• Tjej78

Tråden för oss som INTE ammar...

Hej
    Skulle vilja fråga några frågor ang ersättning och flaskmatning och ni verkar var de som kan detta då ni inte ammar. Min dotter (3 1/2 månad) blev inte mätt av min bröstmjölk så jag har nu börjat ge henne ersättning efter varje gång jag ammat. Hon får och äter mellan 80-120 ml efter varje gång så som ni förstår är där inte mycket mjölk i brösten, de har sinat av sig själv. Jag ger henne NAN1 i en calma flaska, tydligen skulle den vara bäst om man samtidigt ville amma. 
    Detta pulver, kan man hälla över det i någon plastbehållare istället för att ha det kvar i kartongen man köper det i?
    Var köper man ett sådant mått så man kan ha pulver med sig, uppmätt och klart?
    Funderar starkt på att avsluta ammningen helt, tips på vilka flaskor jag ska ha då? 
    Finns där något annat man bör tänka på? 

Tacksam för lite svar och tips :) 

• Tjej78

Tack ni som svarat! Då vet jag att jag kan ta en vanlig burk av nått slag, diska och ha ersättningen i den. Ja, det är en vällingdoserare jag menar, visste inte att det hade så fint namn :) IHar läst mycket om MAMs flaskor och många, både vuxna och barn verka vara väldigt nöjda med dom så jag tar och köper dem sen när jag ska sluta amma. Ha en bra dag och trevlig helg!!

• Tjej78

Lemolac och magdroppar? Vad är detta? Jag har sen innan gett dottern miniform, är det samma som magdroppar?

• Tjej78

Jag vill också dela med mig :) Vår dotter 3 1/2 månad äter NAN 1 ur medela calma flaska då jag även ammar lite. Hon får 80 ihop med bröstet och 150 när det bara är ersättning. När vi kör både och håller hon sig 3 timmar men efter full ersättning kan det gå 4-5 timmar innan hon vill äta igen. På natten vaknar hon en gång, oftast vid 2-tiden, då har hon somnat vid 19, 20-tiden. Jag tar kallt vatten från kranen och micrar till lagom temperatur, nattens mål blandar jag färdig och ställer i kylen precis innan jag går och lägger mig, har hört att detta är okej. Jag sköljer av flaskan i varmt vatten, sen i kallt vatten efter varje matning och kokar den 1 gång om dagen eller kör den i diskmaskinen. Bajsar gör hon med ca 36 timmar emellan sen vi började med ersättning, innan dess med bara bröstmjölk bajsa hon varannan, var tredje dag.

• Tjej78
    Emiii skrev 2013-01-22 20:35:50 följande:
    Jag fick tips av BVC att ge 1-2 teskedar rapsolja i ersättningen, och det funkade galant :) I en vecka hade jag det i varje mål och nu ger jag rapsolja i maten morgon och kväll och nu håller den sig i schack!

Är det för att förhindra förstoppning som du ger rapsolja??
  • Tjej78
    Emiii skrev 2013-01-22 22:25:35 följande:
    Ja han började bajsa klumpar och då sa BVC-sköterskan att jag kunde ge det. Jag fortsatte ge det i förebyggande syfte men det verkar som han blir lite kräkig av det så nu ger jag bara två ggr om dagen och det ser fortfarande bra ut :)

Ok, tack. Jag misstänker att dottern fått lite förstoppning, har precis börjat ge ersättning och hört att det kan hända. Avvaktar enda till annars test jag med rapsolja.
  • Tjej78

Vår lilla loppa hade sådan magknip igår att vi var tvungna att ge henne en Alvedon för att hon skulle somna. Har idag gett henne en tsk rapsolja i lunchens ersättning men tyckte det mesta låg kvar på bottnen så jag vet inte hur mycket hon fick i sig, blir en till tsk till middagens ersättning. Är även noga med att rapa henne idag fastän det alltid kommer upp lite, hellre lite kräk ihop med rapen än gallskrik på kvällen.

• Tjej78

Hur ser era vakna, äta, sova mönster ut på era barn? Jag har en dotter på 4 månader och undrar om hennes mönster är "normalt". Hon vaknar vid 7 och äter 150, sen är hon vaken i 4 timmar, tar en powernap på ca 30 min under dessa timmar. Sen är det lunch, äter då 150 igen sen går jag en runda med vagnen där hon somnar och sover sen till kl 16 för att äta 150 igen. Därefter är det samma mönster som på morgonen, vaken 4 timmar, 30 min powernap och sen mat igen vid 20 även då 150. Därefter somnar hon för kvällen, ibland på 2 sekunder och ibland tar det uppåt en timma. Sen vaknar hon en gång på natten och vill ha mat, då ammar jag lite samt ca 100 i ersättning sen somnar hon om. Är detta ett normalt mönster för en 4 månaders? Varför så oregelbunden med att somna för natten? Är detta normalt?

• Tjej78
    Emiii skrev 2013-01-25 00:04:32 följande:
    Vilken ersättning ger du henne? Vi ger NAN 1 HA och rapsoljan blandar sig rätt bra med den... Sen tar det någon dag innan det hjälper. Det funkar mer som smörjande i tarmarna än som ett lavemang.

Vi ger henne NAN 1. Hon har efter mitt inlägg bajsat men man såg att det var mycket hårdare konsistens än innan. Har fortsatt att ge henne 1 tsk olja i två av målen, ska jag ge henne mer?
  • Tjej78

Jag helamma i 3 1/2 månad, delamma efter det i 2 veckor för att gå över helt till ersättning för 48 timmar sen. Tyckte det var helt ok, trappa ner det under de två veckorna och kände igår inget av det. Märkte dock nu att jag har små knutor i båda brösten, värst i det högra. Misstänker att det är detta som kan bli början till mjölkstockning, eller? Hur gör man nu? Någon som vet eller har några tips?

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...