• Mandarina

Tillaga nötsek/fransyska...hur?

har köpt hem en bit fransyska, 1 kg..tänkte tillaga den i ugn.. hur gör jag?

ska jag bryna den först, först krydda med salt o peppar o sen bryna o sen in i ugnen?? har förstått att det ska vara låg ugnstemp...vid vilken innetemp ska man ta ut den?? vill ha den saftig..

snabba svar önskas  

• Svar på tråden Tillaga nötsek/fransyska...hur?
  • Anna Paulita

Jag hade gjort en slottsstek eller porterstek av den.

• Mandarina
    Anna Paulita skrev 2013-01-03 13:50:27 följande:
    Jag hade gjort en slottsstek eller porterstek av den.
    Har goolat ( våga ju inte skriva annat för annars får man väl en tillsägelse ) men känns som det är lite samma sak som det jag gjort?? Eller vad är skillanden? och vad är skillnaden mellan de bägge - eller e det bara 2 olika recept? ObestämdFrågar för att jag är nyfiken och vill lära mig mera om matlagning och då framförallt kött-rätter
  • Ann Lee
    Mandarina skrev 2013-01-03 14:06:19 följande:
    Har goolat ( våga ju inte skriva annat för annars får man väl en tillsägelse ) men känns som det är lite samma sak som det jag gjort?? Eller vad är skillanden? och vad är skillnaden mellan de bägge - eller e det bara 2 olika recept? ObestämdFrågar för att jag är nyfiken och vill lära mig mera om matlagning och då framförallt kött-rätter
    Det finns stekar som man lagar i gryta på spisen (t.ex. porterstek, som kokas i porter, enbär och svartvinbärssaft)
    Och så finns det stekar, som man ibland bryner och sedan tillagar klart i ugnen.

De som lagas till på spisen brukar man köra upp så att det blir nötstek/porterstek, upp till 70 grader. Därefter kan man använda skyn, koka ner den, tillsätta grädde och reda av. Jättegott.

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Mandarina
    Ann Lee skrev 2013-01-03 14:18:45 följande:
    Det finns stekar som man lagar i gryta på spisen (t.ex. porterstek, som kokas i porter, enbär och svartvinbärssaft)
    Och så finns det stekar, som man ibland bryner och sedan tillagar klart i ugnen.

De som lagas till på spisen brukar man köra upp så att det blir nötstek/porterstek, upp till 70 grader. Därefter kan man använda skyn, koka ner den, tillsätta grädde och reda av. Jättegott.

Jo men vad är skillnaden mellan porter och slottsstek - är bara 2 olika recept så att säga??
  • Anna Paulita

Det handlar väl om kryddning mest.

• Mandarina
    Anna Paulita skrev 2013-01-03 16:00:02 följande:
    Det handlar väl om kryddning mest.
    Ah ok, då e jag med
  • Anna Paulita

Och en stek som bräseras i vätska håller saftigheten bättre. Tycker jag.

• Kojbe
    Anna Paulita skrev 2013-01-03 16:17:27 följande:
    Och en stek som bräseras i vätska håller saftigheten bättre. Tycker jag.
  • Dina08
    Kojbe skrev 2013-01-03 21:23:23 följande:
    Eftersom fransyska är ganska segt kött och kräver lååång tillagning så rekommenderar jag att man gör tjälknul på den. Supergott! www.tasteline.com/recept/Tjalknul

håller med. Min blev lite seg, men god, enligt beskrivning ovan. Så gjorde vi svampsås på torkade trattisar till, det var gott!
  • Nyfikna72

Dessutom är det mesta butiksköttet för dåligt mörat så köper man tex en fransyska så kan man lugnt låta den ligga nån vecka i kylen innan man gör nåt med den.

Svar på tråden Tillaga nötsek/fransyska...hur?