• Aileen Allannah

Bästa krämen för små torrisar?

Suck. Stora ungens torra hud är tillbaka. Smörjer vi med Miniderm gallskriker han och huden blir knallröd och vi får duscha av honom, så det är uteslutet. Men vi måste smörja honom med något, det är lite eksem inblandat också. Sjukvården insisterar på Miniderm och påstår att man inte kan få den reaktionen av den, vilket jag vet att fler fått.

Så, jag tar gärna emot era bästa tips på krämer och salvor som hjälper. Jag tycker om konsistensen på Miniderm, inte för kladdigt och lätt att smörja in.. Ceridal fungerar bra, men är för kladdig att böka med. Tips, tack!

• Svar på tråden Bästa krämen för små torrisar?
  • The Fugly

Men vad fan, till mig Apoteket uttryckligen att Miniderm inte skulle svida! Undra på att hon hon protesterar ibland :/

• Mabaja

Locobase (gula tuben), locobase repair, repair (gul skumspray), idominsalva.

• Fatheya

Min son använder en kortisonkräm när det är som värst och propyderm dagligen. Bara propyderm fungerade inte alls i början men efter en två veckorskur med kortison så fungerar det. Han smörjs varje morgon och efter duschen på kvällen.

• Mabaja

Locobase tycker jag är lättast att använda om man "värmer upp den", dvs ha lite salva, gnugga med tummen mot fingrarna och sen smörj ut... Då blir den mjukare och mer lättarbetad.

• LindaO 81

Jag smörjer alltid in mitt barn med mandelolja eller weledas babyolja direkt efter dusch/bad. Det svider inte och hjälper mkt. Behövs mer när det inte är dusch/bad så har vi haft essex och weledas baby ansiktskräm.

• LillaNovaK

Har extrem problemhy själv och utan tvekan är Locobase Repair det bästa jag någonsin testat. Den rekommenderas av hudmottagningen jag går till.

Minidern och Canoderm gör skitont på mig!

• Sar

Har inte orkat läsa hela tråden men kan varmt rekommendera Granngårdens spensalva. Vi har gått igenom hela Apotekets sortiment men faktiskt så är spensalvan det enda som verkligen fungerat! Det är dock bara kroppen vi smörjer med spensalvan, till ansiktet får de använda min Rosenkräm om det behövs.

• Aileen Allannah
    Sar skrev 2013-01-12 17:41:05 följande:
    Har inte orkat läsa hela tråden men kan varmt rekommendera Granngårdens spensalva. Vi har gått igenom hela Apotekets sortiment men faktiskt så är spensalvan det enda som verkligen fungerat! Det är dock bara kroppen vi smörjer med spensalvan, till ansiktet får de använda min Rosenkräm om det behövs.
    Spensalva, det är väl lite samma som bröstvårtskräm? Med lanolin?
  • Aileen Allannah
    Majlisen skrev 2013-01-12 00:39:23 följande:
    Ett tips som inte är kräm. Men, gissar att du kanske använder badskum/tvål. Istället för det kan man använda ren jordnötsolja, det kan hjälpa bra att använda det som man använder tvål istället. Jordnötsolja är rengörande. Finns att köpa i en brun plastflaska på Apoteket
    Badskum använder vi inte, och tvål bara ibland, jag brukar tvätta med olivolja, och är det så att det behövs tvål så är det bara i håret. Men tack för tipset, jag tar till mig och lägger på minnet!
Svar på tråden Bästa krämen för små torrisar?