Inlägg från: annakarin75 |Visa alla inlägg
  • annakarin75

Tråden för oss som INTE ammar...

Tjolanta skrev 2013-02-27 07:28:43 följande:

vår böna tar bara avents nappar och jag hatar napparna med ring på egentligen men har testat andra å de vägrar hon ha! Kul när de är så små (3,5 mån) & vet preciiiis vad de vill Lääääängtar till trotsåldern... N.O.T...
    Jag gillar bara de med ring på, mycket mer praktiska. Man kan ha de på fingret om man bär på barnet eller om han inte vill ha nappen just då eller om man ska torka honom eller vad som helst. Dessutom är de mycket lättare att hålla fast när han ska sova, de åker ju ur hela tiden och de utan ring är blanka och rundade och då glider min hand hela tiden, så jag föredrar de med ring   :)
  • annakarin75

Här är min fråga och tillverkarens svar gällande tillagning:

Jag undrar varför man behöver koka vattnet till ersättningen NAN 1 Pro. 
    Jag trodde att det var för att det kunde vara något i vattnet, men nu har jag fått höra att det är någon ovanlig bakterie som om man har otur kan finnas i pulvret och den dör om man använder kokat vatten. Men jag får inte ihop det? Jag skulle förstått det om pulvret blandades i hett vatten, men det blandas ju i ljummet vatten?
    Kan ni förklara för mig hur det fungerar så vore jag tacksam. 
    Jag kokar 2 L vatten åt gången och förvarar i kylskåpet. Kan man göra så? Det tar ju rätt lång tid för vattnet att svalna annars, om man ska koka det inför varje måltid.

Följer man våra tillagningsanvisningar med ett uppkokat avsvalnat vatten som tillagas direkt är det en minimal risk för tillväxt av bakterier. Då vi har probiotika (levande god bakteriekultur) i vår modersmjölksersättning rekommenderar vi att blanda i pulvret i 40 gradigt vatten, för att just bibehålla aktiv bakteriekultur.

(I och med att vi som tillverkare inte kan säga något om vattenkvaliteten runt om i Sverige, rekommenderar vi alltså alltid att koka det).

Vid tillblandning vid 40 grader blir ättemperaturen också snabbt lagom och säker vilket är att föredra. Man ska aldrig spara blandad ersättning till senare.

Det går bra att koka vatten och sedan förvara i kylen, som du gör. Sedan när det är dags att ge värmer du lite på vattnet – till ättemperatur, blandar i pulvret, skakar om och ger.

• annakarin75
    LindaEfraim skrev 2013-02-27 23:35:48 följande:
    Vi hade storlek 1 tills sonen var 6 månader och började med ersättning nr2
    Trean rinner det ur och den har vi inte ens använt till vanlig mild välling.

Tvåan kan man beställa på Apoteket.
    2 fanns på min vanliga ICA
  • annakarin75

Jag kommer fortsätta koka, för det är ju bara en gång per dygn som man gör det och det är verkligen inget extrajobb. Bättre det än att maximala oturen skulle vara framme. 

• annakarin75
    MinFinaMinna skrev 2013-03-03 07:45:24 följande:
    Jag fick tag i nr 2 nappen till MAMs flaskor. Testa igår kväll. Märkte att det kom snabbare för jag fick pausa emellanåt för det hördes som att dottern inte hann med att svälja. Hon är 11 veckor på tisdag. Alltså snart 3 månader. Så hon borde klara nr 2. Hon blir ju visserligen delammad också och bröstmjölken kommer ju inte så snabbt.
    Igår kväll när jag skulle rapa henne efter flaskmatningen så kom värsta spyan över hela mig. Kan det vara att hon har ätit för fort så att hon inte känt när hon var mätt så hon kräkte upp det överflödiga?
    Visst brukar hon kräka, men inte så här mycket.
    Inte alls omöjligt. Jag tror inte man ska stirra sig blind på åldern på napparna. Jag köpte trean för att det passade åldern, men läste inte så noga på den. Jag köpte tvåan istället och den passar perfekt. Sonen är drygt 4 månader.
    han äter bara ur flaska.

gå tillbaka till ettan, för hon får ju i sig allt ändå väl? 
  • annakarin75

Det kan ju vara så att hon behöver vänja sig vid tvåan också. Kanske blev en chock att det kom så fort och mycket?

