• matu
    Äldre 12 Jan 15:25
    3595 visningar
    11 svar
    11
    3595

    Ni som varit sockerberoende, behöver hjälp!

    Hej!
    Jag skulle behöva lite tips av er med erfarenhet av sockerberoende eller dåligt självdisciplin (som jag). Jag har skapat mig ett 'fint' sockerberoende och har väldigt dålig självdisciplin när det gäller sötsaker. Har liksom inte funnits några gränser på hur mycket och hur ofta jag ätit sötsaker.
    Blev tillslut så äcklad av mig själv ( samt jobbigt med huvudvärk etc) så jag la tvärt av med allt med socker (har inte tagit bort juice etc mendricler bara ett glas på morgonen etc)
    Nu behöver jag lite tips på hur man kan motivera och undvika att falla tillbaka till den dåliga vanan. Jag har inte tänkt mig att vara utan socker för evigt, bara så att jag blir av med vanan av att äta ngt gott varje dag. Hur har ni som varit i ung samma sits gjort?

    Tacksam för tips och hjälp!


  • Svar på tråden Ni som varit sockerberoende, behöver hjälp!
  • Äldre 14 Jan 13:23
    #1

    För mig var det vid nyår 2011/12 som jag upptäckte att jag inte "kunde leva" utan att äta socker i allt!
    Vågen stod på hissnande 98 kilo till mina 165 cm!

    Så jag började med att trappan ner genom att äta vettigt och hålla sockernivån i kroppen på en hyfsat jämn nivå. Jag införde promenader varje dag och ibland ett par gånger per dag beroende på hur sugen jag var på "något gott".
    Jag bytte jobb till ett mer rörligt.

    När våren kom blev det automatiskt längre promenader och raskare takt. Jag planerar så att jag alltid får min egentid med motion, har blivit "livsviktigt" för mig.

    Jag började äta saker jag aldrig gillat förut; oliver, nötter, dricka te utan socker, massor av grönsaker som smakade  jättegott eftersom jag var hungrig. Jag är noga med att äta bra mat 1-2 gånger per dag när jag verkligen är hungrig. Om jag inte är riktigt vrålhungrig stillar jag suget med te eller kolsyrat vatten med nån smak.

    Nu har det gått ett år och jag har ett helt nytt liv! Jag väger 62 kilo och visst hittar man fett på min kropp men nu är det snyggt placerat över bröst och rumpa. Detta tack vare daglig träning och en vilja av stål.

    Jag känner nästan inget sockerbehov alls längre. Nån gång ibland bara och då räcker det oftast med en liten bit av något.

    Lycka till, TS! Det går att bli av med sötsuget!

  • matu
    Äldre 15 Jan 13:59
    #2
    hårsnodd skrev 2013-01-14 13:23:30 följande:
    För mig var det vid nyår 2011/12 som jag upptäckte att jag inte "kunde leva" utan att äta socker i allt!

    Vågen stod på hissnande 98 kilo till mina 165 cm!

    Så jag började med att trappan ner genom att äta vettigt och hålla sockernivån i kroppen på en hyfsat jämn nivå. Jag införde promenader varje dag och ibland ett par gånger per dag beroende på hur sugen jag var på "något gott".

    Jag bytte jobb till ett mer rörligt.

    När våren kom blev det automatiskt längre promenader och raskare takt. Jag planerar så att jag alltid får min egentid med motion, har blivit "livsviktigt" för mig.

    Jag började äta saker jag aldrig gillat förut; oliver, nötter, dricka te utan socker, massor av grönsaker som smakade  jättegott eftersom jag var hungrig. Jag är noga med att äta bra mat 1-2 gånger per dag när jag verkligen är hungrig. Om jag inte är riktigt vrålhungrig stillar jag suget med te eller kolsyrat vatten med nån smak.

    Nu har det gått ett år och jag har ett helt nytt liv! Jag väger 62 kilo och visst hittar man fett på min kropp men nu är det snyggt placerat över bröst och rumpa. Detta tack vare daglig träning och en vilja av stål.

    Jag känner nästan inget sockerbehov alls längre. Nån gång ibland bara och då räcker det oftast med en liten bit av något.

    Lycka till, TS! Det går att bli av med sötsuget!



    Heja! Va impad jag blir! Verkligen starkt jobbat :) tack för svaret också! La du ner sockret helt och hållet från början? Samt hur ofta vågar du unna dig gott (är rädd för att falla tillbaka igen). Att stilla sötbehovet med te funkar utmärkt ( oftast iaf, annars så försöker jag äta frukt). Men jag känner att jag måste vara försiktig så jag inte byter ut behovet till ngt annat ( t ex börja frossa ngt annat) jag är föräldraledig nu med mitt 3:e och är verkligen pepp på att bli av med alla överflödiga kilon, jobbigt bara när man är hemma hela dagarna och har access till allt gott som lockar ;)...
  • Äldre 16 Jan 08:57
    #3
    matu skrev 2013-01-15 13:59:31 följande:



