• Cadencee

Amning på köpcenter, fik m.m.

Var på a6 här i Jönköping idag och när jag satt inne vid provhytterna på H&M för att vänta på min syster som provade kläder satte sig en mamma där och började amma sitt barn. Jag blev inte förvånad för jag har sett det innan. Men jag är av den åsikten att amma gör man inte på offentliga platser som köpcenter eller fik. Behöver inte bebisen lugn och ro när den ska äta?

Jag bryr mig inte om att jag kan visa brösten, det är inte där skon klämmer. Jag anser att man får avstå från att gå och fika eller shoppa om man ska amma sitt barn. Jag kommer inte göra det iallafall. Behöver jag något akut och inte kan lämna till någon barnvakt under tiden så får det bli bröstmjölk på flaska i värsta fall. Förhoppningsvis kommer jag kunna lämna bebisen hemma med pappan (om han är ledig) eller till annan barnvakt och då lämna bröstmjölk på flaska om den blir hungrig.

Kan säga att jag har inget emot amning på typ vårdcentral för oftast MÅSTE man ju dit av olika anledningar, är bara emot amning på sådana ställen som man inte måste gå till.

Hur tänker ni runt amning offentligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-10 21:14
    Trodde aldrig att detta ämne var så känsligt? Jag var intresserad av folks åsikter i frågan men som jag sett i andra trådar där tydligen ämnet varit "känsligt" så är det påhopp om att man är dum i huvudet, ej fullt frisk och liknande.
    Folk gör ju naturligtvis som dom vill men detta är MIN åsikt. Är det då fel för att den inte är lik er? Herregud....

• Svar på tråden Amning på köpcenter, fik m.m.
  • 5 barn Waldenryd

Man ska  amma vart man vill.
    Har ammat alla mina barn då de har varit hungriga. Sedan kanske man har gjort det lite smidigt att det inte syns så mycket men det jag är mer naturligt att man ger sina barn mat än att ha en stressad mamma och ett barn skriker.
    Jag fick mitt första barn -94 och då var det inga kommentarer men ju men nu är det så många som gör så stor affär av det och jag tycker det är skamligt.
    Man ska vara stolt som förälder och man måste kunna gå utanför hemmet väggar och man har inte ett barn som som äter 4 timmar mellan varje mål, helst inte varma dagar.
    Ofta är det folk utan barn som ger dumma och knäppa åsikter om vart och hur man ska ge barnen mat och när. Den ända som kan göra det är mamman själv till sitt barn. Ingen annan kan komma och säga vart, hur och när man ska amma dem.

Fick många gånger kommentarer från äldre kvinnor att tänk om de hade kunnat göra så när de hade sina små vad livet hade varit enklare.
    Man tycker att det är konstigt att amma men hur många är inte topless på stranden och tycker det är normalt.

Så  till alla er mammor där ute amma ert barn när och hur ni vill. Det är barnet som kommer i första hand.

Och till trådstartaren:
    tycker den mamman gick undan rätt bra genom att sätta sig där sedan är det ditt problem om du satt och titta. 

• Cadencee
    5 barn Waldenryd skrev 2013-08-05 07:32:20 följande:
    Man ska  amma vart man vill.

Har ammat alla mina barn då de har varit hungriga. Sedan kanske man har gjort det lite smidigt att det inte syns så mycket men det jag är mer naturligt att man ger sina barn mat än att ha en stressad mamma och ett barn skriker.

Jag fick mitt första barn -94 och då var det inga kommentarer men ju men nu är det så många som gör så stor affär av det och jag tycker det är skamligt.

Man ska vara stolt som förälder och man måste kunna gå utanför hemmet väggar och man har inte ett barn som som äter 4 timmar mellan varje mål, helst inte varma dagar.

Ofta är det folk utan barn som ger dumma och knäppa åsikter om vart och hur man ska ge barnen mat och när. Den ända som kan göra det är mamman själv till sitt barn. Ingen annan kan komma och säga vart, hur och när man ska amma dem.

Fick många gånger kommentarer från äldre kvinnor att tänk om de hade kunnat göra så när de hade sina små vad livet hade varit enklare.

Man tycker att det är konstigt att amma men hur många är inte topless på stranden och tycker det är normalt.

Så  till alla er mammor där ute amma ert barn när och hur ni vill. Det är barnet som kommer i första hand.

Och till trådstartaren:

tycker den mamman gick undan rätt bra genom att sätta sig där sedan är det ditt problem om du satt och titta. 

Jag "satt inte å tittade" men då jag blev tvungrn att gå förbi för att sätta mig pp bänken som var efter bänken hon var vid så är det inte konstigt att man såg då hon stog vud vagnen med bröstet hängandes och tar upp barnet. Det är det jag stör mig på.
  • älskarlivet81

Fast måste man amma så måste man. Vi har 25-30 min in till stan med buss och blir hon hungrig måste jag ju ta upp henne. Dock lägger jag ner henne när hon ätit färdigt.

Annsiss skrev 2013-08-05 06:43:15 följande:
    Helt ot men buss med spädbarn annat än korta sträckor i stan möjligtvis i låg hastighet Och då skulle man ju ändå inte hinna amma men att sitta och åka landsvägsbuss i några timmar med ett litet barn i knät som jag såg i somras reagerar jag på, bryr man sig inte i sitt barns säkerhet?

