Inlägg från: Christi38 |Visa alla inlägg
  • Christi38

Tråden för oss som INTE ammar...

Svårt att veta ju, men jag har hört att Nan är snällare mot magen. För oss stämde det när vi bytte, stor skillnad. Och jag har hört andra som föredrar nan istället för semp. Testa byta, ge miniform och magdroppar (de jobbar ju helt olika de två sista så ingen fara över att ge "för mycket").

• Christi38

Vi har doserat mängden pulver och har den klar i tre flaskor. Sen när det är matdax då värmer vi rätt mängd vatten i antingen ett vattenbad eller i mikron. (vi har en vattenkokare som vi tar vattnet ur). Äter han inte upp allt på en gång utan bara smuttar i sig lite grann bara, har vi den bredvid oss i ca 45 min Max. Så vi värmer inte på den igen och vi sparar den inte längre än så... Då gör vi ny om tiden passerar.

Händer inte så ofta, han är en matglad kille oftast. Men när han har perioder, vid snuva t ex, då gör vi mindre portioner från början. För då vill han äta mindre men oftare...

.

• Christi38

Använd ersättningen som är färdig i tetra då? Den kan ni ju förvara öppnad i ett dygn och fylla på allteftersom. Behöver ju dock värmas så den delen kvarstår ju ändå...

• Christi38

Här är en som bytt. Fast till storebror som idag är 15 månader. Så lillebror på 3 månader fick Nan från start. Fast det är bara sista veckorna han ätit PRO då den vanliga utgått.

• Christi38

Ger också när han signalerar. Han är väldigt tydlig när det är dags, runt 3-5 timmar mellan matningarna...

• Christi38

Skönt att veta att 2.an sen är billigare iaf. Än 1.an alltså.

Ja tänk vad det kan skilja mkt mellan olika kedjor. Jag blev rätt upprörd faktiskt förra gången när jag just fått storebror. Vi kommer hem från BB och jag upptäcker att vi bara handlat semp 1 pulver, inga färdiga på tetra, så jag knallar ner till Apoteket och handlar ett par stycken där. 10 st. För, håll i er nu 15.50 kr per liten tetra alltså. Jag tyckte det kändes dyrt men vad vet jag som förstagångsförälder just hemkommen liksom. Nån dag senare var vi in på kvantum i samma Köpkvarter och där kostade samma 6.90. Galet! Jag blev så upprörd på Apoteket och med en massa graviditetshormoner sprutandes var det nog tur att vi inte passerade Apoteket just då hehe... ;0)

• Christi38

Du kan ju byta ut nappen bara, eller var flaskorna bara 165 ml? Stora finns på Ica vet jag ...

• Christi38

Den på länken är ju stor? Det finns en 350 också men den är inte anti kolic. Och den största tycker jag är lite otymplig faktiskt. Våra killar dricker aldrig ur en sån iaf. Fast den är bra till vatten sommartid, det gör ju inget att det får stå lite...

• Christi38

Kokar ni vatten först till de små, hur länge gör ni det om Ja?

Vi kokar, vi vet också att vi enligt BVC inte behöver göra det om man vet vattnet inte kommer från något mindre bra ställe. Vi gör det iaf tills lillen blir runt 6 mån. Så gjorde vi för storebror också.

Diskar ni flaskorna i diskmedel eller är det bara vatten alt kokning som gäller?

Vi diskar i diskmedel och sen kokar vi ändå emellanåt. Det blir så mkt rester kvar på flaskorna tycker jag!!

.

• Christi38

Låter ju så skumt att kokat vatten skulle ta kål på ngn bakterie i pulvret när det inte är så hett vatten man använder inför matdax ju!? Och vad är det för bakterie undrar man ju som kräver att den kokas bort. Scary!

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...