• Anonym

studenter är väl inte fattiga?

2tomtaro4troll skrev 2013-01-04 17:28:30 följande:
    Rik blir man inte, förra terminen fick jag semesterersättning från jobbet fel månad= knappt 10´000kr/mån från csn, och jag har tilläggslån och allt då jag har 4 barn
    denna terminen får jag 12´000kr/mån, har en hyra på 7000, men får bostadsbidrag på 3000... fett? nej! har ett extra jobb dock som ger lite varje månad iaf!

Har heller inga dyra böcker jag måste köpa, första terminen kostade 800kr, denna terminens böcker köpte jag redan i dec då dom reade årets för halva priset och kom undan med 450kr!
    Läser till verktygsmakare/cnc

fetare än mig som är sjuk och bara har 6.800kr!!!!!!  klaga inte!!!
  • Anonym
    Anonym (übergeek) skrev 2013-01-04 17:23:03 följande:
    På Komvux är böckerna gratis eftersom det är grundläggande utbildning.

Hade du hittat in på högskolan hade du fattat vad alla andra i tråden pratar om.
    Det stämmer inte. Jag har betalat för varenda bok jag har behövt under tiden jag gått där.
    Böckerna på komvux är bara gratis om man är under 18, och då brukar man i regel inte gå där. 
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-04 16:22:57 följande:
    men kära du i en tenta i juridik så får du ha med dig lagboken, nej man måste inte kunna alla lagar utantill fattar du väl? några andra böcker får man dock inte ha.

I Uppsala får vi ha med alla böcker! jag har 12-14 böcker som ska med på tentan om drygt en vecka... Och lagboken såklart, haha! Att folk tror att man ska kunna alla lagar utantill, haha!
  • Anonym

Det kan till exempel se ut såhär:

Kurslitteratur:
    1000-10000 kr/termin

Utgifter varje månad:
    Hyra: ca 4 000 kr
    El: ca 300 kr
    Bredband: ca 300 kr
    Försäkring: ca 200 kr
    Busskort: ca 600 kr
    Sparande för att överleva de månader man inte får csn: 1000 kr (ifall man inte får ett sommarjobb)

Utgifter som inte kommer varje månad:
    Vinterjacka och vinterskor: 400-3000 kr
    Nya kläder och underkläder: ca 1000-3000 kr/år
    Läkemedel: ca 2500 kr/år
    Sjukvård: ca 1000 kr/år
    Tandvård: ca 1000 kr/år
    Sandaler eller andra sommarskor: 200-600 kr
    Resor för att träffa föräldrarna: 200-1000 kr/år
    Saker till hemmet: 1000 kr/år (elvispen går sönder eller man upptäcker mitt i förberedelser till ett födelsedagskalas att man saknar potatisskalare eller duschdrapperiet behöver bytas ut, toalettborsten bytes ett par gånger i månaden, man vill verkligen ha en andra uppsättning gardiner att byta med, man kanske saknar massor av saker i sitt hem så som gardinstänger och galgar eftersom man kanske inte arbetat i flera år innan man börjar studera utan kanske flyttar hemifrån i samband med att man börjar)
    Preventivmedel: 0-1000 kr
    Plåster, alvedon, fönsterputs, skruv, silvertejp och andra saker som man köper då och då men inte ofta nog för att räkna in dem i förbruksvaror.

Sedan skall man köpa mat. Många människor vill äta en sund och varierad kost som innehåller någon form av näring. Pasta och ketchup varje dag fungerar för vissa men inte för alla. Många vill ha ett glas juice ibland, kaffe varje morgon, mjölk i alla fall ett par gånger i månaden, grönsaker och kanske frukt. Någon form av protein vill man nog ha också.

För mig räckte CSN ganska långt eftersom jag inte gjorde någonting på fritiden men de flesta människor vill göra NÅGONTING på fritiden, fika med vänner, ta en öl tillsammans då och då, ta danslektioner eller gå en fotokurs eller scrapbooka. De flesta har en hobby som kostar pengar och som gör att de slipper sitta ensamma hemma ALL tid de inte är i skolan. En del människor har en hund eller en katt som kostar pengar. En del människor hyr film ibland. En del människor köper godis en gång i veckan. De flesta gör någonting som kostar pengar och det brukar hjälpa dem att orka leva för även om studierna bara är tillfälliga är 3 (eller fler) år en ganska lång tid att inte spendera ett öre på att göra någonting man tycker är kul.

• Anonym

nej studenter är inte fattiga,de har dubbelt mot vad jag HADE år 2005 i aktivitetsstöd,jag hade då 4.800kr efter skatt.

såhär såg min ekonomi ut då:

4800kr inkomst
    2.800kr hyra(etta på 45kvm)
    150kr el
    158kr akassan
    119kr facket
    100kr telefonkort
    500kr sparande
    973kr mat och annat.
    ----------------
    0

• Anonym

Alla studenter är inget unga singlar som kan bo billigt i en studentbostad.

Jag är mamma och fru och bor i villa. Då är det csn inte mycket att hurra för!

MEN vi klarar oss, såklart. Annars hade jag inte börjat plugga och stället behållt mitt (tråkiga) jobb på ica.

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 20:37:02 följande:
    Hur mycket fick du i socialbidrag?

hade inget socialbidrag!

gick dit för att få lite rådgivning och råkade nämna att jag hade en bil.(inga lån,köpt utav ett arv mååånga år tidigare)
    då sa de att jag skulle sälja den för 40.000kr och använda 1000kr/mån därifrån i 40månader,så det gjorde jag,så jag slapp soc= skönt.
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 20:50:48 följande:
    Jamen då ska du heller inte uppge de siffror som du gör eftersom du lever extremt fattigt högst frivilligt...

jag har ALDRIG levt extremt fattigt FRIVILLIGT.

aktivitetsstödet var så lågt för de som inte jobbat..

idag lever jag på sjukersättning(sjukpension) tror du jag gör det med frivillig eler? du tror inte jag mycket hellre hade fötts frisk och kunnat jobba.här sitter jag 35år gammal  och kommer på ålders höst säga: tänk jag levde hela livet fattigt,fick inte en chans att jobba. kallar du det frivilligt????!!!
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-04 20:54:53 följande:
    oj lyxigt, det får inte vi.

Väldigt skönt :)

Stockholm?
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 21:01:12 följande:
    Vad jag menar att du friserat din uträkning för att se värre ut än vad det är. Tex så struntade du i att ta upp den tusenlappen som inkomst och fö skiljer det mer än så till existensminimum.

nej du får hyra,el,betalt och sen får du utöver det 3.800kr. så va det ialfall i vetlada år 2005.

och det vet jag trots att jag inte gått på soc i hela mitt liv.
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?