• Aileen Allannah

Bästa krämen för små torrisar?

Suck. Stora ungens torra hud är tillbaka. Smörjer vi med Miniderm gallskriker han och huden blir knallröd och vi får duscha av honom, så det är uteslutet. Men vi måste smörja honom med något, det är lite eksem inblandat också. Sjukvården insisterar på Miniderm och påstår att man inte kan få den reaktionen av den, vilket jag vet att fler fått.

Så, jag tar gärna emot era bästa tips på krämer och salvor som hjälper. Jag tycker om konsistensen på Miniderm, inte för kladdigt och lätt att smörja in.. Ceridal fungerar bra, men är för kladdig att böka med. Tips, tack!

• Svar på tråden Bästa krämen för små torrisar?
  • Henksson

Atrix Intensive..
    Det är egentligen en handkräm, men den fungerar riktigt bra på min dotter. Jag smörjer in henne efter hon har badat. Hon var väldigt torr på överarmarna och låren innan jag började med den.

Finns att köpa i vanlig matvarubutik och är riktigt fet och lätt att smörja med.
    Den har tom "botat" min eksem :) 

• Echo

Vi blev rekommenderade Essex av läkaren som "allmän mjukgörande" och Locobase Repair för extra torra delar. Det har funkat på vår torris. På riktiga eksemfläckar har vi behövt använda kortison, men det var längesen det behövdes.

• nozpa

Säkert någon som redan tipsat om, men welda har en kanonkräm(lotion) för dom små. Luktar ju inte underbart, men det är kanon.

• Queenie70

Tips när man har riktigt torra läppar och skinnflärpar. Sov med sholls kräm för spruckna hälar på munnen.

• Majlisen

Ett tips som inte är kräm. Men, gissar att du kanske använder badskum/tvål. Istället för det kan man använda ren jordnötsolja, det kan hjälpa bra att använda det som man använder tvål istället. Jordnötsolja är rengörande. Finns att köpa i en brun plastflaska på Apoteket

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Majlisen

Såg att du använt babyolja tidigare, tyvärr finns det ibland ämnen i vissa sorter som är "beroendeframkallande", gör att huden blir beroende av att få oljan med dessa ämnen. Jordnötsolja istället för tvål och mandelolja till att smörja med är det bästa. Mandeloljan är av samma märke och finns också på Apoteket. Har en ettåring som lätt blir torr och är jättekänslig i hyn själv.

• Majlisen

Fick förövrigt första flaskan mandelolja från BVC

• Majlisen

Fick förövrigt första flaskan mandelolja från BVC

• MissMaria

Vi har använt mandelolja. Kan köpas från de flesta hälsokost butiker, säker även mataffärer. Kan även ha i lite i bad vattnet.

Svar på tråden Bästa krämen för små torrisar?