• telgebo

Genant problem ang bindor

Känns så genant att skriva om detta men måste få hjälp att lösa det hur man kan lösa det.

Varje gång jag har mens så blir jag som fuktig efter att ha använt binda efter bara några dagar. Nu har det gått 6 dagar och mensen är slut men jag är så öm och det känns som jag har fått som skavsårskänsla med typ brännblåse effekt känsla mellan skinkorna. jag kände efter med fingrana och det känns nästan som hela huden där emellan är röd och öm och huden skrynklig och det känns nästan som blåsor i baken eller som man skulle ha torkat sig mellan skinkorna tills man får sår.

Hur fasen kommer man till bukt med problemet?

jag fixar inte att använda tampong tycker det är så obehagligt och jag har testat menskopp men det funkar inte så bra som jag skulle vilja och är rädd att den ska läcka, vilket det gjorde nu senast så jag har alltid en tunn binda eller trosskydd utifall att det skulle ske men då får jag ju denna ömhet mellan skinkorna istället.

Nån mer med samma problem?

Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Svar på tråden Genant problem ang bindor
  • telgebo
    mikroE skrev 2013-01-14 23:19:59 följande:
    Jag måste nog hålla med de som säger tygbindor. De är otroligt sköna och hjälper mot den där fuktiga svettiga känslan i underlivet men har förstås andra nackdelar som att man måste tvätta dem och om man inte  använder sådana av med PUL så läcker de lättare och man måste byta oftare. Jag är också en menskoppsälskare och jag älskar min ladycup som en av de andra dissade, den är helt perfekt på mig. Man ska komma ihåg att menskopp är väldigt personligt och det är helt olika vilken som passar vilken människa. Jag får se om ladycup funkar efter förlossningen, annars ger jag mig ut för att hitta en ny sort för det är det som funkat allra bäst. Sedan har jag faktiskt också varit med om att hår skavt i rumpan vid mens och det hjälpte att ta bort dem. Jag kan säga att jag bara ryckte bort dem genom att ta tag i dem och dra men det kanske inte är allas favoritmetod...

Jo kopp är jag nöjd med men vill slippa ha binda som skydd utifall att den skulle läcka typ på stan eller nåt. Är inte säker på att koppen verkligen håller tätt för jag blöder ganska mycket de första 2 dagarna iaf.

Tygbindor låter så bökigt för mitt hopp är ju att slippa sånt helt. Jag har ett helt förråd av bindor då jag köpte ett lager till efter mitt barn föddes då jag visste att det kommer gå ut och sedan fick jag massor av sjukhuset då jag blev kvar längre på neo osv .

Rycka bort hår i rumpan? Åh du milde, ska jag göra det så blir det vid en brasliansk vaxning i så fall. Ska bara bli av med mens och svampen först innan jag bokar tid för det.
  • Anonym

Såg att du fortfarande har mens. Är det mycket eller bara lite småstänk? Jag brukar ta en liten handduk och vika till en långsmal 3-4 lager tjock "binda". (Har ett stort antal billiga ikea-handdukar som användes till kräktrasor när bebisen var liten, nu duger de till saker som kan ge fläckar.) Jag har inte så mycket mens sista dagarna, och om jag känner mig öm och kliig i underlivet är en sån "tygbinda" över natten faktiskt bekvämare än en vanlig binda. På morgonen brukar det kännas mycket bättre, det blir luftigt med tyget där så det hinner torka ut lite.

• telgebo
    Anonym skrev 2013-01-14 23:50:56 följande:
    Såg att du fortfarande har mens. Är det mycket eller bara lite småstänk? Jag brukar ta en liten handduk och vika till en långsmal 3-4 lager tjock "binda". (Har ett stort antal billiga ikea-handdukar som användes till kräktrasor när bebisen var liten, nu duger de till saker som kan ge fläckar.) Jag har inte så mycket mens sista dagarna, och om jag känner mig öm och kliig i underlivet är en sån "tygbinda" över natten faktiskt bekvämare än en vanlig binda. På morgonen brukar det kännas mycket bättre, det blir luftigt med tyget där så det hinner torka ut lite.
    Bara små stänk knappt nåt så egentligen kan ja ta mig ett par ful trosor bara och sova i som jag skulle kunna slänga sen.
  • Anonym
    telgebo skrev 2013-01-15 00:00:07 följande:
    Bara små stänk knappt nåt så egentligen kan ja ta mig ett par ful trosor bara och sova i som jag skulle kunna slänga sen.
    Gör det! Det är så skönt att lufta över natten. Om du sköljer trosorna i kallt vatten imorgon bitti och sen tvättar i 60 grader vid tillfälle så blir det nog inte ens en fläck.
  • telgebo

Nu var det inget blod alls så jag kanske kan sova utan inatt då.

Har inget potatismjöl hemma tyvärr.

• Anonym (h)
    telgebo skrev 2013-01-15 00:19:50 följande:
    Nu var det inget blod alls så jag kanske kan sova utan inatt då.

Har inget potatismjöl hemma tyvärr.
    Lägg lite handdukar i sängen bara
  • Bebistankar

Låter som att du har känsliga slemhinnor... använder du något preventivmedel? hade samma problem men löste sig när jag fick rådet från gynekologen att sluta är p-piller

• humlesurr

Ser att andra redan skrivit om Lunette (menskopp) - men vill också bara säga att den har funkat för mig! Men du kanske får ta  några menstruationsperioder och lära känna din kropp ordentligt, hur mycket du blöder etc. Jag förde dagbok på hur ofta jag fick byta och hur mycket jag blödde vilka dagar och tider. På lunette finns det måttangivelser på sidan - supersmidigt! 

Däremot kanske du får använda en binda som säkerhet i en eller två perioder till - men om du får koll på hur mycket du blöder när och hur så bör du kunna skippa det sen... 

• Yamit
    telgebo skrev 2013-01-14 23:28:48 följande:

Tygbindor låter så bökigt för mitt hopp är ju att slippa sånt helt. Jag har ett helt förråd av bindor då jag köpte ett lager till efter mitt barn föddes då jag visste att det kommer gå ut och sedan fick jag massor av sjukhuset då jag blev kvar längre på neo osv .
    Med tygbindor slipper du bli skinnfladd, sa om inte koppen funkar for dig sa rekommenderar jag helt klart tygbindor.
  • Rocket Mania

Lär dig använda menskoppen och lita på den. När man fått in snitsen läcker den inte men du kan behöva tömma den lite oftare de dagar du blöder mest.

Kombinera den med en tunn, tunn tygbinda så är du helt säker! 

• Anonym (d)

Jag skulle ändå rekommendera dig att fortsätta öva med koppen, den är super!!!
    Det låter som att du har en allergireaktion på bindorna, det är ju mycket skit i dem. Prova att hitta ett miljöv'änligare alternativ. Vad använder du för märke?

• Anonym (jag med)
    Lunette menskopp och tygbindor har räddat mig ifrån skinflådd underliv

tygbindorna tvättar jag när mensen är slut ihop med wetbag:en jag förvarar dem i under mensen, hur enkel som helst, jag kör i 90 och lufttorkar.

lycka till, det har hjälpt mig jättemycket 
Svar på tråden Genant problem ang bindor