studenter är väl inte fattiga?
jag lånade bara hälften vad jag kunde när jag pluggade.. gick bra ändå..
jag lånade bara hälften vad jag kunde när jag pluggade.. gick bra ändå..
Det beror mycket på vilken utbildning man går. Vissa kurser kräver mycket och dyr kurslitteratur. Nån termin snittade jag på 1000:- per mån och det var ändå uppåt 10 år sen. Andra terminer har jag knappt behövt köpa nått alls.
Säg att du läser en utbildning där du får betala 1000:- för litteraturen varje månad. Då har du 2600:- kvar som ska täcka allt. Mat, kläder, nöjen, resor hem (har du långt kan det lätt gå på en bit över 1000:- att åka hem över jul).
Nu har inte jag läst igenom alla kommentarer och vet inte vad som skrivits innan, men för den som inte vill ta lån är det inte mycket att leva på.
Jag har sökt in för att börja plugga nu under året men vill inte ha ett lån efter mig senare, men att leva på 2796 kr per månad är inte mycke. Som det är nu får jag mer pengar att gå arbetslös än om jag pluggar, e de verkligen rätt?!
Hum tycker jag hade bättre ekonomi som student än nu som arbetslös utan ersättning.
Bodde själv något år som student ska försöka minnas mina utgifter.
csn 7800 + bostadsbidrag om va ca 800 i månaden.
Hyra 3600(el ingick i hyran)
bredband/telefoni 300 i månaden har jag för mig.
kurslitteratur snitt 500 i månaden
mat 2000-3000
någon tusen i sparande och lite i nöje.
Äsch minns inte så noga.
Flyttade ihop med min man efter nåt år och fick barn strax efter då vart ekonomin som sådan då med en studerande och en föräldraledig/arbetslös. fick in i slutet iaf 9000 i studiemedel + andra inkomster plus bostadsbidrag, barnbidrag så hade omrking 16000-18000 in varje månad. Då kunde spara ca. 2000 kr i månaden och någon tusenlapp i nöje var efter att nödvändiga utgifter va betalda. Nu är väl inkomsterna lite omvända här hemma men får inte ersättning varje månad så då blir kanske 13000-15000 utan min ersättning det e lite tuffare men går precis runt och då utan soc.
Men ser som så det beror på som student hittar du en billig lya rättar dig efter den inkomsten du får. ev. bostadsbidrag om du är under 28 utan barn osv kan du leva rätt gott endå speciellt om man bor med en kompis eller sambo.
Du kan begära nedsättning om det krisar då inkomstbeprövar de hur mycket du ska bet.
Får 1050 kr i månaden för studiebidrag, pluggar i en annan stad och bor därför i lägenhet som mina föräldrar betalar, men resten betalar jag själv och varje öre går till mat.