Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

studenter är väl inte fattiga?

spermadonator skrev 2013-01-04 13:10:56 följande:
    Kurslitteraturen är nog en av de större utgiftsposterna om man är student. Jag la nog tiotusentals kronor på min litteratur under de år jag pluggade. Helt sjukt egentligen när man tänker efter, men så var det. Jag köpte nog många onödiga böcker också eftersom jag var ung, dum och inte riktigt visste vad som behövdes köpas eller ej så jag köpte alla böcker vi anvisades...
    jag köper också alla böcker såklart. alla tentamens som vi har haft har innehållit något från alla böcker. jag läser även igenom all litteratur också.
  • Elin 885
    Lyckorus skrev 2013-01-04 13:33:42 följande:
    Alltså, jag har också funderat på det där. Man är inte fattig som en kyrkoråtta. Man klarar sig faktiskt förvånansvärt bra. Även jag är student. Dock måste jag - för att kunna ha lite nöjen - arbeta utöver bidraget och lånet. Och som sagt, litteraturen kostar ju en del. Men det är ändå helt okej. Jag har mer varje månad än min sambo som har aktivitetsersättning.
    ja det är ok.
    dock så kan jag inte jobba extra tyvärr :(
  • Elin 885
    Pluttfamilj skrev 2013-01-04 14:56:47 följande:
    Fast mitt barn som är 0-1år går ju rimligen inte på dagis. Att kombinera distansstudier och bebis är dessutom inte så värst krångligt enligt mig. Ja, ibland får man lägga en del studietid på kvällar/helger för att få det att gå ihop, allt beror på hur mycket bebisen sover och vad för slags uppgifter man har i skolan. Har en hel del föräldralediga i min klass just nu! :)
    jo det har jag med, förstår bara inte hur dem får ihop vardagen. men alla är vi olika =).
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 15:19:44 följande:

men när jag pluggade data på komvux med CSN hade vi typ EN bok och den FICK vi.
    när jag plugade matte osv  också på komvux och CSN har jag heller inget minne utav att jag någonsin betalat böcker.
    oj kul för dig.
    jag har studerat på komvux och då hade man en bok per kurs. jag läste i 1,5 år så det blev en del böcker.
    nu på universitetet så har vi 5-6 böcker per kurs och dem är inte gratis.
    har aldrig fått någon bok gratis från varken komvux eller universitet.
    det var ca 2 år sen jag läste på komvux.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 15:27:11 följande:

vad är det för litteratur som kostar 1000kr/månad?
    sen kan du inte vara säker på att ens få ett jobb när du plugat färdigt.
    dessutom ska du då börja BETALA TILLBAKA lånet,typ 1.500kr/månad till CSN.....
    denna kursen som jag läser nu är det 4 böcker, tror jag ganska precis betalade 1000kr, sen ska jag skriva ut en bok på ca 200 sidor också som vi fått som länk och varken bläck eller papper till skrivaren är gratis. jag brukar snitta på 1000kr i kurslitteratur till varje kurs vi läser. och vi brukar läsa en 15 poängskurs och två 7,5 poängskurser per termin.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 15:27:11 följande:

vad är det för litteratur som kostar 1000kr/månad?
    sen kan du inte vara säker på att ens få ett jobb när du plugat färdigt.
    dessutom ska du då börja BETALA TILLBAKA lånet,typ 1.500kr/månad till CSN.....
    en 7,5 poängskurs läses dessutom på en månad, vilket gör att litteraturen den månaden bli ca 1000kr. en 15ppoängskurs läses på 2 månader. så ja det kan lugnt bli 1000kr i månaden för litteratur.
    jag läser inte naturvetenskapligt heller, där det förekommer ännu mer litteratur. min ena bror är läkare, jag vet inte hur mycket han har lagt ned på litteratur, EN enda bok om celler kostade 1000kr berättade han, en enda bok och de skulle ha fler i den kursen.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 15:39:24 följande:

varför ska du skriva ut en bok? det är väl bara att läsa från länken???

låter otroligt onödigt.

ungeför som att jag skulle skriva ut "det sovande folket2 som finns å nätet som reinfeldt skrivit,varför skulle jag göra det lixom??

har läraren TYDLIGT sagt att ni ska SKRIVA UT EN BOK PÅ 200SIDOR? Låter mycket märklit i mina öron!

klart att jag kan läsa via länken, men då kan jag ju inte stryka under med min märkningspenna.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 15:39:24 följande:

varför ska du skriva ut en bok? det är väl bara att läsa från länken???

låter otroligt onödigt.

ungeför som att jag skulle skriva ut "det sovande folket2 som finns å nätet som reinfeldt skrivit,varför skulle jag göra det lixom??

har läraren TYDLIGT sagt att ni ska SKRIVA UT EN BOK PÅ 200SIDOR? Låter mycket märklit i mina öron!

och det var det enda du hade att anmärka på. patetiskt.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 15:42:28 följande:

vart köper man dessa böcker för 1000kr/st,jag har nämligen ALDRIG sett en enda bok ens på Akademibokhandeln!
    HUR ska jag kunna veta vart han köpte sina böcker? ska jag ringa upp honom och fråga för att någon anonym människa på ett halvseriöst internetforum frågar? eh nä.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 15:42:28 följande:

vart köper man dessa böcker för 1000kr/st,jag har nämligen ALDRIG sett en enda bok ens på Akademibokhandeln!
    www.bokus.com/bok/9789139015970/sveriges-rikes-lag-2012-bla-lagboken/

www.bokus.com/bok/9789147053360/kirurgiboken-vard-av-patienter-med-kirurgiska-urologiska-och-ortopediska-sjukdomar/

www.bokus.com/bok/9780761988700/behavior-change-in-the-human-services/

behöver du fler exempel?
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?