• annakarin75

Om du värmer vattnet till ungefär fingervarmt och förvarar det i en termos under natten så går det fort att hälla upp det på flaska och i med pulver (från doseraren). På med locket, skaka och klart att ge. 

• annakarin75

Det går jättebra att använda termos hela dagarna också, men värm det inte för varmt, för då får du späda med så mycket kallt vatten och då tar det längre tid. 

• annakarin75

Jag sätter doserarens öppning ner i flaskan och rör doseraren från sida till sida, liksom skakar den lite åt sidorna. Då åker allt ner i flaskan.

• annakarin75

Du ska väl byta ut 1:an till 2:an vid 6 månader. Det du förut använt 1:an till, ska du nu använda 2:an till. 

• annakarin75

Läste på tillverkarens sida: 

NAN 1 är en modersmjölksersättning som kan användas som fullvärdig ersättning för amning upp till 6 månaders ålder. 
    NAN 2 är en tillskottsnäring som kan användas som en del av en alltmer varierad kost från 6 månaders ålder.

Om barnet äter lite av varje, ska man använda 2:an. Äter barnet så gott som bara ersättning, ska man fortsätta med 1:an

• annakarin75

Fast din äter ju en hel del mat tycker jag, Tjej 78, så jag skulle gått över till 2:an om jag vore dig. Du kommer ju dessutom att öka med mat hela tiden. 

Dock tror jag inte det spelar någon större roll vilken du använder.  

• annakarin75

Fri tillgång. Min son på 5 månader får oftast var 3:e timme på dagtid. Han äter 150 ml. Ibland vill han ha oftare om han inte ätit så mycket.

• annakarin75

Man måste skruva åt MAM-flaskorna relativt hårt, för annars läcker det. Det går inte bara att dra åt lite, utan dra 2 mm till efter att det tar stopp. 

Jag har 3 flaskor och har inga andra problem förutom när jag inte skruvat åt de  :)

• annakarin75

Om sonen blir frustrerad kan det vara för att ni har för liten napp. Kolla om det är en 1 ni använder för den är pytteliten. 

• annakarin75

Kokade vattnet tills sonen började äta gröt och dricka vatten till maten. Då kändes det ju lite onödigt. Han var ca 5,5 mån då.

• annakarin75

Inte min

TessTess93 skrev 2013-06-29 13:31:05 följande:
    Får bebisar som äter ersättning hormonplitor?

• annakarin75
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-03 16:44:43 följande:
    Kan man ge Sempers magdroppar förebyggande till en nyfödd? Jag menar, det är ju sådana goda magbakterier i dem och dessa borde ju bara vara bra att tillföra till en helt ny mage och tarm. Köpte dem iaf idag (dyra! 189 . Minifom fanns inte på barnhyllorna utan bland medlen för magbesvär för vuxna. Köpte inte dem.
    Fast det verkar ju dumt att börja ge något till en nyfödd som inte har någon aning om livet alls?
    Då vet du ju inte ens om magen funkar eller inte och den är ju inte billig. Sååå länge räcker den inte ens.
    Jag tycker du ska testa utan och se hur din bebis mår innan du börjar ge magdroppar, även om det är bra grejer i de.  
  • annakarin75
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-03 22:10:31 följande:
    Nja dumt tror jag inte direkt ändå eftersom det är goda bakterier i... Men jag kan ju vänta å se så klart. Kanske får inte bebisen några mag/tarmbesvär? Hoppas inte! Men känns som lite större risk för det med ersättning direkt från start...
    Min fick ersättning från start. Pyttelite mjölk, men eftersom han inte fattade hur man skulle få ut mjölken ur bröstet, så fick han ersättning från första början innan min mjölkproduktion kom igång, sen fick han blandat. Tror absout inte det behöver innebära dålig mage för att man får ersättning från början. 

Har läst om folk som inte vågar sluta med dropparna när de väl börjat och som sagt var så är det väl bättre att börja utan dropparna för att kolla magen.  
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...