Tråden för oss som INTE ammar...
FruSen, testat lite Katrinplommonpure än? Det är ju från 4 månader :)
FruSen, testat lite Katrinplommonpure än? Det är ju från 4 månader :)
Till oss sa BVC att äta 8 gånger per dygn är ett "bra snitt". Tycker inte man ska gå så mkt på antal timmar utan ist Fri Matning dvs när bebis vill äta så får den. Det är så olika hur mkt de får i sig varje gång och det kan variera vecka till vecka när de är så små.
När vår minsting var under månaden (och kanske upp emot två månader) åt han var 3.e timme också. Hans val :)
Kdkd,
Men du, tänk så här: vad är bäst för ditt barn, att bli ordentligt mätt och har en mamma som mår bra eller har en mamma som kommer nojja ihjäl sig över att sin bebis inte ska bli mätt? Känner DU att ersättning är vad du vill gå över till att ge ditt barn så ska du göra det. Det är DITT beslut och det ska andra enbart strunta i. Det är inget som helst fel med det och det är sjukt att folk 2013 ska uttala sig i ämnet som att det är fel. Det är fin ersättning vi har möjligheten att ge våra barn när amning av någon anledning inte är aktuellt.
Ha inte dåligt samvete, jag har jättefin anknytning till båda mina pojkar som bara ätit (en äter fortfarande) ersättning! Gör det som du tycker känns rätt!! :)
Mysan,
Jag gick över succesivt till 2.an, dvs inte rakt av utan gradvis under en veckas tid och under den tiden böt jag ut ETT mål, jag gav gröt till frukost. Och fortsatte med ett par teskedar till lunch som du också gör. Det målet ska ju på sikt också bli en portion inte sant? Och då har du ju gett annan mat som komplement. Så känner ni er redo att byta ut ett mål så byt till Nan 2 ni. Annars avvaktar ni lite till...
Ingeborg,
MAM serien har vi i allt, hur nöjda som helst!! :)
Libby,
Jag hade nog ringt Sjukvårdsupplysningen och berättat. Kanske magsjuk och då kanske de tycker måndag är ok om han får i sig vätska o har kissblöjor men han är ju så liten, jag hade nog velat att nån tittade på honom... Ingen feber eller så?
Endel har ju problem med magmunnen skulle jag skriva också. Kanske inte alls så nu men bra om nån kollar? :)
Grattis till bebis! :)
Håller med, att ge och göra saker i förskott känns väldigt onödigt. Ta de hjälpmedel som finns när de behövs först. Jag har aldrig gett miniform eller använt windiventilen i förebyggande syfte!
Rapsolja är finfina grejer.
Pat1, vi hade fri matning, dvs när bebis visade att han var hungrig, vanligtvis var 3.e timme. Vi var snabbt uppe på 100-120 ml och där höll det sig länge.
Litetfröimagen,
Nöjd bebis ger nöjd mamma! Och tvärtom.
Man ska inte behöva få dåligt samvete för att man inte ammar! Våra bebisar blir mätta och belåtna av riktigt bra alternativ och anknytning och MYS med nära kroppskontakt får man ändå :)