Anonym (Siri) skrev 2013-01-10 19:49:14 följande:
Menar du att mannen arbetar samtidigt som ni externa assistenter? Vad står det i biståndsbeslutet? Ingår massage där?
Ja ibland jobbar han samtidigt som oss. Biståndsbeslut? Har inte fått ett enda papper om nåt..
Anonym skrev 2013-01-10 19:52:10 följande:
Det där är supersvårt. Hur ser hennes personliga plan ut? Där kan du se vad hon ska kunna själv och hjälpa till med. Jobbar hennes man också som assistent? Då ska du absolut inte laga mat och t ex tvätta åt honom. Oftast ska man inte göra det oavsett. Men när man jobbar i hemmet på det viset kan det ibland vara lite luddigt. Och jobbar du privat brukar det tyvärr oftast vara som att vara en hushållerska istället för assistent. Hur ser hennes dagsschema ut? alltså du måste inte redovisa det här, men kolla där. Kan vara lätt att bli överkörd om man är ny och inte har full koll. Men det med massagen kan ju vara en form av sjukgymnastik t ex. Så visst, det kan ju stämma. Men din uppgift som assistent är att vara hennes armar/ben och ibland huvud. Hjälpa henne med det hon inte kan göra själv. Men att få massage om det bara är för att det är skönt, nej. Då får hon göra som vem som helst. Be sin sambo eller boka tid för detta.
Personliga plan? Jag vet ingenting om nånting, jag bara gör det hon ber mig om. Dagschema vet jag inget om heller. Jag förstår att jag ska vara hennes armar och ben men jag gör så mycket mer. Nån som vet hur de funkar med raster/pauser?