• Anonym (Am)

Rätt och fel för personlig assistent

Jag har nyligen börjat jobba som assistent och har lite frågor om vad som är okej. Är det meningen att jag ska massera min brukare 2-3 timmar per dag? Ska jag laga mat åt hennes man? Ska jag verkligen inte få en enda rast eller paus? Hon bor tillsammans med sin man som är hemma dygnet runt och också jobbar för henne. Han gör praktiskt taget ingenting, vi assistenter städar, lagar mat, diskar m.m. Känns som man är deras slav på ett sätt då han aldrig gör någonting, knappt när han jobbar.. Vad är okej och inte?

• Svar på tråden Rätt och fel för personlig assistent
  • Anonym (Am)
    dec2010 skrev 2013-01-11 08:03:16 följande:
    Låter så underligt allting. Klart att brukaren är den som bestämmer. Men låter konstigt att du bara ska sitta i 4 timmar o vänta medan hon o mannen sover. Försök hitta det företag som ska betala dig. Så du får direktiv av dem. Finns ju massa papper att skriva under med. Tystnadsplikt tillex ska man alltid skriva under.

Ja det är det jag får göra, antingen sitta bredvid henne och rulla tummarna eller massera hennes fötter. Har försökt få tag i dom men inget svar. Papper sägs det att jag ska få skriva på men har inte fått nåt ännu..
    Ms H skrev 2013-01-11 13:12:47 följande:
    Är massagen en del av rehabiliteringen eller "bara för att det är skönt"? Är du utbildad för att massera?

Om det är en del av rehabilitering så vet jag inte om det iallafall. Nej jag har ingen sådan utbildning..
    DarkLink skrev 2013-01-11 16:19:02 följande:
    Jag tycker det är okey att fixa åt maken om brukaren är med. Om hon vill att ni ska sortera hans tvätt: fine. Men då gör ni det tillsammans. Det enklaste är ju när ass och brukare byter tjänster med varandra. Ass sorterar tvätt mot att anhörig ansvarar för nåt annat som assistenten skulle ha gjort. När det gäller massagen så är det sjukt mycket!! Dessutom så finns det ingen funktion hälsar min sambo som är massageterapeut... Max 5 min på varje muskelgrupp räcker för att få effekt. Resten är bara renr välbehag/njutning av kroppskontakt. Jag är ass och jag hade inte gjort det....

Men hon är inte alltid med när jag diskar, lagat mat m.m hon kan sitta i vardagsrummet och kolla på tv. Sen att byta tjänster finns inte då det inte finns några som helst riktlinjer vad jag ska göra eller inte göra på en dag.. Jag gör det hon ber mig om. Okej nu känns det ännu mer onödigt att massera henne i flera timmar.. Ska som sagt försöka nå företaget igen men är rädd att mina frågor (klagomål?) kommer få mig sparkad, har bara timanställning och vet inte exakt hur det funkar och med tanke på att hon haft ca 80 assistenter gör det mig inte direkt säkrare :/
  • Ms H
    Anonym (Am) skrev 2013-01-11 18:23:57 följande:

Ja det är det jag får göra, antingen sitta bredvid henne och rulla tummarna eller massera hennes fötter. Har försökt få tag i dom men inget svar. Papper sägs det att jag ska få skriva på men har inte fått nåt ännu..
    Om det är en del av rehabilitering så vet jag inte om det iallafall. Nej jag har ingen sådan utbildning..
    Men hon är inte alltid med när jag diskar, lagat mat m.m hon kan sitta i vardagsrummet och kolla på tv. Sen att byta tjänster finns inte då det inte finns några som helst riktlinjer vad jag ska göra eller inte göra på en dag.. Jag gör det hon ber mig om. Okej nu känns det ännu mer onödigt att massera henne i flera timmar.. Ska som sagt försöka nå företaget igen men är rädd att mina frågor (klagomål?) kommer få mig sparkad, har bara timanställning och vet inte exakt hur det funkar och med tanke på att hon haft ca 80 assistenter gör det mig inte direkt säkrare :/

Finns det möjlighet att lämna ett meddelande till arbetsgivaren? Telefonsvarare eller mail till exempel? Isf tycker jag att du ska meddela att om du inte fått skriva papper senast onsdag och samtidigt fått veta vad som gäller, så kommer du inte till arbetet mer. Meddela även brukaren och brukarens sambo, så att de har en rimlig chans att se till att arbetsgivaren sköter sig.

Det låter inte som att allt står rätt till... 
  • onroadrocky

I ett nr av kommunal Arbetaren tidigare i fjol så stod det om 
    Paus, Rast och måltidsuppehåll

Paus tas på betald arbetstid. Man får inte lämna arbetsstället.
    Det kan vara en kort fika paus & rekommendationen är att du ska kunna
    ha 5 min varje timme.

Rast är inte betald arbetstid och man får lämna arbetsstället och göra vad
    man vill av tiden. Enligt arbetslagen får du arbeta högst 5 timmar utan rast.
    Rekommendationen är att rasten är minst 30 min.

Måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden och du får inte lämna arbetsstället.
    Raster kan bytas mot måltidsuppehåll om särskilda skäl finns.

Där har du lite info om raster osv.  

• kaffetunnan
    Anonym (Am) skrev 2013-01-11 18:23:57 följande:

Det finns en anledning till att en person som haft 80 assistenter. Jag hoppas att du inser det.

Att arbeta som personlig assistent hemma hos någon är svårt. Det är deras regler om hur de vill ha som gäller. Du är armar och ev språkrör utåt.

