Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

studenter är väl inte fattiga?

sextiotalist skrev 2013-01-04 15:43:16 följande:

Nu vet jag inte hur Elin har för studieteknik. Men jag läser aldrig något viktigt direkt från länken. Jag skriver ut allt sådant.

Det gäller lagar, direktiv, mötesprotokoll, rapporter, studier etc. 
    Så jag hade nog skrivit ut det mesta.

Mina gamla kursböcker är fyllda av notiser, färgmarkeringar och andra tecken. Jag är en person som måste använda skrivandet för att komma ihåg saker och ting. Jag har aldrig kunnat läsa in något rakt av     
    exakt, jag vill kunna stryka över med märkningspennan, skriva små notiser etc.
  • Elin 885
    sextiotalist skrev 2013-01-04 15:43:16 följande:

Nu vet jag inte hur Elin har för studieteknik. Men jag läser aldrig något viktigt direkt från länken. Jag skriver ut allt sådant.

Det gäller lagar, direktiv, mötesprotokoll, rapporter, studier etc. 
    Så jag hade nog skrivit ut det mesta.

Mina gamla kursböcker är fyllda av notiser, färgmarkeringar och andra tecken. Jag är en person som måste använda skrivandet för att komma ihåg saker och ting. Jag har aldrig kunnat läsa in något rakt av     
    jag lär mig mycket via färger, därför är min överstrykningspenna ovärderlig, dock så stryker jag under med blyerts i mina böcker för att kunna sälja dom vidare.
    när jag sedan ska renskriva mina understrykningar, små notiser etc så är det ovärderligt. för jag renskriver på datorn.
  • Elin 885
    Border skrev 2013-01-04 15:53:37 följande:
    Japp, man får ej glömma att "Sveriges rikes lag" är en kursbok.
    jo den är det tyvärr, jag har den gröna som var lite billigare och som jag köpte begagnat.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 16:16:58 följande:

tänk  jag läser mycket på www.lagen.nu
    ok, skulle jag haft med mig alla lagar utskrivna så vid min tenta i juridik så skulle det bli en helvetes massa papper och mycket dyrt.
    jag lyckades få min lagbok begagnad för 500kr.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 16:21:46 följande:

vid en tenta ska du väl veta svaren på frågorna,inte läsa i dina böcker!!! *suck*

men kära du i en tenta i juridik så får du ha med dig lagboken, nej man måste inte kunna alla lagar utantill fattar du väl? några andra böcker får man dock inte ha.
  • Elin 885
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-04 16:52:04 följande:
    Hahaha... facepalm....har du ens läst juridik?

det verkar inte så.
    självklart får man ha med sig lagboken på en tenta i juridik. jösses.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 19:44:46 följande:

I Uppsala får vi ha med alla böcker! jag har 12-14 böcker som ska med på tentan om drygt en vecka... Och lagboken såklart, haha! Att folk tror att man ska kunna alla lagar utantill, haha!
    oj lyxigt, det får inte vi.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 21:03:09 följande:

Väldigt skönt :)
    Stockholm?
    nope sundsvall, Mittuniversitetet.
    men kan du egentligen grejjerna då, om du får ha med dig böckerna och slå i?
    vi får det om vi har web- eller hemtenta men saltentamen icke.
    vad är vitsen med att läsa all litteratur om man ändå kan slå i böckerna?
  • Elin 885
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 21:08:55 följande:
    Man hinner aldrig slå sig fram till ett sammanhang, utan det kan på sin höjd ge detaljer.
    Jag har haft såna tentor där man i princip fått haft med sig vilka hjälpmedel som helst (utom mänsklig kontakt) och de har alltid varit apsvåra. Det är mycket enklare med tentor som mer eller mindre går ut på att rapa upp utantillkunskaper...
    som sagt jag har haft webtentor som givetvis är på tid och där ska man slå i böckerna.
    jag läser all litteratur från pärm till pärm, men en del i min klass gör inte det. jag sitter ungefär 8-9h per vardag på mitt kontor (effektiv studietid ca 7 timmar).
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-04 21:16:23 följande:

Man hinner ju inte läsa böckerna på tentan så vi måste ju ändå veta vad som står. När man sitter på tentan är det ändå svårt att veta var man ska börja Vi skriver 30poängstentor, en tenta per termin alltså.
    ah oki.
    verkar jobbigt, jag tycker att 7,5 poängstentorna är svåra nog för att inte tala om 15 poängstentamen blä
    och som sagt jag har haft  webtentamern på tid (tredje gången jag skriver det nu) så jag vet att man slår i den som uppslagsverk men frågan är om verkligen lär sig något på det.

• Elin 885
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 21:26:06 följande:
    Absolut var det så!

Samma här. Hellre sprida ut eländet lite pö om pö. Tänk bara att missa den enda tentan. Vilken ångest!

det finns ju omtentamen.
  • Elin 885
    sextiotalist skrev 2013-01-04 21:31:15 följande:
    Det hade vi också, tre per läsår.
    vi har två per kurs, men de ligger ju när nästa kurs redan pågår, så det är lite meckigt, men det går. dessutom så kan man ju läsa liknande kurs och sedan tillgodoräkna sig den om man bommar helt. det gjorde jag med en 7,5 poängskurs. läste en liknande under sommaren och tillgodoräknade mig den. det var vår rektor som beslutade och jag hade kollat innan om den tillgodoräkningen skulle gå igenom.
  • Elin 885

det kan ju bero på mycket också, om man har en stormarknad i närheten  där matpriserna är lägre än i en vanlig mataffär t ex. sen ska man ju då också kunna konka hem varorna, men med en dra-maten så funkar det perfekt, den var min bästa vän under studietiden hehe.

när det gäller vad man ska äta så är det ju också en prioriteringsfråga, jag hade en snäll mamma (har!) så jag behövde inte äta bönor och linser annat än för att jag tyckte att det ibland var gott. men för den sakens skull så åt jag inte oxfilé men åt vanlig mat. grönsaker och frukt kan också bli hur dyrt som helst beroende på vad man köper. äpplen är billigt, men jag som är pollenallergisk ska helst inte äta så mycket äpple eftersom det är en korsallergi mot pollen (hasselnötter med för den delen). det beror ju också på hur pass kunnig och ambitiös man är, om man lagar mat från grunden med halvfabrikat (så som pasta, krossade tomater etc) eller om man bara äter helfabrikat (mamma scans köttbullar, felixrätter etc).

att åka kollektivt är ofta en post man inte kan dra ned på om man inte bor väldigt nära universitetet där man gå.

träna. ja man behöver ju inte ha gymkort om man inte som jag är skadad, så då kanske löpning kan vara en idé eller cyckel eller stavgång? dock så bör man ju tänka på att lägga ned pengar på ett par bra skor så att man sparar på knän och leder så långt som möjligt, det ska ju gärna räcka hela livet. en bra och ordentligt sportbh är att föredra om man som jag har stora bröst.

• Elin 885
    Swagger skrev 2013-01-06 11:08:13 följande:
    När var det som studeilån slutade skrivas av vid 65?
    det har varit så länge,
    studielånen ska betalas, punkt.
  • Elin 885
    MrsMurphy skrev 2013-01-08 19:42:07 följande:
    Jag har precis insett att jag kommer vara en fattig student denna termin. Min kurslitteratur kostar 5500. Jag höll på att smälla av. Nu måste jag leta begagnat för detta är ju löjligt. 
    det är inte ovanligt att det kostar ca 500-1000kr i MÅNADEN för litteratur, så 5000kr för litteratur för en termin är väldigt normalt, läkarstudenterna har garanterat mer.
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?