kaffetunnan skrev 2013-01-13 16:32:32 följande:
Det finns en anledning till att en person som haft 80 assistenter. Jag hoppas att du inser det. Att arbeta som personlig assistent hemma hos någon är svårt. Det är deras regler om hur de vill ha som gäller. Du är armar och ev språkrör utåt. Menar du på fullaste allvar att du masserar kvinnan när hon sover och mannen ligger bredvid? Som sagt var det finns en anledning till att det varit så många assistenter där redan. Blir du sparkad ska du inte bli ledsen. Du har ju en helt idiotisk arbetssituation. Byt arbete istället.
Ja jag inser det men har varit utan jobb i ett halvår innan detta och tänker inte gå tillbaka till arbetslösheten, hittar jag dock ett annat arbete så byter jag direkt. Ja jag masserar henne varje morgon och hennes man sover bredvid.
onroadrocky skrev 2013-01-13 16:38:15 följande:
Läser lite mer i tråden och du verkar ju ha en fruktansvärd arbetsplats. Om du inte kan få kontakt med din chef så är det hela ännu värre. Och om mannen är anställd hos sin fru ska han väl åxå jobba? Har hon dubbel bemanning? Låter helt sjukt, jag skulle sagt upp mig direkt och sökt mig till något annat. För det här verkar helt ohållbart..
Ja det är det också och jag har inte ens berättat hälften. Jo jag tycker han ska jobba på som vilken assistent som helst men allt han gör är att klaga och driva iväg assistenterna. Inser att det är ohållbart men ska försöka orka vara kvar tills jag hittat nåt annat.
Smartie skrev 2013-01-13 16:44:41 följande:
Håller med ovanstående, det låter skitskumt. Ingen introduktion, få papper, får inte tag i chefen (som är den ytterst ansvariga!) etc. Jag tycker att du ska kontakta facket och berätta om detta. Samt KRÄVA papper och riktlinjer! Inte dagsschema men riktlinjer. Du ska inte heller massera om du inte är utbildad för det eller göra sådant som hon eller maken kan göra själva. Du ska vara hennes "armar och ben" ja, men det finns gränser där också. Hur länge har hon haft assistans? 80 assistenter på 10 år är inte så mycket. (Generellt är det hög personalomsättning i branschen). 80 assistenter på 1-2 år är däremot extremt mycket och tyder på att det inte är en bra arbetsplats!
Jag ska ringa ner cheferna imorgon igen och kräva riktlinjer och information om raster m.m Men hur säger jag att jag inte borde massera henne? Skulle jag säga att jag inte är utbildad hade hon antagligen bara sagt att hon inte bryr sig så jag kan göra det ändå. Jag vet inte hur länge hon har haft assistans men hon skaffade fyra nya i november för dom andra hade sagt upp sig så det säger väl lite iallafall..
Yn84 skrev 2013-01-13 17:17:58 följande:
Jag skulle tro att du ska göra hälften, dvs brukaren del av hushållsuppgifterna och sen ska maken sköta andra halvan. Sen hur brukaren och maken delar upp uppgifterna är nog lite upp till dem.. men allt ska du inte göra!! Det kan ju vara svårt att få rast som assistent, det hade aldrig jag men hade precis som du perioder då man ändå kunde ta det lugnt. Sen är det ju inge avdrag för rast på lönen heller.. Det där med vad din brukare är beviljad för hjälp etc, en sån kopia borde ju brukaren själv ha!
Som sagt så finns det inga riktlinjer med mera men det ska jag ha imorgon! Och det är med raster så skulle jag kunna ta ta en 10 raster/pauser per dag om man tar hänsyn till när det finns tid, exempelvis när hon sover men det får jag inte.