• Tjej78

Tråden för oss som INTE ammar...

purple box skrev 2013-02-05 17:37:44 följande:
    Antingen semper magdroppar eller miniform. Olja eller messör har man om de är för tröga i magen

Vad är det för skillnad på sempers magdroppar och miniform? Vet du det?
  • Tjej78

Men om Sempers magdroppar innehåller bra bakterier för magen och NAN Pro1 också innehåller bra magbakterier borde det inte räcka att man använder sig av en av dessa då?

• Tjej78
    Tjolanta skrev 2013-02-07 10:49:08 följande:
    Var in på extra vägning idag med lillfis då hon krånglat så mkt med maten. På något konstigt vänster så spar hon på det lille hon får i sej och växer bra! 61cm och väger 5740 å är 11 veckor. BVC tanten sa att hon är en knepig & envis tjej! Haha.. Kan inte annat än att hålla med Aja nu när man vet att hon växer som hon ska kan man andas ut lite...

Min dotter hade samma som din förra veckan och då var hon 18 veckor!
  • Tjej78
    Tjolanta skrev 2013-02-07 11:46:35 följande:
    Oj! Ja huvudsaken de följer sina kurvor Känns som att det spelar ingen roll vilken mat vi testar åt henne, har hon bestämt sej för att inte äta så har hon..

Min tjej hade en lite dipp över jul och nyår, det var då min mjölk sina och efter att vi börja med ersättningen har hon kommit upp igen på den kurvan hon starta på.
  • Tjej78

Min tjej sover mycket oroligt, vänder och vrider på huvudet hela tiden och sparkar med benen och fäktar med armarna. Hon börja med detta för ca 2 veckor sedan och jag ha typ inte sovit sen dess..... Någon som vet vad detta kan betyda? Hon har alltid ätit NAN, nu PRO eftersom den vanliga utgått. Bajsar varje dag kl 16, man kan ställa klockan efter henne :) Hon får gröt och andra smakportioner men det är inte mycket hon äter av det, ersättning får hon fyra gånger per dag, 210 morgon och eftermiddag och 240 lunch och innan läggdags. Hon blir 5 månader nästa vecka.

• Tjej78
    MinFinaMinna skrev 2013-02-27 23:19:26 följande:
    Jag var på både Ica och Willys idag för jag skulle köpa större nappar till våra MAM flaskor. Vi har strl 1 och ville ha strl 2. Men hittade ej några. Så vi har strl 1 fortfarande. Min dotter är lite över 10 veckor. Så strl nr 3 vill jag ej ta än. Känns som det blir ett väldigt stort hopp från strl 1 till 3. Får väl kolla Apoteket annars.

I Skåneland hittar man allt sådant på Apoteket. Jag börja ge ersättning när loppan var 4 månader så vi tog trean med en gång och det har funkat bra.
  • Tjej78

Jag mäter upp vatten i flaskan och micrar till lagom temp sen blandar jag i pulvret. Låter vattnet rinna ett tag i kranen innan jag mäter upp. Börja med flaska när loppan var 4 månader och om jag fattat allt rätt var det mest kritiskt och extra viktigt att koka vattnet när de var under 3 månader. Stämmer det??

• Tjej78

Min tjej har också röda utslag, på hakan. Jag tror hon får dem då allt kräk och saliv rinner där och det är inte alltid jagser det och torkar bort det med en gång och då får hon lite utslag för hon är fuktig där hela tiden, ska tilläggas att hon dreglar MYCKET.

• Tjej78

Fråga till er som har barn som är 5 1/2 månad eller äldre, hur äter dom? Har ni börjat med gröt och puréer? Hur ser era dagar ut när det gäller mat, vilka tider och vad servera ni?

• Tjej78
    annox skrev 2013-03-18 07:52:15 följande:
    Tjej78: jag har en drygt6månader gammal pojk. Han får gröt till middag ca kl16,30-17,00 och välling till natten. Lite puré/frukt efter ersättningen vid lunch! Resten ersättning!

Jag har hört att man ska ge puréer innan ersättningen, varför gör du tvärtom, någon speciell anledning? När du börja med välling, byte du då från endas till en annan eller fasa du in det blandat med ersättning första veckan? När år han sin välling och när vaknar han sen på morgonen?
  • Tjej78
    annox skrev 2013-03-18 08:34:46 följande:
    Tjej78: oj! jag skrev fel, han får puré innan ersättningen:) vi började med välling förra veckan, då lilleman som sovit så bra jämt inte klarat sig på vanlig ersättning hela natten. Vi tog halva ersättning /halva välling i ett par dagar och sedan ökade vi till helt och hållet välling! Han sover mycket bättre! Testade med Nan Good Night också men märkte ingen skillnad faktiskt. Vällingen fungerar bra! Han äter välling ca kl 19 och somnar 19-19,30. Han har morgon kl 6-6,45. Får ibland äta en gång på natten men innan vi tog vällingen var det typ två gånger...

