• Cadencee

Amning på köpcenter, fik m.m.

Var på a6 här i Jönköping idag och när jag satt inne vid provhytterna på H&M för att vänta på min syster som provade kläder satte sig en mamma där och började amma sitt barn. Jag blev inte förvånad för jag har sett det innan. Men jag är av den åsikten att amma gör man inte på offentliga platser som köpcenter eller fik. Behöver inte bebisen lugn och ro när den ska äta?

Jag bryr mig inte om att jag kan visa brösten, det är inte där skon klämmer. Jag anser att man får avstå från att gå och fika eller shoppa om man ska amma sitt barn. Jag kommer inte göra det iallafall. Behöver jag något akut och inte kan lämna till någon barnvakt under tiden så får det bli bröstmjölk på flaska i värsta fall. Förhoppningsvis kommer jag kunna lämna bebisen hemma med pappan (om han är ledig) eller till annan barnvakt och då lämna bröstmjölk på flaska om den blir hungrig.

Kan säga att jag har inget emot amning på typ vårdcentral för oftast MÅSTE man ju dit av olika anledningar, är bara emot amning på sådana ställen som man inte måste gå till.

Hur tänker ni runt amning offentligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-10 21:14
    Trodde aldrig att detta ämne var så känsligt? Jag var intresserad av folks åsikter i frågan men som jag sett i andra trådar där tydligen ämnet varit "känsligt" så är det påhopp om att man är dum i huvudet, ej fullt frisk och liknande.
    Folk gör ju naturligtvis som dom vill men detta är MIN åsikt. Är det då fel för att den inte är lik er? Herregud....

• Svar på tråden Amning på köpcenter, fik m.m.
  • älskarlivet81
    Cadencee skrev 2013-08-04 09:30:57 följande:
    Som sagt. Har aldrig påstått att det ska vara knäpptyst. Och jag själv hade ordnat barnvakt om jag skulle med syskon till lekland. Men det är så jag skulle gjort.
    Min dotter älskar att vara ute flera timmar om dagen när vi är lediga. Då åker vi buss, tåg, och är på lekplatser, museer etc.. Eftersom jag ammar fritt så blir det att jag ammar när lillasyster är hungrig/snuttig oavsett var vi är.
  • Flickan och kråkan
    Cadencee skrev 2013-08-04 09:30:57 följande:
    Som sagt. Har aldrig påstått att det ska vara knäpptyst. Och jag själv hade ordnat barnvakt om jag skulle med syskon till lekland. Men det är så jag skulle gjort.

Så du lämnar hellre ett spädbarn med barnvakt!? Vad bebisar vill och behöver är ju att vara med och amma, att det är liv och rörelse runt är småsyskon vana vid från start. Större barn vill ha och behöver aktiviteter och förhoppningsvis vill man göra saker tillsammans som familj.
  • frökenelisabeth

Visst kan man låta bli att shoppa och fika när man har bebis, men det finns ju fler offentliga platser som du kanske också tycker man ska låta bli när man ammar? Jag tänker på busshållplatser, tågstationer, tåg, buss, flyg osv, där jag ofta ammat min bebis. Eller anser du att man ska låta bli att transportera sig nånstans också när man har spädbarn? 

Du försöker kamouflera din åsikt bakom ett hänsynstagande till bebisen som "behöver lugn och ro", men jag är tveksam. Det brukar inte vara där skon klämmer, folk som är emot offentlig amning brukar bara av olika anledningar tycka att det är "opassande" att se ammande kvinnor och bebisar i det offentliga rummet.  

• molly50

Men ni som vill ha sådan lugn och ro kting era barn. Tänker ni lika när barnet ska sova också?
    Om man ska ha lugn,ro och tystnad kring barnet då så lär man aldrig kunna göra något annat medans barnet sover. 
    Har man dessutom äldre syskon så är det svårt att få helt lugnt och rofyllt kring det mindre barnet. Det är svårt att komma ifrån.

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • yodi
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-04 12:13:37 följande:

Så du lämnar hellre ett spädbarn med barnvakt!? Vad bebisar vill och behöver är ju att vara med och amma, att det är liv och rörelse runt är småsyskon vana vid från start. Större barn vill ha och behöver aktiviteter och förhoppningsvis vill man göra saker tillsammans som familj.
  • Zayco
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-04 12:13:37 följande:

• Zayco
    molly50 skrev 2013-08-04 15:14:16 följande:
    Men ni som vill ha sådan lugn och ro kting era barn. Tänker ni lika när barnet ska sova också?
    Om man ska ha lugn,ro och tystnad kring barnet då så lär man aldrig kunna göra något annat medans barnet sover. 
    Har man dessutom äldre syskon så är det svårt att få helt lugnt och rofyllt kring det mindre barnet. Det är svårt att komma ifrån.
    Vissa barn föredrar till och med surr och ljud i bakgrunden
  • Cadencee
    frökenelisabeth skrev 2013-08-04 12:23:15 följande:
    Visst kan man låta bli att shoppa och fika när man har bebis, men det finns ju fler offentliga platser som du kanske också tycker man ska låta bli när man ammar? Jag tänker på busshållplatser, tågstationer, tåg, buss, flyg osv, där jag ofta ammat min bebis. Eller anser du att man ska låta bli att transportera sig nånstans också när man har spädbarn? 

Du försöker kamouflera din åsikt bakom ett hänsynstagande till bebisen som "behöver lugn och ro", men jag är tveksam. Det brukar inte vara där skon klämmer, folk som är emot offentlig amning brukar bara av olika anledningar tycka att det är "opassande" att se ammande kvinnor och bebisar i det offentliga rummet.  

Hahaha kamouflera... tillåt mig att skratta xD jag själv skulle inte amma på tex en buss. Därför ser jag till att ha bil hemma. Men åter, det är så jag gör. Alla gör som man vill och alla har rätt att ha en åsikt oavsett om den är svart eller vit.
  • älskarlivet81
    Cadencee skrev 2013-08-04 16:54:43 följande:

Hahaha kamouflera... tillåt mig att skratta xD jag själv skulle inte amma på tex en buss. Därför ser jag till att ha bil hemma. Men åter, det är så jag gör. Alla gör som man vill och alla har rätt att ha en åsikt oavsett om den är svart eller vit.
    Min man behöver bilen och vi skaffar inte två bara för att det skulle vara smidigare. Jag ammar på bussar om det behövs, eller på tåg etc.. Spelar roll liksom? Tycker du verkar väldigt pryd..
  • sandra etuna

Jag orkar inte läsa igenom allt men jag har funderat länge på en sak angående amning på offentliga platser. Är det själva handlingen du/ni är emot eller att man ser brösten? Jag använder nämligen en amningsponcho vilket gör att man på sin höjd kan se två fötter sticka ut. Förstår inte riktigt hur någon kan bli provocerad av det.

Svar på tråden Amning på köpcenter, fik m.m.