• älskarlivet81

Så är det här också, har man otur får man vänta ett antal bussar innan man kommer på.. Men jag åker buss ändå.

Cadencee skrev 2013-08-05 07:14:55 följande:
    Småland. Dessutom när vi ändå är inne på bussar har vi några chaufförer som inte förstår svenska så bra. Innan sonwn föddes var jag tex. Med om en händelse där bussen bara körde förbi en hållplats trots att det stog folk sonm ville på. Bussen var inte ens halvfull. När en tjej gick fram och sa detta fick hon ett svar på knagglig svenska att ville hon gått av bussen skulle hon tryckt på knappen? ? Så nej för både min och sonens säkerhet framförallt så blir det bil. Dessutom åker många buss med barnvagn eller rullator här så ibland får man vänta på nästa tur. Vilket inte är roligt om man har något planerat en ch bussen går var 40-60 minut

• Cadencee
    älskarlivet81 skrev 2013-08-05 08:22:50 följande:
    Så är det här också, har man otur får man vänta ett antal bussar innan man kommer på.. Men jag åker buss ändå.

Du har gjort det valet men inte jag :) dessutom har jag vänner som det inte går buss till så då måste jah ha bilen iallafall :)
  • dicny

Jag ammar inte längre men när jag gjorde var det med amningstopp på mig så det enda någon kan ha råkat se var bröstvårtan några sekunder när jag la babyn på plats.

Sen satte jag mig och ammade där jag var för tillfället. Jag har bl a ammat på McDonalds mitt i lunchrusningen, på ett föräldramöte på dotterns förskola och på ett tåg.

Ska de som ammar sitta hemma hela tiden medans de fortfarande ammar? Även om du ammar precis innan du gått hemifrån kan bebisen bestämma sig för att den är hungrig igen bara en kort stund senare.

• älskarlivet81

Ja jag har gjort det valet, är ju inte rädd att amma där jag är. Har också kompisar som man inte kan ta buss/tåg,till men när jag hälsar på dem så har jag bilen just den dagen.

Cadencee skrev 2013-08-05 08:32:13 följande:
    Du har gjort det valet men inte jag :) dessutom har jag vänner som det inte går buss till så då måste jah ha bilen iallafall :)

• Cadencee
    älskarlivet81 skrev 2013-08-05 08:44:33 följande:
    Ja jag har gjort det valet, är ju inte rädd att amma där jag är. Har också kompisar som man inte kan ta buss/tåg,till men när jag hälsar på dem så har jag bilen just den dagen.

Jag är inte heller "rädd" för att amma där jag är. Men sonen behöver lite lugn och inte massor av människor som stimmar runt honom.

Angående bil: eftersom min sambo hsr så kort resa är det smidigare för honom att ta bussen själv än stt jag ska släpa med mig barn och vagn. Åker sällan iväg någonstans där jag måste använda bil/buss. Men vill ändå ha tryggheten i att bilen finns om jah behöver den. På så sätt sparar vi även pengar än om sambon skulle ta bilen varje dag.
  • Flickan och kråkan
    Cadencee skrev 2013-08-05 07:14:55 följande:

Småland. Dessutom när vi ändå är inne på bussar har vi några chaufförer som inte förstår svenska så bra. Innan sonwn föddes var jag tex. Med om en händelse där bussen bara körde förbi en hållplats trots att det stog folk sonm ville på. Bussen var inte ens halvfull. När en tjej gick fram och sa detta fick hon ett svar på knagglig svenska att ville hon gått av bussen skulle hon tryckt på knappen? ? Så nej för både min och sonens säkerhet framförallt så blir det bil. Dessutom åker många buss med barnvagn eller rullator här så ibland får man vänta på nästa tur. Vilket inte är roligt om man har något planerat en ch bussen går var 40-60 minut
    Jösses vad problematiskt livet verkar vara för dig. Vagn använder inte vi så vi slipper vänta på nästa tur . Självklart kan man ta bilen om man hellre vill det, men att undvik offentlighet och ta bilen i rädsla för att amma tycker jag är sorgligt. Jag antar att du resonerar på samma sätt med mammor som flaskmatar sina barn i det offentliga rummet.
  • Flickan och kråkan
    Cadencee skrev 2013-08-05 08:49:01 följande:

Jag är inte heller "rädd" för att amma där jag är. Men sonen behöver lite lugn och inte massor av människor som stimmar runt honom.
    Vem försöker du övertyga? Du säger emot dig själv hela tiden. Du hävdar att det handlar om att din son behöver "lugn och ro", men samtidigt är det som stör dig vid offentlig amning andra kvinnors synliga bröst. Inne vid provhytterna är väl ett rätt avskilt ställe att sitta och amma på om något om man är ute på stan.

Om du har ett känsligt barn så ska du så klart lyssna på hans behov och det är väldigt lätt att tillgodose när du bara har ett barn, men alla kvinnor har inte barn som stressas av andra människor och ljud. Många barn har syskon och är helt till freds med liv och rörelse bara de får den fysiska närheten, så därmed borde det inte vara något problem för dig. Eller var det inte lugn och ro för barnet det handlade om . Har du problem med offentlig amning så får du väl titta bort eller gå därifrån. Hur det kan vara stötande att ge spädbarn mat, kärlek och kroppskontakt r för mig en gåta. Man blir ju varm i själen när man ser ammande bebisar
Svar på tråden Amning på köpcenter, fik m.m.