• Anonym

Arg svärdotter

Har två söner, A och B. A gifte sig tidigt med sin fru och de har varit gifta under många herrans år. B gifte sig senare och skilde sig för några år sedan. B är nu omgift sedan tre år tillbaka med en ny kvinna. B har två barn med sin tidigare fru och ett barn på väg med sin nuvarande, hon har också ett barn sedan tidigare förhållande. 

B:s fru är nu missnöjd med mig och hennes missnöje ledde till en konfrontation som hon initierade och som jag försökte hantera utan att ha någon egentlig framgång.

Det som lett fram till B:s frus missnöje är att när A:s fru för ett tag sedan bröt armen så har jag ställt upp så mycket jag kunnat som barnvakt. Detta sammanföll vid ett tillfälle med att också B och frun behövde barnvakt. Jag och maken delade upp oss så att jag hjälpte A:s fru och maken B:s fru, något som inte alls var tillfredsställande i hennes ögon.

Jag konfronterades med detta och fick då veta att jag prioriterar A:s fru. På direkt fråga ville B:s fru dessutom veta om jag räknar henne som min familj. Det gör jag inte eftersom jag inte känt henne så särskilt länge och för att de inte bor på samma ort som vi gör varför vi träffar dem lite mer sällan.

Jag vet att B är lycklig över och med sin fru och jag tycker också att hon är en utmärkt person, vilket jag också sa till henne. Hon är dock fly förbannad över att jag inte svarade på frågan på ett annat sätt.

Till saken hör också att son B berättat att frun har svårt att acceptera hans barn medan hon tycker att det är självklart att han ska känna för hennes barn som sitt eget (vilket han säger sig göra). Jag sa till min son att jag inte ville höra på den sortens kritik mot henne eftersom det gör att hon och jag hamnar i en orättvis situation. Hon för att hon tror att hon pratar med sin man i förtroende och jag för att jag får veta något som jag ändå inte kan prata med henne om och därmed inte har hennes version (och lite för att det väl inte egentligen angår mig, hon (frun) beter sig inte illa mot barnen utan har vissa svårigheter med sina känslor, vilket är något som jag tycker att de får lösa sinsemellan). Jag tycker att hon verkar vara en väldigt bra människa och hon är också en mycket bra mamma till sitt biobarn. 

Frågan är nu för min del varför det är så upprörande att jag ännu så länge känner mer för den svärdotter jag känt längst och för att jag har en bra kontakt med den kvinna som B tidigare var gift med. B:s fru själv lever med mina barnbarn men har svårt att ta dem till sig och de är ju barn. Hon själv är en snart fyrtioåring kvinna som jag känt under några år och ändå tar hon illa upp för att jag inte känner för henne som om hon skulle vara mitt eget vuxna barn? Jag har aldrig uppfört mig illa, har inte haft anledning heller, och jag skulle aldrig ha nämnt något om detta om det inte varit för att hon känt behov av att konfrontera mig.

Jag tycker att hennes barn som hon har med sig in i förhållandet är en strålande unge och jag sitter alltid barnvakt också för det barnet när de tycker att det behövs och de så önskar. Men hon är arg för att jag också då när jag sitter barnvakt för det barnet ibland ringer till min före detta svärdotter och frågar om hon vill att mina andra barnbarn också ska få komma. Det gör att hennes barn inte får känna sig särskild. Jag har svårt att förstå den saken. 

Ja, detta var ett axplock av problematiken. 
    Det är inte bra det jag gör, det är tydligt. Och jag vill gärna att det ska bli bra, men jag har svårt att känna mig motiverad att ändra mig så värst mycket eftersom jag inte ser de fel hon menar sig se. 

Vad skulle ni säga är mina mest graverande misstag?
    Ber om ursäkt för många "A" och "B" och kanske rörig text. 

