Inlägg från: purple box |Visa alla inlägg
  • purple box

Tråden för oss som INTE ammar...

CochEochmorsan skrev 2013-02-08 19:25:25 följande:
    Hej.

Dyker in här då jag bestämt mig för att sluta amma min 3,5 månaders. Tänkte fråga om någon vet hur mycket ersättning hon behöver ungefär, hon väger 6,7 kg? Tycker att hon äter slut oavsett om hon får mycket eller lite och ändå inte känns nöjd. Kan man mata för mycket med ersättning eller är det fri tillgång precis som med amningen?
    Oftast är det fri flaskning som gäller. Min åt 150-160 vid den ålder, en bekants bebis åt 200-240 då. Så väldigt olika.
  • purple box

Qliana, som ovanstående sa så behöver du nog inte oroa dig. Är han pigg och växer så brukar man inte behöva oroa sig. Även om jag vet hur det känns, vår tjej äter också ganska lite nu.

• purple box
    Tjolanta skrev 2013-02-10 20:19:41 följande:
    Nu har vi testat NAN HA ett par dagar & tösens bajja har blivit jättelöst och grönaktigt å stinker verkligen...skit!... Med baby semp var det mer keso konsistens och gulaktigt som det "ska vara"och luktade mer surt...?.. Är det inte de ena så är det de andra!
    Den skillnaden upplevde jag också mellan Semper och Nan på lilltjejen, i alla fall ett bra tag. Visserligen var det Pro jag provade då, men enligt vad jag läst på paketen är det väl samma bakterier?
  • purple box
    Tjolanta skrev 2013-02-10 21:04:27 följande:

Knepigt! Tror det är samma lika i dem, i stort sett.. Gick det över sen eller fortsatte det?
    Det gick över ett tag efter vi bytte till NAN 1 (dvs den som inte finns mer).
    Men ge det ett tag. Så länge hon kan bajsa och mår bra i magen så blir det oftast bäst att hålla kvar i den.
  • purple box

Det går inte för fort/långsamt för henne då Tjolanta?

Christi, det stämmer, Nan1 finns inte mer. Skillnaden är att Pro har probiotika i sig. Oftast fungerar det bra men min dotter klarade inte av det riktigt så har haft ett mindre helvete i att hitta och få henne att ta en annan ersättning. Och de du skrev om Nan ha stämmer.

• purple box
    Tjolanta skrev 2013-02-11 07:12:41 följande:
    Enda nackdelen med NAN HA är att. Burken är FÖR liten! Räcker typ i tre dagar.. Finns det inte i storpack någonstans? Finns inte NAN 1 i storpack i överhuvudtaget?
    Nan Ha finns nog bara i den lilla burken. Nan 1 finns bara i tetra pack. Nan 1 Pro finns i 400 och 800 g förpackningar. På min willys kostar den stora 92 kr.
  • purple box
    JanaLiiN skrev 2013-02-11 10:02:18 följande:
    Vanljsocker ÄR socker.
    Nähä? Jag trodde det var något annat Drömmer Vaniljsocker smakar mer gräddlikt än socker. I alla fall när man har det i ersättning.
  • purple box
    Pixxi skrev 2013-02-14 11:17:57 följande:
    Hej!
    Tänkte ansluta mig till er trevliga skara. Min pojke är idag 16 dagar. Gav upp bröstet i måndags då han aldrig verkade bli mätt och vi gav tillägg efter amning iaf, tror också att ett dödsfall inom familjen påverkade tillgången på mjölk. Beslutet att sluta amma tog emot en aning för man är ju så inpräntad att "amma ska man göra". Nu är jag helnöjd med beslutet. Fick veta av min mamma igår att jag och mina två syskon är ersättningsmatade, och mig är det ju inga större fel på :p

Dock har jag några funderingar som ny i ersättningsdjungeln. Vi kör med BabySemp, för det var det han fick på BB. Har märkt nu att han inte bajsar lika ofta och konsistensen är mer som tapetklister, när jag ammade bajsade han efter varje gång han ätit. Har köpt magdroppar att ge varje dag, men finns det nåt emr man kan göra för att förebygga förstoppning?
    Hur ofta ska han äta?  Jag har förstått att det är han som ska styra matningen, men ibland känns det som han äter som en hel valross. Det kan ibland bara gå en timme mellan varven. Ska man ge flaska så fort ahn vill ha?
    Hur gör man för att brösten ska sluta producera mjölk? Just nu pumpar jag ur när det börjar spänna och rinna. Ska man bara trappa ner så mycket det går och så kommer det sluta av sig självt?

Nu ska vi iväg och köpa några fler flaskor. Har insett att det blir väldigt mycket diskande hela tiden när man har 4 flaskor.
    Ha en trevlig alla hjärtans dag!
    Ersättningsbarn bajsar naturligt mindre ofta än amningsbarn. varje till varannan dag är normalt. Bajset blir också lite annorlunda.
    I början kan de äta väldigt ofta, min har haft tre perioder då hon ätit varje timme för att sedan återgå till var tredje timme.
    Försök att inte pumpa alls helst, tryck ut lite för hand om det gör ont och duscha gärna varmt med strålen på brösten, det lättar ofta.

En trevlig alla hjärtans dag till er alla!
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...