Pixxi skrev 2013-02-14 11:17:57 följande:
Hej!
Tänkte ansluta mig till er trevliga skara. Min pojke är idag 16 dagar. Gav upp bröstet i måndags då han aldrig verkade bli mätt och vi gav tillägg efter amning iaf, tror också att ett dödsfall inom familjen påverkade tillgången på mjölk. Beslutet att sluta amma tog emot en aning för man är ju så inpräntad att "amma ska man göra". Nu är jag helnöjd med beslutet. Fick veta av min mamma igår att jag och mina två syskon är ersättningsmatade, och mig är det ju inga större fel på :p
Dock har jag några funderingar som ny i ersättningsdjungeln. Vi kör med BabySemp, för det var det han fick på BB. Har märkt nu att han inte bajsar lika ofta och konsistensen är mer som tapetklister, när jag ammade bajsade han efter varje gång han ätit. Har köpt magdroppar att ge varje dag, men finns det nåt emr man kan göra för att förebygga förstoppning?
Hur ofta ska han äta? Jag har förstått att det är han som ska styra matningen, men ibland känns det som han äter som en hel valross. Det kan ibland bara gå en timme mellan varven. Ska man ge flaska så fort ahn vill ha?
Hur gör man för att brösten ska sluta producera mjölk? Just nu pumpar jag ur när det börjar spänna och rinna. Ska man bara trappa ner så mycket det går och så kommer det sluta av sig självt?
Nu ska vi iväg och köpa några fler flaskor. Har insett att det blir väldigt mycket diskande hela tiden när man har 4 flaskor.
Ha en trevlig alla hjärtans dag!
Ersättningsbarn bajsar naturligt mindre ofta än amningsbarn. varje till varannan dag är normalt. Bajset blir också lite annorlunda.
I början kan de äta väldigt ofta, min har haft tre perioder då hon ätit varje timme för att sedan återgå till var tredje timme.
Försök att inte pumpa alls helst, tryck ut lite för hand om det gör ont och duscha gärna varmt med strålen på brösten, det lättar ofta.
En trevlig alla hjärtans dag till er alla!