• Aileen Allannah

Bästa krämen för små torrisar?

Suck. Stora ungens torra hud är tillbaka. Smörjer vi med Miniderm gallskriker han och huden blir knallröd och vi får duscha av honom, så det är uteslutet. Men vi måste smörja honom med något, det är lite eksem inblandat också. Sjukvården insisterar på Miniderm och påstår att man inte kan få den reaktionen av den, vilket jag vet att fler fått.

Så, jag tar gärna emot era bästa tips på krämer och salvor som hjälper. Jag tycker om konsistensen på Miniderm, inte för kladdigt och lätt att smörja in.. Ceridal fungerar bra, men är för kladdig att böka med. Tips, tack!

• Svar på tråden Bästa krämen för små torrisar?
  • Saniis

Vi använder olivolja eller mandelolja i badet. Är han torr så smörjer vi extra med mandeloljan eller a- crème från hälsokosten. Har även använt weledas babyprodukter som är helt ok.

• asta66

Den feta A-derma. Säljs på apotek. Den luktar speciellt men brukar inte svida och läker ut torr hud.

• Koji

La roche posays Baume lipikar ap är mitt tips. Lite dyrare, men är speciellt utvecklad för den där supertorra men känsliga huden. De har strippat bort allt som skulle kunna irritera. 
    Finns på Apotek Hjärtat bl. a.  

• Concetta

Alltså vår kille hemma är minst sagt toor, verkligen verkligen torr. Vi smörjar bara med Decubal, två olika sorter. Nde trorraste partierna tar vi Intensive cream Decubal på (röd tub) och på resten den vanliga vita tube. På eksemområdena tar vi kortison.

Jag har provat massa andra krämer inkl Miniderm och Canoderm och inga av dessa är lika bra. Tvättar aldrig med tvål och smörjer, rejält morgon och kväll. vi har nästan fått bukt på det hela. SÅ Decubal!

• Killerhillary

Hittade den här tråden när jag funderade på min sons röda och fnasiga kinder. Har också noterat att det svider av Miniderm-salvan apoteket rekommenderat. Tråkigt att de rekommenderar den trots att det är väl känt att den svider, när det nu finns så många alternativ som inte svider. 

...undrar bara vilket av alternativen kinderna ska få  

• Lena

Vi använder purelan och mandelolja. Oljan till hela kroppen och krämen till extra torra områden.

• Fjärilspirr

Vi använder kokosfett till lilla sonen. Fungerar väldigt bra, bättre än olivolja. 

Finns bland bakningssakerna på våran ICA affär. Glasburk från Kung markatta.

• Mamma till V

Enligt min Bvcsköterska innehåller Miniderm lite salt och därför är det många som tycker att den svider. Vi smörjer våran son med Locobase LPL som fås på recept.

• Brumma

Körde ju bodybutter kokos från bodyshop ett tag, o han kliade sig nästan inte alls..

men för ett tag sedan började han klaga på att den svider.. Då testade jag cocosolja/linfröolja, men han blir bara torr o fnasig.. det är som om det inte går in i huden på honom..

Så vi gick tillbaka till repair foam som vi haft tidigare o som funkat "sådär"...

men det hjälper inte alls..

Såå - en bra FET salva som inte svider???

• Eldvingen

Sheasmör! Absolut det bästa jag har provat på min dotter som har torreksem på magen och smalbenen.

• Eldvingen

Sheasmör! Det absolut bästa jag har provat på min dotter som har torreksem på magen och smalbenen. Svider inte, mjukgör på djupet och är drygt samt billigt. Rek varmt!

• Eldvingen

Kul att FL laggar när man försöker publicera ett svar. Jaja..ni förstår säkert mina kommentarer ändå..

• Brumma

Tack! Ska dock avvakta lite då det blivit mkt bättre de senaste dagarna, så jag vill inte byta ut ngt just nu - skönt för honom att ha fått en "paus" :)

• Eldvingen

Kul att FL laggar när man försöker publicera ett svar. Jaja..ni förstår säkert mina kommentarer ändå..

• Eldvingen

• Killerhillary
    Killerhillary skrev 2013-04-10 22:11:45 följande:
    Hittade den här tråden när jag funderade på min sons röda och fnasiga kinder. Har också noterat att det svider av Miniderm-salvan apoteket rekommenderat. Tråkigt att de rekommenderar den trots att det är väl känt att den svider, när det nu finns så många alternativ som inte svider. 

...undrar bara vilket av alternativen kinderna ska få  
    Provade tillslut Locobase repair, och efter bara några dagar är kinderna helt perfekta. Det sved inte heller. Jättenöjd.  
Svar på tråden Bästa krämen för små torrisar?