Det kan till exempel se ut såhär:
Kurslitteratur:
1000-10000 kr/termin
Utgifter varje månad:
Hyra: ca 4 000 kr
El: ca 300 kr
Bredband: ca 300 kr
Försäkring: ca 200 kr
Busskort: ca 600 kr
Sparande för att överleva de månader man inte får csn: 1000 kr (ifall man inte får ett sommarjobb)
Utgifter som inte kommer varje månad:
Vinterjacka och vinterskor: 400-3000 kr
Nya kläder och underkläder: ca 1000-3000 kr/år
Läkemedel: ca 2500 kr/år
Sjukvård: ca 1000 kr/år
Tandvård: ca 1000 kr/år
Sandaler eller andra sommarskor: 200-600 kr
Resor för att träffa föräldrarna: 200-1000 kr/år
Saker till hemmet: 1000 kr/år (elvispen går sönder eller man upptäcker mitt i förberedelser till ett födelsedagskalas att man saknar potatisskalare eller duschdrapperiet behöver bytas ut, toalettborsten bytes ett par gånger i månaden, man vill verkligen ha en andra uppsättning gardiner att byta med, man kanske saknar massor av saker i sitt hem så som gardinstänger och galgar eftersom man kanske inte arbetat i flera år innan man börjar studera utan kanske flyttar hemifrån i samband med att man börjar)
Preventivmedel: 0-1000 kr
Plåster, alvedon, fönsterputs, skruv, silvertejp och andra saker som man köper då och då men inte ofta nog för att räkna in dem i förbruksvaror.
Sedan skall man köpa mat. Många människor vill äta en sund och varierad kost som innehåller någon form av näring. Pasta och ketchup varje dag fungerar för vissa men inte för alla. Många vill ha ett glas juice ibland, kaffe varje morgon, mjölk i alla fall ett par gånger i månaden, grönsaker och kanske frukt. Någon form av protein vill man nog ha också.
För mig räckte CSN ganska långt eftersom jag inte gjorde någonting på fritiden men de flesta människor vill göra NÅGONTING på fritiden, fika med vänner, ta en öl tillsammans då och då, ta danslektioner eller gå en fotokurs eller scrapbooka. De flesta har en hobby som kostar pengar och som gör att de slipper sitta ensamma hemma ALL tid de inte är i skolan. En del människor har en hund eller en katt som kostar pengar. En del människor hyr film ibland. En del människor köper godis en gång i veckan. De flesta gör någonting som kostar pengar och det brukar hjälpa dem att orka leva för även om studierna bara är tillfälliga är 3 (eller fler) år en ganska lång tid att inte spendera ett öre på att göra någonting man tycker är kul.