa innan jul och jag skulle aldrig någonsin komma på den korkade idén att låta ungarna sitta med kompisar och äta choklad i den!

Låter ju helt klart som att de haft en "plan" med det hela för så störd att man på riktigt tycker att det är rimligt att du ska köpa en ny soffa och att de ska få behålla den gamla är man inte.

Du ska se att ifall du skulle gå dem till mötes med deras krav (vilket jag ABSOLUT inte tycker att du ska!) så kommer inte den "gamla" soffan hamna i gillestugan. Den kommer stå kvar på exakt samma ställe och den nya kommer de sälja på Blocket.se.

På så sätt får de tillbaka alla pengar de lagt ut på sin nya (gamla) soffa och den blir således gratis.

Fläcken tar de sedan enkelt bort med fläckborttagning!

• Anonym (bra tips)

Din son blev bjuden på choklad av grannen, dvs ägare till soffan.
    Det är hennes ansvar - du har varit oerhört generös som försökt  lösa hennes problem med fläcken, som hon orsakat själv.

Ge henne ingenting mer, inte förslag på kemtvätt, inga pengar, ingenting.
    (Hon är skum, minst sagt).

• jodå

Kanske dags att ta upp elefant-på-tapet-incidensen...och sedan ev. säga upp kontakten med grannen.

• Försök inte

Jag tycker att du har varit oerhört generös. Punkt 1-3 räcker och du ska absolut inte köpa soffan av dem.

• Anskuli

Är det 100 % säkert att det var just din son som klottade ner soffan med choklad? Satt föräldrarna hela tiden och iakttog barnen då de åt chokladen? Tycker absolut inte att du skall köpa dem en ny soffa. Glöm även alternativ 4, jag tycker de tre första alternativen är mer än generösa i och med att mamman själv förorsakade situationen.

Svar på tråden Grannen vill att jag köper ny soffa åt dom!