Menar du på fullaste allvar att du masserar kvinnan när hon sover och mannen ligger bredvid?

Som sagt var det finns en anledning till att det varit så många assistenter där redan. Blir du sparkad ska du inte bli ledsen. Du har ju en helt idiotisk arbetssituation.

Byt arbete istället.
  • onroadrocky

Läser lite mer i tråden och du verkar ju ha en fruktansvärd arbetsplats. 
    Om du inte kan få kontakt med din chef så är det hela ännu värre.
    Och om mannen är anställd hos sin fru ska han väl åxå jobba?
    Har hon dubbel bemanning?

Låter helt sjukt, jag skulle sagt upp mig direkt och sökt mig till något annat.
    För det här verkar helt ohållbart..  

• Anonym (filbunken)
    kaffetunnan skrev 2013-01-13 16:32:32 följande:
    Det finns en anledning till att en person som haft 80 assistenter. Jag hoppas att du inser det.

Att arbeta som personlig assistent hemma hos någon är svårt. Det är deras regler om hur de vill ha som gäller. Du är armar och ev språkrör utåt.

Menar du på fullaste allvar att du masserar kvinnan när hon sover och mannen ligger bredvid?

Som sagt var det finns en anledning till att det varit så många assistenter där redan. Blir du sparkad ska du inte bli ledsen. Du har ju en helt idiotisk arbetssituation.

Byt arbete istället.
    Jag trodde mitt jobb va bra.... Brukaren jag va hos nämligen lova ju guld och gröna skogar, berättade hur dumma alla assistenter varit.. runt 60tal st... Och jag min naiva idiot gick på det...Brukaren börja ljuga för mig, sa en sak men mena annat.. m.m. Sa upp mig för nga dgr sen! 
    Och mår bättre än bäst idag!  
  • Anonym
    onroadrocky skrev 2013-01-13 16:24:04 följande:
    I ett nr av kommunal Arbetaren tidigare i fjol så stod det om 
    Paus, Rast och måltidsuppehåll

Paus tas på betald arbetstid. Man får inte lämna arbetsstället.
    Det kan vara en kort fika paus & rekommendationen är att du ska kunna
    ha 5 min varje timme.

Rast är inte betald arbetstid och man får lämna arbetsstället och göra vad
    man vill av tiden. Enligt arbetslagen får du arbeta högst 5 timmar utan rast.
    Rekommendationen är att rasten är minst 30 min.

Måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden och du får inte lämna arbetsstället.
    Raster kan bytas mot måltidsuppehåll om särskilda skäl finns.

Där har du lite info om raster osv.  
    Ja du har rätt till 5 minuters rast varje timme. Däremot så brukar de dras ihop till lunchen +kafferast.

Arbetar du med assistans, kortis, daglig verksamhet osv så har du pedagogiska luncher. Du har ingen rast lagligt som gör att du kan gå ifrån. De kollektivavtalen är så.

Behöver man gå ut och ta ett bloss får det bli i samråd med klient eller kollegor. Inget man kan kräva dock.
    Fler och fler kommuner (och privata företag) tar det i sin policy att ha en rökfri vardag. Det betyder att du som personal inte får röka på arbetstid oavsätt om klienten gör det eller inte. (sedan kan man vara schysst mot varandra och låta sin kollega gå ut ändå, ibland kan det vara det som räddar dagen om det är jobbigt).
  • Smartie

Håller med ovanstående, det låter skitskumt. Ingen introduktion, få papper, får inte tag i chefen (som är den ytterst ansvariga!) etc.

Jag tycker att du ska kontakta facket och berätta om detta. Samt KRÄVA papper och riktlinjer! Inte dagsschema men riktlinjer.

Du ska inte heller massera om du inte är utbildad för det eller göra sådant som hon eller maken kan göra själva. Du ska vara hennes "armar och ben" ja, men det finns gränser där också.

Hur länge har hon haft assistans? 80 assistenter på 10 år är inte så mycket. (Generellt är det hög personalomsättning i branschen).  80 assistenter på 1-2 år är däremot extremt mycket och tyder på att det inte är en bra arbetsplats! 

• kaffetunnan
    Anonym (filbunken) skrev 2013-01-13 16:38:46 följande:
    Jag trodde mitt jobb va bra.... Brukaren jag va hos nämligen lova ju guld och gröna skogar, berättade hur dumma alla assistenter varit.. runt 60tal st... Och jag min naiva idiot gick på det...Brukaren börja ljuga för mig, sa en sak men mena annat.. m.m. Sa upp mig för nga dgr sen! 
    Och mår bättre än bäst idag!  
    Härligt att höra att du mår bra. Orolig för att hitta ett nytt arbete ska du inte vara. I "vår" branch (handikappomsorgen) finns det hur mycket arbete som helst.
  • Yn84

Jag skulle tro att du ska göra hälften, dvs brukaren del av hushållsuppgifterna och sen ska maken sköta andra halvan. Sen hur brukaren och maken delar upp uppgifterna är nog lite upp till dem.. men allt ska du inte göra!!
    Det kan ju vara svårt att få rast som assistent, det hade aldrig jag men hade precis som du perioder då man ändå kunde ta det lugnt. Sen är det ju inge avdrag för rast på lönen heller..
    Det där med vad din brukare är beviljad för hjälp etc, en sån kopia borde ju brukaren själv ha!

Svar på tråden Rätt och fel för personlig assistent