    Heja! Va impad jag blir! Verkligen starkt jobbat :) tack för svaret också! La du ner sockret helt och hållet från början? Samt hur ofta vågar du unna dig gott (är rädd för att falla tillbaka igen). Att stilla sötbehovet med te funkar utmärkt ( oftast iaf, annars så försöker jag äta frukt). Men jag känner att jag måste vara försiktig så jag inte byter ut behovet till ngt annat ( t ex börja frossa ngt annat) jag är föräldraledig nu med mitt 3:e och är verkligen pepp på att bli av med alla överflödiga kilon, jobbigt bara när man är hemma hela dagarna och har access till allt gott som lockar ;)...
    Tack! Sockerberoendet försvann faktiskt nästan automatiskt när jag införde träningen.. Jag kan unna mig något nån gång i veckan men jag kan inte påstå att jag känner något direkt sug längre.
    Faktiskt aktar jag mig för just frukter då de innehåller så mycket fruktsocker. Man får liksom inte bort suget om det finns tillgång hela tiden även om det är i en annan form...

    Och så är du föräldraledig! Ja, det är bland det farligaste man kan vara! Jag var hemma i 3,5 år och gick upp 30 kilo! :-O Kylskåpet är ju så nära och att ta sig ur sitt mönster är jättesvårt. Om du har barnvakt och barnet inte är för litet längre försök då komma iväg till simhallen, gymmet eller ut på en rejäl rask promenad några gånger i veckan. Och se till att pappan tar över nån kväll då och då så du kan träna lite till!

    Hur lång är du och vad väger du idag?
  • Lilia
    Äldre 16 Jan 09:00
    #4

    Jag ersatte sockret med fett. Naturligtvis under en övergångsperiod. Då blir man mindre sötsugen och fettet var inga problem att sluta med sen.

  • Äldre 17 Jan 09:30
    #5

    För mig var enda sättet att bryta helt. Ta bort allt "synligt" socker (socker, honung, frukt, godis) och även sötade produkter och byta ut mot väldigt neutrala smaker. Efter ett tag blir kesella med bär en "söt" dessert och den mörka chokladen riktigt god. Tog en dumle efter ett halvår eller så och satan vad kväljande sött det var!
    Så det här med sött och hur man uppfattar olika smaker går att vänja av. Det är som en tvåstegsraket, du måste "avgifta" kroppen så att sötsuget försvinner. Det kan vara tufft med huvudvärk och abstinens ett par dagar men sedan är det över. Samtidigt ser du till att rensa ut det söta och byta ut till osötade alternativ. 

  • Äldre 17 Jan 09:38
    #6

    Jag och maken började äta LCHF för få är ju ALLT socker förbjudet både i mat (potatis, pasta osv) samt vanligt godis. Visst, det är jättesvårt att sluta äta socker, godis osv men det går bara man ger sig fan på det.

    Jag och en kompis som oxå skulle sluta äta godis/kakor/snabb mat och liknande gjorde en deal. Om jag åt choklad vad hon oxå tvungen att äta det. Tog hon en pizza var jag tvungen att äta en och man vill inte utsätta sina vänner för sådant när man vet att dom försöker gå ner i vikt och inte äta skit. Fuskar du... Ja det är ju på ditt samvete...

  • Äldre 19 Jan 18:46
    #7

    Det går att bli kvitt ett sockerberoende. Jag åt så mycket socker förut så jag slog säkert alla rekord. En kladdkaka per dag var inga problem. Några tips är att äta sig mätt på nyttiga saker först. Sedan kommer du inte att orka så mycket onyttigt efter. Vidare brukar jag inte vilja äta en massa saker om jag precis har tränat. Jag tränar numera ofta och då äter jag samtidigt nyttigare. Om du borstar tänderna tidigare på kvällen blir du inte lika sugen på socker. Om du har mycket svårt att stå emot går det att äta lite nyttigare godis, typ mörk choklad (nyttigt). Jag tar även lite honung om jag är mycket sugen. Det är nyttigare än vanligt socker. Kesella vanilj + bär fungerar också bra. Om du behöver ha med dig lite sött till jobbet kan du köpa sesamkakor.

    Lycka till!

  • Äldre 28 Jan 14:50
    #8

    Usch ja jag känner verkligen igen mig!
    Innan funkade det för mig att äta mörk 70%-ig choklad. Men nu har jag vant mig och äter 86%-ig som godis!!
    Så jag tar gärna mot tips på "tilltugg" att äta när suget sätter in.
    Jag sitter still nästan hela dagen i en växel och kan inte springa rundor eller gå iväg och äta hur som helst...
    *suck*

  • Äldre 28 Jan 14:57
    #9

    Favoritar!

  • Äldre 28 Jan 17:12
    #10

    Har varit extremt beroende och det gick så långt så jag blev sjuk diabetes och det blev mitt uppvaknande!
    Synd att det skulle gå så långt bara!

    Det unnar jag inte min värsta fiende!
    La av med allt socker direkt!

  • Äldre 28 Jan 17:12
    #11

    Sjuk I diabetes ska det stå sorry

Svar på tråden Ni som varit sockerberoende, behöver hjälp!