• Svar på tråden Arg svärdotter
  • Anonym

hon verkar svartsjuk och känner sig utanför? hur mycket ger hon av sig själv o vad gör hon för att få en bra relation till Er?  tycker inte hon har någon rätt att förvänta sig att ni ska ha lika bra relation när ni enbart känt varandra på sådan kort tid.. sen att hon inte kan ta in sina bonus av någon anledning.. så måste hon också fatta att detsamma är det för er.. det tar tid .. och så länge hon försöker tvinga till sig kärlek o respekt så tro jag det inte lär gå så bra.. men nästa gång kanske du borde fråga henne varför hon inte kan ge det tid o varför hon inte kan respektera din relation med dina andra svärdöttrar... vad har hon för relation till sina föräldrar? 

• Olympia

Det här är ett typiskt exempel på att oavsett vad svärmödrar gör så kan de inte göra rätt.
    Stå på dig, ts. 

• Felicia111

tycker du e grym som fösöker ställa upp för alla så mycket!

tror hon vänjer sig ;)

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-04 11:36:55 följande:
    hon verkar svartsjuk och känner sig utanför? hur mycket ger hon av sig själv o vad gör hon för att få en bra relation till Er?  tycker inte hon har någon rätt att förvänta sig att ni ska ha lika bra relation när ni enbart känt varandra på sådan kort tid.. sen att hon inte kan ta in sina bonus av någon anledning.. så måste hon också fatta att detsamma är det för er.. det tar tid .. och så länge hon försöker tvinga till sig kärlek o respekt så tro jag det inte lär gå så bra.. men nästa gång kanske du borde fråga henne varför hon inte kan ge det tid o varför hon inte kan respektera din relation med dina andra svärdöttrar... vad har hon för relation till sina föräldrar? 
    Hon beskriver sin relation till sina föräldrar som jättebra. Jag har bara träffat dem vid ett fåtal tillfällen men tycker att de verkar vara trevliga och rejäla människor. 

Jag frågade henne det, och hon svarade att jag bör avsluta relationen helt med min före detta svärdotter som min nuvarande menar inte längre ingår i min familj. Jag ser inte heller min före detta svärdotter som en familjemedlem längre (hon har också nytt förhållande) men däremot som en värdefull vän och viktig person. Hon är mamma till mina barnbarn och jag har känt henne länge och tycker mycket om henne. Det är inget jag någonsin på något sätt slängt i ansiktet på min nuvarande svärdotter, men jag tycker att jag måste få känna mig fri att ta en kaffe ihop med vem jag vill när inte min nuvarande svärdotter är hemma hos mig. 

Hon tycker att det har gått nog lång tid, och att det är respektlöst av mig att inte känna för henne på exakt samma sätt som jag gör för de andra. Själv tycker jag att jag känner olika saker för alla möjliga människor men att det viktigaste är att ha ett öppet och välkomnande sinne och inte göra någon kostig åtskillnad i praktiken. Men hur jag tänker och känner tycker jag att jag vill ha rätt att själv råda över. 
  • Nape

Jag tycker inte du gör något fel. Alla är olika, kanske är hon lite svartsjuk på din och den andra svärdotterns relation?

Hon är gravid (hormoner!) och det har kanske varit lite upp och ner. Om jag var du skulle jag låta tiden lösa detta, eller om hon vill ta tag i det. Fortsätt som vanligt, du är en bra svämor!

• Anonym (A+B+C+?)

TS du har inte gjort något fel. Jag skulle ligga lågt om jag vore du. Var bara trevlig. Fan vet vad en sådan människa kan ställa till med. Kanske hon ringer till din andra svärdotter och börjar prata illa och blablabla....

Man vet inte var det kan leda. Självklart ska du ha bra kontakt med din sons ex. Som du säger dina barnbarn bor där ibland.

Tänk att sönerna ska beblanda sig med sådana här kvinnor. Vore bra mycket enklare om de tänkte till först innan de gifte om sig.....

• Anonym (kontrollbehov)

OJ.. att hon själv kommer o säger åt dig vem du ska umgås med o inte umgås med.. humm.. det är mamma till dina barnbarn o inget som bara kommer att försvinna ni är för evigt länkade ihop.. nää hon känns inte ok alls.. kontrollbehov..stå på dig o vik inte dig för fem öre.. dags att hon inser att världen kretsar inte kring henne.. hon har  absolut ingen rätt att säga åt dig att säga upp en vänskap bara för att hon anser att det är respektlöst av dig.. det är hennes åsikt.. grrrr fy vad irriterad. att du inte rasat ut på henne säger mig att du verka vara en vettig svärmoder o hon utnyttjar det..hoppas dock att din son ser detta o talar om för henne att det beteende inte är ok.. 

