• Anonym (frun)

Hjälp, jag äcklas av min killes mage! :-(

När vi gifte oss så var min kille smal och snygg. Han är fortfarande snygg men han är inte längre smal. Långsamt har han gått upp mer och mer i vikt och nu har han ett BMI på 27 ungefär. Det som jag äcklas av är att han har en sk ölmage. Den är stor och ser liksom uppsvälld ut Kräks

Detta är så jobbigt, jag älskar honom och han är så fin i övrigt och allt är jättebra mellan oss men när vi ska ha sex ser jag hans mage och mår illa.

Min pappa har en stor ölmage, jag tror att det kan vara problemet, att han liksom påminner om min pappa på magen. Jag har alltid ogillat när killar har stora magar.

Han har ju andra fysiska småfel här och där också som lite dålig hy etc och det stör mig inte alls. Börjar tro att jag har fobi mot stora magar eller ngt.

Vad ska jag göra? Jag vill ju att vi ska kunna ha sex utan att jag får panik av hans mage liksom. Det är ju jätteelakt och jag känner mig så ytlig... men när jag ser den eller känner den mot min kropp så får jag verkligen panikkänslor, det är som att en spindel skulle krypa på mig eller ngt.

Hjälp!! Min kille vill själv gå ner i vikt men jag tror att om det ens går kommer det att ta jättelång tid för han går ner tre kg... upp tre kg... osv. Han har inga bra matrutiner och svårt att hålla sig till rutiner i allmänhet och börjar han med ngn diet så håller han bara ut i typ max två veckor. Dessutom vill han gärna ha sex under tiden... vi kan ju inte undvika sex tills han blir smal. Hur älskad kommer han att känna sig då liksom?

• Svar på tråden Hjälp, jag äcklas av min killes mage! :-(
  • Simon 681

Prata med honom om det och var ärlig. Erbjud dig att hjälpa till och var stödjande.

• Anonym (Mr Perfect)

Killar skall inte ha stor mage...så är det bara.

Vad man gillar och inte gillar hos någon är ju svårt att göra ngt åt...man känner som man känner. 

• Anonym (attraktion)
    Anonym (frun) skrev 2013-01-10 20:20:42 följande:
    Jag älskar honom otroligt mycket och när jag inte ser hans mage så är jag attraherad av honom på alla sätt, men det är som att ngt slår slint när jag ser magen Det är som en fobi. Jag hade inte brytt mig lika mycket om han varit tjock på ngt annat sätt. Menar att han ibland har lite dubbelhaka också och det stör mig inte alls på samma sätt. Jag skulle bara vilja att han inte hade den där magen.

Han vill också få bort den, det vet jag, men jag vet inte riktigt hur... Jag vill som inte tjata heller för det tror jag att han blir ledsen av så jag biter ihop och låtsas som ingenting. Jag försöker laga nyttig mat men även då jag gör det så äter han rätt mycket, tar alltid två eller tre portioner och jag arbetar ju på dagarna, kan inte vara hemma och laga alla mål till honom.. Sedan så har han ett stressigt jobb och jobbar massor så han hinner nästan aldrig träna.

Även om det skulle gå på ngt sätt och han skulle ändra sina vanor så kommer det ta säkert minst ett år att få bort magen, eller vad tror ni? Jag måste ju kunna komma över detta på ngt sätt så att vi kan ha sex nu också och inte bara om ett år....

Hur lång tid tar det att bli av med en ölmage? Om han skulle dra ner ordentligt på kalorierna fast inte träna något.

Han kan säkert få bort det mesta av magen på ett halvår. Det är rätt svårt att bara träna sej ner i vikt, man måste springa bra mycket för att göra av med ett extra portion.  Så nyttig mat är ett måste. Laga inte så mycket att han kan ta tre portioner, så mycket mat har vi aldrig, då tar vi undan till matlådor el framtida middag.
    .  Men om han arbetar mkt och är stressad så liggar nog  en del av problemet där stress gör att fett lagras på buken. Passa barnet så han kan träna eller ta en långpromenad så byts ni om en annan kväll, det är bra mot stress också.
    Jag tror att du kommer ändra inställning och börja känna attraktion till hela hans kropp innan han är helt smal, om han ändrar attityd och tar tag i det hela . Ni får väl köra doggy så länge,...Flört
  • Anonym (frun)
    Anonym (attraktion) skrev 2013-01-10 20:39:58 följande:

Han kan säkert få bort det mesta av magen på ett halvår. Det är rätt svårt att bara träna sej ner i vikt, man måste springa bra mycket för att göra av med ett extra portion.  Så nyttig mat är ett måste. Laga inte så mycket att han kan ta tre portioner, så mycket mat har vi aldrig, då tar vi undan till matlådor el framtida middag.
    .  Men om han arbetar mkt och är stressad så liggar nog  en del av problemet där stress gör att fett lagras på buken. Passa barnet så han kan träna eller ta en långpromenad så byts ni om en annan kväll, det är bra mot stress också.
    Jag tror att du kommer ändra inställning och börja känna attraktion till hela hans kropp innan han är helt smal, om han ändrar attityd och tar tag i det hela . Ni får väl köra doggy så länge,...Flört
    Du kan ha rätt i att det kanske känns bättre ifall magen börjar minska, även innan den försvunnit helt. Jag har som inte ngt emot att han har lie extra hull där, bara det inte syns massa utanpå kläder och att skjortor inte går att stänga och sånt...

Hur mycket mat är normalt att laga för två personer? Det har gått så långt att jag lassar massor på min tallrik och äter upp så han inte ska kunna ta mer... det är ju lite sjukt? Jag lär ju gå upp i vikt av det om jag fortsätter så, de vill jag ju inte.

Ett halvår borde ju vara ok ändå...
  • alfabetan

Ett kilo kroppsvikt är ungefär 7000 intagna kilokalorier. Din kille ska väl äta typ 2500 kcal per dygn ungefär (beroende på längd och fysisk aktivitetsnivå). Om han istället skulle äta bara 1500 kcal per dygn så skulle han utan att träna något extra gå ner 1 kg på en vecka.

Bukfett är dessutom den ohälsosammaste typen av fett. Det är metabolt aktivt och ökar risken för hjärt/kärlsjukdom.

• Anonym (maja)
    Anonym (också stor mage) skrev 2013-01-10 19:49:00 följande:
    Dumpa honom, han är värd någon som älskar honom i allafall.
    Älskar man någon bryr man sig INTE om ifall personen i fråga har en stor mage eller inte. 
    Jo, det gör man!
    Helt klart att jag skulle tycka det var väldigt osexigt om min karl började se höggravid ut, jag vill ju gärna känna åtrå och tycka att partnern är sexig och fin.
    Det är klart att man måste attraheras av varandra, annars fungerar det ju inte...

• Anonym (attraktion)

Det finns säkert nån tabell på viktväktarna, eller liknande, för normal mängd, det är ju olika förstås. Kanske 100-150g kött/fisk, 70 g pasta står det på paketet men det är nog för lite för en man.  Men om du tar undan mat och fryser in så slipper ni laga mat ibland, hellre än att du ska trycka i dej.
    Mycket grönsaker, hellre tomatsås än gräddsås....det finns hur mycket smala recept som helst på nätet och i tidningar. Prenumerera på nån smalmattidning så blir ni inspirerade och du kan skylla nya matvanorna på de läckra bilderna istället för att snegla på hans mage.
     Han kan väl inte tokbanta om han ska orka arbeta hårt och ta hand om barnet, så ta det lite lugnt men stadigt. Det är förstås inte du som behöver banta men det är kanske lite taskigt att sitta o äta glass och dricka öl o äta chips bredvid honom, så du hjälper honom nog om du också äter sunt. det är kanske enklast att lägga fram det som att NI ska börja nya året med sundare vanor och mera grönsaker.och träna.

• Anonym (Mr Perfect)

Bättre att fokusera på att röra sig och undvika de värsta kolhydratbomberna... det brukar räcka långt.

• nyttmedelande

Hej ts

Vad tror du är orsaken till att han har gått upp i vikt? 

• Anonym (frun)

Hej alla och tack för era tips! Jag ska försöka använda dem! Jag vet inte varför han gått upp riktigt. Jag tror det är en kombination av stress, sover för lite, stillasittande jobb och för mycket mat. Han äter inte jättemycket onyttig eller mindre än mig iaf. Fundrrar på att köpa en träningscykel hem då han har jobbigt att hinna iväg och träna och svårt att samla motivation, speciellt när det är så kallt ute. Jag kan ju skylla på att jag själv behöver få upp konditionen. Nu har jag fått mycket tips och hoppas på att det börjar gå åt rätt håll... tror att det svåraste är när han tex vill äta lunch på stan med mig för att passa på då barnet är på förskolan, eller när kompisarna vill gå ut och äta middag med oss eller när vi blir hembjudna till mina föräldrar som hör enormt onyttig mat! Hur gör man då? Och det som nästan känns värst: hur ska jag göra tills han börjar gå ner, med sex och så? Jag blir verkligen äcklad, på samma sätt som att han skulle ha en stor spindel på magen :-/ Igår ville han ha sex men jag skyllde på att jag var för trött men sanningen var att jag inte kunde bli våt för att jag inte kunde sluta tänka på magen

Svar på tråden Hjälp, jag äcklas av min killes mage! :-(