Ok, idag får dottern gröt vid 17.30 sen så mycket ersättning hon vill ha vid 19, brukar bli ca 150 ml. Sen somnar hon vid 19.30-20. Innan vi går och lägger oss vid 22.30-23 går jag in och ger henne ersättning igen, då 210 ml och då klarar hinsides hela natten. Hon har morgon allt mellan 6-7. Tänkte ändra gröten till mat, dvs puré och ersättning vid 19 till välling. Frågan är om jag ska fortsätta med 23-målet och om jag ska ge ersättning eller välling då?
  • Tjej78
    annox skrev 2013-03-18 14:33:29 följande:
    Tjej78: de ska ju stå sig bättre på välling än på ersättning men jag vet faktiskt Inte, du kanske kan testa en kväll att inte ge det målet och se hur hon reagerar! Hon kanske klarar sig,..

Precis, ända sättet att få reda på det är att testa :)
  • Tjej78
    annox skrev 2013-03-18 17:51:22 följande:
    Precis återkom gärna med rapport! Jag har varit inne och tänkt göra det också, alltså ge lite mat innan man själv lägger sig., men har inte kommit till skott än!

Jag kan rekommendera att göra det, dels så gör man det ju i sömnen sk "dream feed" så hon somnar om på 2 sekunder och sen slipper jag gå upp på natten, nackdelen är att hon startar dagen 1 timme tidigare än innan men för mig är det helt ok att gå upp vid 6 om jag sovit hela natten. Testa :)
  • Tjej78

En fråga ang ersättning NAN Pro 1 och NAN Pro 2. Jag ger min dotter som blir 6 månader den 28:e mars både ersättning, gröt, puré av både mat och frukt, majskrokar mm. Idag tex åt hon gröt till frukost kl 7 på 1 del vatten, 120 ml ersättning som mellis vid 9. Lunch kl 12.30 bestod av 2 istärningar kalops, 1 msk fruktpure och 120 ml ersättning. Mellis vid 16 blev 2 msk barnyoghurt, majskrok och 120 ml ersättning. Middag kl 18 gröt på 1 dl vatten och innan nattning 120 ml ersättning men hon åt bara hälften. Kl 23 blir det 210 ml ersättning och normalt sett brukar hon äta allt sen håller om sig till kl 7. Min fråga är ska jag fortsätta med 1:an eller är det dags att gå över till 2:an nu?? Lunchen skall ju fortfarande ökas på samt att gröten vid 18 ska också bli mat och ersättningen vid nattningen ska ändras till välling (kommer säkert ta 1 månad till). Ska man vänta med 2:an tills alla måltider är på plats eller ska man köra dubbelt nu, dvs 2:an ihop med mat och 1:an när man bara serverar ersättning??

• Tjej78
    annakarin75 skrev 2013-03-19 21:16:07 följande:
    Läste på tillverkarens sida:  NAN 1 är en modersmjölksersättning som kan användas som fullvärdig ersättning för amning upp till 6 månaders ålder.  NAN 2 är en tillskottsnäring som kan användas som en del av en alltmer varierad kost från 6 månaders ålder. Om barnet äter lite av varje, ska man använda 2:an. Äter barnet så gott som bara ersättning, ska man fortsätta med 1:an

Jag har också läst lite på deras hemsida men jag uppfattar det som att man ändå ska vänta med att gå upp till 2:an tills man börjat ge riktiga portioner mat, än så länge ger jag ju bara stora smakportioner. Har jag fattat fel?
  • Tjej78

Då gör jag slut på 1:an och handlar hem 2:an. Tack ni som svarat :)

• Tjej78
    sigrid73 skrev 2013-03-21 22:56:35 följande:
    Jag tar uppe henne när hon sover och då blundar hon och äter sen när hon ätit klart lägger jag ner henne igen sovandes. Har ingen förklaring på detta. Men så gör jag iaf! :/

Samma här :)
  • Tjej78

När min dotter börja med flaska var hon lite mer än 4 månader så då köpte jag napp nr 3 med en gång eftersom det står att den är för ersättning och välling från 4 månaders ålder. Eftersom hon inte var van vid nått annat funka det med en gång,,hon klara av flödet. Nu är hon 7 1/2 månad och vi har gått upp till napp 4 då hon slutat med ersättning och bara äter välling ur flaskan. Alla barn är olika :)

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...