• Anonym (A+B+C+?)

Svartsjuka människor ska man inte beblanda sig med. Ligg lågt som sagt var.

Din sons barn kommer nog råka ut för denna svartsjuka ganska många gånger.

Jag själv har haft en väldigt svartsjuk styvmamma under min uppväxt. Sen är det beroende på om mannen är ett mähä eller inte, tyvärr. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-04 11:31:13 följande:
    Ja, hon är också lite så. Jag har i alla fall uppfattat henne så. Hon väljer gärna att övernatta hos sina egna föräldrar (som bor i samma stad som vi gör), och då vill hon att min son också ska göra det. Jag har aldrig sagt något om det, utan tycker att det får de naturligtvis sköta som de vill. Min son är ju vuxen och vill han välja som hon så tycker jag att de har all rätt att lägga upp sitt liv som de vill. 

Men trots detta verkar det alltså som om hon har högre förväntningar på mig än vad jag är förmögen att leva upp till. Jag ska se henne som familj och gör jag inte det precis när hon vill det så är inget annat jag gör något värt. Så uttryckte hon sig.

Vad gäller att jag ibland ringer till min före detta svärdotter och undrar om också mina barnbarn vill komma är ju dels för att jag ju frigjort tid för barnpassning och dels för att det är roligt att se alla tre barnen (ibland också A:s barn) hos oss. Jag har inte sett det som viktigt att enbart ha fokus på hennes barn sedan tidigare utan tyckt att alla får plats, kan få bli sedda och ha kul samtidigt. Det är inte alltid jag gjort så heller, jag har ibland ensamtid med de olika barnbarnen. Men dygnet har ju bara så många timmar som det har.  
    Så som hon uttrycker sig till dig är inte okej. Jag hade sagt ifrån. Du verkar vara en väldigt öppen och trevlig människa, själv hade jag inte passat hennes barn om hon pratade så med mig. Du ska ställa upp och passa hennes barn, se henne som en i familjen men samtidigt tar hon sig rätten att bestämma vilka du ska umgås med, hur du känner och om du inte ställer upp på "hennes krav" är inget du gör något värt. 
  • Anonym

Tack alla som skriver! Läser noga det ni skrivit även om jag inte svarar alla en och en. 
    Självfallet ska jag vara trevlig mot min svärdotter, hon är en mycket viktig person för min son och jag tycker inte alls illa om henne. Däremot tycker jag att det är problematiskt att både försöka förstå saken ur hennes perspektiv och samtidigt ändå få ha ett eget sätt och egna åsikter om hur jag vill och ska uppträda mot människor.

Jag lägger mig ju inte alls i hur de gör, vilka vänner hon vill ha och hur hon och min son sköter sitt gemensamma liv. Jag känner därför en sorts förvåning över det som hänt eftersom jag inte tycker att det är skäligt att hon ska bestämma över mig. Gör jag fel så ska jag förstås ta till mig av kritik, men det är jättesvårt att göra det när jag inte själv ser de fel hon ser.

Jag tror inte att min son är ett mähä. Jag gissar att han vill att de ska ha det så bra de bara kan. Han är ju kär i den här kvinnan och tycker att de i stort har det bra. Jag hoppas att min son inte blandar sig i faktiskt, jag tror att hon skulle ta mycket illa upp om han gjorde det. Kanske skulle hon tycka att han tar mitt parti och det behöver han inte göra, jag måste förstås klara av mina konflikter själv också i de fall där jag inte har startat dem. 

Tror jag ska göra som ni sätter här. Stå på mig på ett lågmält sätt, men också ha i åtanke att hon är gravid och kanske dessutom lite osäker och svartsjuk. Om det nu är så, det vet jag ju inte. Det är kanske bara så "enkelt" som att hon har en väldigt fixerad syn på familjeliv och hur det ska ordnas och hur alla ska vara och vilka som ska rymmas i begreppet? 

Svar på tråden Arg svärdotter