• Anonym (vill träna)

Hur länge kan jag träna bodypump?

Hej,
    Jag är nu i vecka 22 (väntar nr 3) och försöker träna bodypump ännu. Dock känner jag mig osäker på om det är ok och hur länge jag vågar fortsätta. Jag har minskar en del på vikterna, men kör dock med vikter. Så länge kroppen inte säger ifrån har jag inbillat mig att det är ok. På ryggövningarna kör jag 10 kg (5 på vardera sida) trots det är en del övningar ovan huvudet. Men åter igen, kroppen protesterar inte, därav kör jag på. Vad tror du?
    Dock vågar jag inte göra armhävningar och plankor längre, då jag får en "rygg" på magen när dessa övningar görs. Har du tips på alternativ?
    Tack på förhand! 

• Svar på tråden Hur länge kan jag träna bodypump?
  • Anonym (vill träna)

Armhävningar på kä eller fötter, det blir samma sak med magen på båda sätten. Hur menar du med halva vägen ner? Så fort jag flyttar benen bort från höftnivån så kommer "ryggen" på magen.

• Träningsexpert Elmina

Nu förstår jag vad du menar med rygg på magen, det blir som ett upp och nedvänt V och det betyder att dina raka bukmuskler ökar avstånd för att ge plats åt barnet.

Det betyder också att det är stor belastning på magen och att dina magmuskler inte orkar med samma påfrestningar. 

Får du den här utbuktningen även vid halva armhävningar på knä?

Jag rek dig att undvika övningar där belastningen blir så stor att utbuktningen sker.
    Kanske kan du köra bröstpress med stången på bodypumppassen istället, om det känns ok att ligga på rygg. 

• Anonym (vill träna)

Jag får den utbuktningen direkt när benen flyttas bakåt från höfterna, dock har jag nu testat att göra armhävningar med benen indragna till höfterna, dvs stå på alla fyra. Där fungerar det att göra armhävningar utan att detta sker. Jag pratade med min barnmorska idag på besöket där och hon mer eller mindre förbjöd mig att göra utfall. Detta har jag inte upplevt som något problem, men hon menar på att belastningen på bäckenbotten är för hög och att utfall kan förvärra "återläkningen" efter förlossningen. Har du något tips på alternativ till utfall?

• Anonym (vill träna)

Tack för hjälpen!

Svar på tråden Hur länge kan jag träna bodypump?