• Mandarina

Tillaga nötsek/fransyska...hur?

har köpt hem en bit fransyska, 1 kg..tänkte tillaga den i ugn.. hur gör jag?

ska jag bryna den först, först krydda med salt o peppar o sen bryna o sen in i ugnen?? har förstått att det ska vara låg ugnstemp...vid vilken innetemp ska man ta ut den?? vill ha den saftig..

snabba svar önskas  

• Svar på tråden Tillaga nötsek/fransyska...hur?
  • Mandarina
    h8him skrev 2013-01-03 11:38:34 följande:
    Ja, grejen är att även om man googlar kan man hitta helt galna recept och temperaturer så lita inte på allt du läser! Glad
    Exakt min tanke. Tack
  • Dina08

Det här var en lärorik tråd. Nu vet jag hur jag ska och inte ska tillaga min fransyska.

• h8him
    Dina08 skrev 2013-01-03 11:57:32 följande:
    Det här var en lärorik tråd. Nu vet jag hur jag ska och inte ska tillaga min fransyska.
    Tillaga den gärna i låg temperatur och fuktigt, dvs ös den emellanåt så den inte blir så torr.
  • Mandarina
    h8him skrev 2013-01-03 11:59:32 följande:
    Tillaga den gärna i låg temperatur och fuktigt, dvs ös den emellanåt så den inte blir så torr.
    Ös? Ska man lägga i vatten eller vad menar du? Obestämd
  • h8him
    Mandarina skrev 2013-01-03 12:01:14 följande:
    Ös? Ska man lägga i vatten eller vad menar du? Obestämd
    Man kan marinera köttet innan man ugnssteker det och sen använda marinaden att ösa över. Annars kan man använda t.ex buljong.
  • u77

Jag brukar alltid försteka den med salt och vitpeppar och sen hälla på vatten så det nästan täcker steken i en stekgryta.
    Sen får den stå där och puttra i ett par timmar tills innertemp visar ca 60-70 grader.
    Sen gör jag god gräddås av skyn som är kvar i grytan.

• Mandarina
    h8him skrev 2013-01-03 12:54:06 följande:
    Man kan marinera köttet innan man ugnssteker det och sen använda marinaden att ösa över. Annars kan man använda t.ex buljong.
    Har du tips på en enkel och god marinad man kan göra?? Hur länge måste den marineras??
  • Frontline
    Mandarina skrev 2013-01-03 11:18:35 följande:
    Vadan detta behovet av att ha sån nedlåtande ton?

Hade velat googla så hade jag gjort det men nu valde jag att inte göra det. Jag föredrar att höra det "personligen" från folk. 
    Nedlåtande vet jag inte om jag är, du ville ha snabba svar vilket man oftast får om man Googlar fram det själv, personligen så litar jag mer på att få mitt svar från stora receptsamlingar på nätet en att fråga här..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mandarina
    Frontline skrev 2013-01-03 13:24:51 följande:
    Nedlåtande vet jag inte om jag är, du ville ha snabba svar vilket man oftast får om man Googlar fram det själv, personligen så litar jag mer på att få mitt svar från stora receptsamlingar på nätet en att fråga här..
    Så bara för att du gör på ett sätt så är det så man ska göra? Kanske enligt dig ja.
    Tycker faktiskt din allra första kommentar var totalt överflödig. Hade jag velat googla hade jag gjort det. 
  • h8him
    Mandarina skrev 2013-01-03 13:23:08 följande:
    Har du tips på en enkel och god marinad man kan göra?? Hur länge måste den marineras??
    Rödvinsmarinad är aldrig fel.
    1/2 flaska rödvin, 2-4 lagerblad, 1-4 krossade vitlöksklyftor och några kvistar rosmarin, Eller om du önskar timjan eller dragon blandas i en påse och så lägger du i köttet ett dygn. Vänd några gånger under dygnet.
Svar på tråden Tillaga nötsek/fransyska...hur?