Inlägg från: annakarin75 |Visa alla inlägg
  • annakarin75

Tråden för oss som INTE ammar...

Lollo81 skrev 2013-02-04 10:40:42 följande:
    Tjolanta: jag har bara MAMs antikolik flaskor och tycker att de funkar bra

Gällande termos och för varmt vatten så har jag alltid med mig uppkokt kalltvatten så jag blandar till rätt temp när jag är ute, visst man har med sig en extra flaska men tycker att det är smidigare än att hålla på och kyla

Vi köpte en liten termos på claes ohlsson för 49 och jag är nöjd med den iaf
    Ja, jag brukar också ha kallt vatten med mig. Det är ett måste om man är utomhus. Inomhus kan man ju bara kyla ner det under kranen. 
  • annakarin75

Har tetra och extraflaska i skötväskan så vet jag att det alltid är mat med, men jag brukar ta med pulver och termos. 

Hema kör vi enbart med pulver. Jag kokar upp vatten och förvarar i en 2 liters tillbringare i kylen. Mäter upp i flaskan, mikrar, i med pulver från vällingdoseraren och klart att servera. Tycker det fungerar smidigt. 

Tjolanta - Locket till MAM-flaskan är för att mäta upp den mängd vatten som ska användas för sterilisering 
    Det är det enda lock jag sett i alla fall, känns inte pålitligt att ha pulver i det? 

• annakarin75

Jag använder NAN 1, som nu heter NAN 1 Pro. 
    Olika barns magar gillar olika ersättning, så kör vidare på det du har om det fungerar tycker jag. Jag hade Semper först, men han bajsade före och efter varje mål nästan, så jag vet inte om han fick behålla så mycket mat egentligen, så därför bytte jag till NAN och nu bajsar han 2 gånger i veckan. Allt är ju normalt, men jag tyckte det kändes väldigt mycket att bajsa så ofta. Han är nöjd och glad så NAN gillar han. 

Jag kokar vatten och fyller en 2 liters tillbringare som jag har stående i kylen. Jag har läst att man ska koka vatten även om man har kommunalt vatten och för att inte ta några risker, så kör jag på det. Det tar ju bara 5 minuter om dagen att koka vattnet, så det är inga problem.

När det är dags för mat, häller jag upp det kokta vattnet på flaska (använder MAM nu, Calma förut när jag samtidigt ammade för att då har barnet samma teknik som när det suger på bröst). Jag mikrar vattnet till lite varmare än fingervarmt (som det står på förpackningen). Häller i pulvret (från min pulverdoserare) och skakar om. Känn igen så det verkligen inte är för varmt. 

Har läst att man inte ska ha färdigblandad ersättning, men jag vet att det är flera som har det och deras barn mår ju bra. Det viktiga är att du gör det som känns bäst för dig. 

När jag är borta, använder jag antingen tetra som jag häller på flaska och värmer i mikro, eller så tar jag med mig termos med varmt vatten och en liten flaska med kallt, kokt vatten och pulverdoseraren och blandar på plats. Fungerar smidigt faktiskt. Då är man inte i behov av mikro.

• annakarin75

Om du vill fortsätta ge bröstmjölk, ska du pumpa ur då, eller?
    I så fall så ge honom så mycket du har och sedan ger du honom ersättning tills han är nöjd. Det är omöjligt att säga hur mycket man just ditt barn ska ha, för det är så väldigt olika. Min son har alltid ätit rätt lite, men han ligger på sin kurva och han går stadigt upp i vikt, men han är ingen bjässe, så därför måste du själv hitta hur mycket ditt barn äter för att han/hon ska vara nöjd. Det kommer du att märka.

Jag har 2 flaskor, tycker det räcker, men det måste du känna, hur många du behöver.
    Jag diskar ur den direkt efter användning och steriliserar en gång om dagen. 

Om du ska sluta amma, måste du dra ner på amning/pumpning stegvis. Jag pumpade vartannat pass kan man säga. Du får inte pumpa ur helt, för då produceras det bara nytt. Jag tog bara ur lite grann. 
    BVC kan nog hjälpa dig om råd hur du ska göra där, eller amningscentrum som finns på de flesta BB. 

Ska du pumpa för att ge barnet, eller pumpa bara för att inte få mjölkstockning?

• annakarin75

Ok, men då ska du ge bröstmjölken först och sen får du blanda till ersättning och ge honom tills han verkar nöjd. Jag tror att det står förslag på hur mycket du kan ge på förpackningen. Du kommer som sagt var märka hur mycket han behöver för att vara nöjd. 

Du vet att du inte kan mikro bröstmjölk? Den måste du värma i vattenbad. Ersättningen däremot går bra att mikra. 

• annakarin75
    purple box skrev 2013-02-05 19:39:58 följande:
    Tjolanta, det där med ersättning är svårt. Vi hade Nan 1 (eftersom semper och semper lemolac inte alls fungerade) men så tog de bort Nan.... Och hon tål verkligen inte Pro. :( Vi testar hipp just nu.... Vette tusan vad vi ska göra om det inte fungerar.
    Vad händer med barnet när du säger att hon inte tål?

Är det så stor skillnad mellan NAN 1 och Pro?
    NAN HA då? 
  • annakarin75
    purple box skrev 2013-02-05 19:49:39 följande:
    Med Nan åt hon bra och var så nöjd och bajsa bra. Med Pro skriker hon av magont, kan knappt bajsa och vill inte äta. Så ja, för en del är det VÄLDIGT stor skillnad. Nan Ha har jag inte provat, anledningen är att vi tror det är för mycket bakterier (trots att de är goda) i Nan pro och Nan Ha har vad jag vet samma bakterier.
    Hmmm, jobbigt. 

Man tycker ju att det borde finnas sorter som ska fungera för alla barn. Trist att de tog bort NAN 1 då. Då är jag extra glad att sonen äter NAN Pro med lika stor nöjdhet som NAN 1. 
  • annakarin75

Jag undrar var det är de känner som gör att de små inte vill äta. Ibland önskar man att de kunde prata, eller att man kunde läsa deras tankar  :) 

• annakarin75

Om du har en stor flaska: Mät upp 20 ml vatten i locket. Montera ihop bottens båda delar. Häll vattnet i botten. Montera ihop nappens båda delar och sätt den ovanpå botten. Sätt "flaskan" över och sätt på korken överst. Ställ i mikron. 3 minuter på full effekt. Öppna luckan och låt det svalna innan du tar ut flaskan Finns instruktion med flaskan och säkert på deras hemsida också

• annakarin75

En kvinna på Amningscentrum sade att Sempers magdroppar är dokumenterat bevisade att fungera, medan Miniform inte är det. Jag har ingen aning. Vi testade magdropparna, men jag vette tusan om det gjorde nån skillnad egentligen, har slutat med de och då märktes definitivt ingen skillnad.

Men allt är värt att testa, för man vet aldrig vad som fungerar och inte på ens eget barn. 

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...