Inlägg från: purple box |Visa alla inlägg
  • purple box

Tråden för oss som INTE ammar...

Tjolanta skrev 2013-04-22 08:41:36 följande:

OJ! nej, nej.. Vi har inte börjat med välling ÄN än så länge klarar hon sej på ersättning, men kommer säkert äta välling när hon blir större
    Var inte för säker på det. Jag har 2 flaskbarn. Bara stora började gilla välling...... vid 16 månaders ålder.
  • purple box

Det kan vara så att MAM anti-kolic flaskan inte tar bort tillräckligt mycket luft. Eller nappstorleken?

Min tjej behöver också ofta hjälp med att bajsa. Testa lite kolik-massage eller att helt enkelt hjälpa henne lite.

• purple box
    Saralito skrev 2013-04-22 21:48:48 följande:
    Vi har minsta nappen fortfarande, kanske ska testa att byta den. Kolikmassage får hon tre gånger om dagen.
    Ja testa. Är nappen för liten kan de dra i sig för mycket luft i samma veva. Eller så blir det sura för att det tar för lång tid.
  • purple box
    Tjolanta skrev 2013-05-21 18:23:11 följande:
    Varför blir vår tös SÅ hård i magen så fort vi ger henne nan pro? Totalt hopplöst att vänja henne med "vanlig" ersättning. Ändå så tycker hon om den :-/ Semper äter hon inte alls! Dubbelsuck....
    Jag hade samma problem. Hon käkar hipp nu. Min klarar inte Probiotikan.
  • purple box

Funkar det hade jag inte bytt. Men har haft så mycket krångel men henne och ersättning att jag kräks bara av tanken på att byta.
    Nan har börjat med en ny ersättning, Comfortis. Framtagen för kolikbarn och liknande,

• purple box

Nan ha är för de som är extra känsliga och är i riskzonen för att utveckla mjölkproteinallergi men har de mjölkproteinallergi hjälper det inte. Du kan kräva att få althera på recept! Althera smakar bättre än Nutramigen, om hon behöver althera kan du t ex ha ½tsk vaniljsocker för att vänja henne (och sedan ta bort det långsamt)

• purple box
    FruSen skrev 2013-05-24 23:31:15 följande:
    Hej och hallå, tänkte kliva in här i tråden för lite råd och tips. 
    Jag har två tvillingtjejer som i skrivande stund är 7 veckor gamla
    De föddes i v 34 (bf var 19 maj) så vi låg inne på neo i 3 veckor. Min mjölk rann till väldigt fort (innan dess fick de donerad bröstmjölk) och jag har helammat sedan dess. Dubbelammade då eftersom jag verkligen ville styra in dom så de äter vid samma tidpunkt. 

När jag ammade åt de länge, det snuttades mycket och de somnade ifrån om vartannat. Varje amning tog minst en timme och sedan ville de äta efter 1-1½ timme igen. Detta fungerade ju på neo, jag hade ju liksom inte så mycket annat att göra. Men när vi kom hem blev det otroligt opraktiskt! Har ju även en fyraåring hemma, man ska hinna laga mat och tvätta och allt annat såklart. Jag började därför pumpa och vi har gett i flaska.
    Att ge i flaska fungerar kanonbra, de håller sig mätta 3-4 timmar, ja upp mot 5 timmar nattetid!
    Men det är ju lite dubbeljobb att pumpa och ge i flaska. Maken börjar om att jobba i juni och då blir jag ensam med en fyraåring och två tvåmånaders - att pumpa finns det inte tid till.

Vi är därför nu i processen att fasa ut bröstmjölekn och övergå till ersättning. Men herregud vilken djungel!!!
    Det finns ju jättemånga olika sorter och ingen som helst info om det heller! Jag ringde bvc som inte visste speciellt mycket heller och rådde mig att googla lite (?!)
    Hur som haver, vi har nu då köpt NAN 1 Pro  och NAN 1 Comfortis samt Semper 1 Lemolac.
    Kan någon snäll och vänlig själ förklara vad allt detta är? Finns ju väldigt lite info på nestles sida tycker jag och semper ska vi ju inte tala om! Där gavs ju ingen info alls utan hänvisade till bvc!

