Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

studenter är väl inte fattiga?

Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 16:12:22 följande:
    Ja och det är ju jättebra. 
    Nej inte rik, men det går ingen nöd på en direkt
    japp hon är millimeterrättvis.
  • Elin 885
    tahira skrev 2013-01-03 16:27:23 följande:
    Ja, "som har tv eller mottagare" - att ha tv/ mottagare och därmed behöva betala radiotjänst ÄR en onödig lyx. Som man absolut kan unna sig, men inte om man samtidigt gnäller om att man inte har pengar till något.

Jag utgick från att mobilen var din enda telefon, annars hade du ju haft fast telefonräkning också. Man behöver ändå inte ringa/ smsa/ surfa för 500:- i månaden, framförallt inte eftersom du dessutom betalar bredband.
    jag ringde och smsade och mmsade surfar det gör jag på datorn.
    jag ringde mkt till mamma som jobbar halvitd i norge.

är det inte lag på att man ska betala sin tv-lincens? hur som jag är en ärlig och hederlig människa som betalar för de tjänster jag nyttjar.
  • Elin 885
    tahira skrev 2013-01-03 16:29:05 följande:
    Elin885 - Nu använder jag din lista som ett exempel, så ta det inte så personligt. Det har uppenbarligen fungerat för dig, att leva sådär. Och jag levde själv gott som student.

Men jag har SÅ svårt för folk som lägger pengar på skit och onödiga saker och sedan klagar på sin ekonomi, vilket jag upplever att många studenter gör. 
    ingen fara du får använda den hur mkt du vill =).
    du märker om jag blir arg ;) :p
  • Elin 885
    tahira skrev 2013-01-03 16:32:56 följande:
    Jo, men bara om man har tv eller mottagare! Min poäng är att tv är en onödig lyx och därmed även tv-avgiften!
    ah du menar så, ja kanske.

• Elin 885
    fia s skrev 2013-01-03 19:24:10 följande:
    Jag håller med dig TS! För mig ser det ut såhär: Hyra 3000:- (sambo, hyran är eg på 6000) Mat 900:- Mobil: 6-700:- Gym, försäkring, spotify, radiotjänst etc: ca 800:- Bredband: 150:- Kurslitteratur: ca 1000:- Totalt har jag utgifter på 6500:-, och alltså ca 2500:- över varje månad. Inte jättemycket pengar, men jag har ju också valt att ha en dyr telefon, valt att inte söka efter begagnade böcker, att ha gymkort & spotify etc etc. Allt handlar ju om hur jag väljer att leva mitt vardagliga liv. Vi skulle nog kunna gå ner ännu mer i matkostnad, men vi väljer att kunna laga god och bra mat.
    lägger du endast 900kr på din mat per månad? shit jag lägger 2000kr.
  • Elin 885
    IsadorasMamma skrev 2013-01-03 19:33:03 följande:
    Jag är ensamstående mamma och student.
    Jag tycker inte jag är det minsta fattig.
    Jag får 500/mån extra för att jag har barn.
    Bostadsbidrag, barnbidrag & underhåll.

De som säger att de är fattiga, undrar om de egentligen vet vad fattig betyder.
    ok du får 500kr från csn 1000kr i bostadsbidrag, 1050 i barnbidrag och så 1200kr i underhåll
    det är ca 3700kr extra, nej jag förstår att du inte tycker att du är fattig, för det tycker inte jag heller att du är.
  • Elin 885

ja fia s det var dig jag menade.
    vad äter du då?
    jag äter för 2000kr per månad.

• Elin 885
    Annsiss skrev 2013-01-04 11:45:21 följande:
    Du får inte CSN under sommaren
    jo om du pluggar då.
  • Elin 885
    Pluttfamilj skrev 2013-01-04 11:53:27 följande:
    Vi klarar oss gott på CSN här hemma, två studenter och en tvååring. Nästa höst + vår ska jag dessutom vara föräldraledig och studera samtidigt så då blir det lite mer att röra sig med. (Studerar på distans). Men mina kursböcker går på några tusen per termin
    hur kan du studera (heltid?) och vara mammaledig? jag studerar heltid på distans och sitter ca 9h/dag med litteraturen.
  • Elin 885
    Pluttfamilj skrev 2013-01-04 11:53:27 följande:
    Vi klarar oss gott på CSN här hemma, två studenter och en tvååring. Nästa höst + vår ska jag dessutom vara föräldraledig och studera samtidigt så då blir det lite mer att röra sig med. (Studerar på distans). Men mina kursböcker går på några tusen per termin
    får man dessutom föräldrapenning om man är inskriven som student? det får man väl bara om man är helt hemma?
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?