Tråden för oss som INTE ammar...
vår böna tar bara avents nappar och jag hatar napparna med ring på egentligen men har testat andra å de vägrar hon ha! Kul när de är så små (3,5 mån) & vet preciiiis vad de vill
Här är min fråga och tillverkarens svar gällande tillagning:
Följer man våra tillagningsanvisningar med ett uppkokat avsvalnat vatten som tillagas direkt är det en minimal risk för tillväxt av bakterier. Då vi har probiotika (levande god bakteriekultur) i vår modersmjölksersättning rekommenderar vi att blanda i pulvret i 40 gradigt vatten, för att just bibehålla aktiv bakteriekultur.
(I och med att vi som tillverkare inte kan säga något om vattenkvaliteten runt om i Sverige, rekommenderar vi alltså alltid att koka det).
Vid tillblandning vid 40 grader blir ättemperaturen också snabbt lagom och säker vilket är att föredra. Man ska aldrig spara blandad ersättning till senare.
Det går bra att koka vatten och sedan förvara i kylen, som du gör. Sedan när det är dags att ge värmer du lite på vattnet – till ättemperatur, blandar i pulvret, skakar om och ger.
Jag kommer fortsätta koka, för det är ju bara en gång per dygn som man gör det och det är verkligen inget extrajobb. Bättre det än att maximala oturen skulle vara framme.
Det kan ju vara så att hon behöver vänja sig vid tvåan också. Kanske blev en chock att det kom så fort och mycket?
Ica Maxi eller barnbutiker. Tror alla är mer eller mindre likadana
Om du värmer vattnet till ungefär fingervarmt och förvarar det i en termos under natten så går det fort att hälla upp det på flaska och i med pulver (från doseraren). På med locket, skaka och klart att ge.
Det går jättebra att använda termos hela dagarna också, men värm det inte för varmt, för då får du späda med så mycket kallt vatten och då tar det längre tid.
Jag sätter doserarens öppning ner i flaskan och rör doseraren från sida till sida, liksom skakar den lite åt sidorna. Då åker allt ner i flaskan.
Du ska väl byta ut 1:an till 2:an vid 6 månader. Det du förut använt 1:an till, ska du nu använda 2:an till.
Läste på tillverkarens sida:
NAN 1 är en modersmjölksersättning som kan användas som fullvärdig ersättning för amning upp till 6 månaders ålder.
NAN 2 är en tillskottsnäring som kan användas som en del av en alltmer varierad kost från 6 månaders ålder.
Om barnet äter lite av varje, ska man använda 2:an. Äter barnet så gott som bara ersättning, ska man fortsätta med 1:an
Fast din äter ju en hel del mat tycker jag, Tjej 78, så jag skulle gått över till 2:an om jag vore dig. Du kommer ju dessutom att öka med mat hela tiden.
Dock tror jag inte det spelar någon större roll vilken du använder.
Fri tillgång. Min son på 5 månader får oftast var 3:e timme på dagtid. Han äter 150 ml. Ibland vill han ha oftare om han inte ätit så mycket.
Man måste skruva åt MAM-flaskorna relativt hårt, för annars läcker det. Det går inte bara att dra åt lite, utan dra 2 mm till efter att det tar stopp.
Jag har 3 flaskor och har inga andra problem förutom när jag inte skruvat åt de :)
Om sonen blir frustrerad kan det vara för att ni har för liten napp. Kolla om det är en 1 ni använder för den är pytteliten.
Kokade vattnet tills sonen började äta gröt och dricka vatten till maten. Då kändes det ju lite onödigt. Han var ca 5,5 mån då.
Inte min