Lite lätt magont kan ena tjejen få, dock inte lika mycket magont som hon får av bröstmjölken. Den andra tjejen har nu inte bajsat på 2 dagar, fram till dess har hon bajsat flera ggr/dygn, varje blöja vi bytte var full. Hon verkar dock nöjd och glad. Har provat ge nån tsk rapsolja i flaskan enligt bvcs inrådan - en följdfråga på det dock, ska man ge varje mål eller bara en gång/dag?

Hjälp en förvirrad nybörjare i ersättningsdjungeln! Förvånad 
    Nan 1 pro har probiotika. En del bebisar blir hårda i magen, en del behöver den. Nan 1 Comfortis är ny, den är sammansatt på ett speciellt sätt som liknar bröstmjölken mycket och har därför tagits fram speciellt för kolikbebisar (och andra med extrakänsliga magar). Semper 1 Lemolac har citronsyra för att underlätta matsmältningen.

1 tsk 2 gånger om dagen tror jag.

Har du facebook tipsar jag om gruppen "att flaskmata- tips och råd på vägen", där finns många duktiga och journalisten som skrivit "att flaskmata" (hon har skrivit en bok om ämnet med samma namn, massa tips där).
  • purple box

Varför skulle amningen dra ihop livmodern? Har jag missat nått?
    Har inte flaskat från start, delammat, men andra gången var den ihopdragen nästan helt innan hon ens testat att snutta.
    På bbt i mitt område ges inga mjölkstoppningspiller, de tycker att biverkningarna är för många. Här får man ha 1-2 tajta sportbhs på sig. Och inget snuttande runt bröstet.
    Spruta efter förlossningen brukar ha med rh-blodprovet att göra.

Nästa barn kommer få flaska från start, då kommer jag ha med mig ersättning och flaska.

• purple box

Nepp, inte fått sammandragningar när jag ammar. Inte som jag märkt. De jag märkte var mellan amningarna. Men det är kanske olika. Fråga mvc. Vet fler som aldrig ammat eller knappt ammat som aldrig fått spruta. Där ser man, alltid lär man sig något nytt.

Det ömmande går över på några dagar. Jag delamma i 2,5 v, men det försvann snabbt genom samma knep. Vad jag fått höra av de som frågat om pillrena här har mvc sagt att det mer eller mindre går lika snabbt med eller utan piller.

• purple box
    Libby2k skrev 2013-07-06 10:58:11 följande:
    Är det någon som har något tips. Min son började för två dagar sedan skrika väldigt mycket. Ta i till han blir knallröd och knorra. Vi bär honom, vaggar honom i vagnen tar av kläder, tar på kläder men det enda som verkar tysta honom är när jag sover naken med honom o han "luktar" på bröstet, han tar det inte, samt när vi har honom i bärselen!

Han får nan comfortis 135-160 ml mellan var tredje till var fjärde timme, semperdroppar en gång om dagen och minifom varje mål.

Finns det något mer man kan göra?! Verkar vara hård i magen för de första bajset som kommer är stenhårt men sen "flyter" det på bra...

Jag blir ju frustrerad när han skriker hela tiden, vad ska man göra?
    Comfortis och semper och miniform ihop blir nog väldigt mycket för den lilla magen. Låter som att ni kanske borde börja om med ny ersättning, kanske annan flaska och låta bli dropparna.
  • purple box
    Tjolanta skrev 2013-07-13 06:47:17 följande:
    Nu var det ett tag sedan som jag kikade in i tråden. Kul att den lever vidare Tråkigt med era små bebisar och deras krångliga magar. Vi kör också nan ha till vår snart 8 månaders, men snart ska "riktiga" maten ta över, bara hon börjar tycka om den :-/ Hoppas att alla får en skön sommar med mycket bad & sol!
  • purple box

För tidigt för mig att svara direkt  tydligen.... suck.

Inte bara min som segar med maten då tjolanta, Känns bra ^^

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...