• telgebo

Genant problem ang bindor

Känns så genant att skriva om detta men måste få hjälp att lösa det hur man kan lösa det.

Varje gång jag har mens så blir jag som fuktig efter att ha använt binda efter bara några dagar. Nu har det gått 6 dagar och mensen är slut men jag är så öm och det känns som jag har fått som skavsårskänsla med typ brännblåse effekt känsla mellan skinkorna. jag kände efter med fingrana och det känns nästan som hela huden där emellan är röd och öm och huden skrynklig och det känns nästan som blåsor i baken eller som man skulle ha torkat sig mellan skinkorna tills man får sår.

Hur fasen kommer man till bukt med problemet?

jag fixar inte att använda tampong tycker det är så obehagligt och jag har testat menskopp men det funkar inte så bra som jag skulle vilja och är rädd att den ska läcka, vilket det gjorde nu senast så jag har alltid en tunn binda eller trosskydd utifall att det skulle ske men då får jag ju denna ömhet mellan skinkorna istället.

Nån mer med samma problem?

Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Svar på tråden Genant problem ang bindor
  • telgebo
    Anonym (h) skrev 2013-01-14 22:51:40 följande:
    Ta lite i handen  och böj dig fram och sätt ena benet på toastolen kanske? 
    Jag får sånt på sommaren när det blir varmt, riktigt äckligt känns det. Jag går utan trosor så mycket jag kan då och luftar.  

Jo men i 12 minus ute känns det inte så lockande

Så fort denna mens mens är över och svampsalvandet är over så skall jag sova utan trosor.
  • HannaS86

Nu har jag inte läst tråden men jag föreslår att du testar olika märken på menskopp. Jag testade ladycup först i båda storlekarna men det bara läckte och det var hur svårt som helst att få ut den för den "gled upp" så jag inte kunde få tag i den och det var ett helvete, trodde jag var missbildad eller nåt. Men så testade jag mooncup och den sitter perfekt :D Läcker aldrig =) Testa runt om du har möjlighet/råd, det blir billigare i längden än bindor :)

• telgebo
    Anonym skrev 2013-01-14 22:55:30 följande:
    Mandelolja och bebispuder!! Badda bebispuder runt om och på de yttre blygläpparna, inte innanför utan där tar du mandelolja morgon och kväll. Jag är väldigt varm av mig, och svettas ganska mycket mellan låren, och hatar bindor och trosskydd just för att jag blir så varm, burkar då pudra lite så känns det mycket bättre och inte lika varmt och svettigt. Testa och se om det funkar på dig också! :) 

Tack för tips men detta är mellan skinkorna i baken *rodnar av skam*
  • telgebo
    Anonym (luftigt med tyg) skrev 2013-01-14 22:58:12 följande:
    Provat tygbinda ? Sen jag började med det har jag sluppit irritationer och svamp .

Nej aldrig testat utan har börjat med menskopp som ska vara det bästa för underlivet men vågar inte ha den i utan skydd utifall den skulle läcka. Har inte fått kläm riktigt än att den sitter som den ska fast det känns så.
  • Anonym (ankan)

Jag fick så av Always och apotekets egna märke. Såg att du testat att byta sort....men iallafall. Hoppas det löser sig!

• telgebo
    HannaS86 skrev 2013-01-14 23:10:48 följande:
    Nu har jag inte läst tråden men jag föreslår att du testar olika märken på menskopp. Jag testade ladycup först i båda storlekarna men det bara läckte och det var hur svårt som helst att få ut den för den "gled upp" så jag inte kunde få tag i den och det var ett helvete, trodde jag var missbildad eller nåt. Men så testade jag mooncup och den sitter perfekt :D Läcker aldrig =) Testa runt om du har möjlighet/råd, det blir billigare i längden än bindor :)

Long time no see. Minns du mig tro?

Jo jag har Lunette nu och jag är nöjd så över koppen, måste bara öva mer. Få ut den är inte det svåra det har jag fått kläm på genom att krysta lite och samtidigt föra in ett finger på sidan av den och släppa vakuumet, låter skumt ljud när man gör detta och första gången så blev jag faktiskt rädd över ljudet som lät och så tar jag tag i botten av koppen och vanklar den utan att tippa den och tömmer den. Rätt så fascinerande att kunna mäta hur mycket det är i koppen för den har gradering min kopp ha ha.
  • mikroE

Jag måste nog hålla med de som säger tygbindor. De är otroligt sköna och hjälper mot den där fuktiga svettiga känslan i underlivet men har förstås andra nackdelar som att man måste tvätta dem och om man inte  använder sådana av med PUL så läcker de lättare och man måste byta oftare. Jag är också en menskoppsälskare och jag älskar min ladycup som en av de andra dissade, den är helt perfekt på mig. Man ska komma ihåg att menskopp är väldigt personligt och det är helt olika vilken som passar vilken människa. Jag får se om ladycup funkar efter förlossningen, annars ger jag mig ut för att hitta en ny sort för det är det som funkat allra bäst. Sedan har jag faktiskt också varit med om att hår skavt i rumpan vid mens och det hjälpte att ta bort dem. Jag kan säga att jag bara ryckte bort dem genom att ta tag i dem och dra men det kanske inte är allas favoritmetod...

• Anonym (sui)
    telgebo skrev 2013-01-14 22:56:19 följande:
    Tamponger blir för torrt där inne och känns jätteobehagligt för mig så det kan jag tyvärr inte ha.

Gissa vad jag har mellan nu ha ha? Jo bomullspads som jag har sköjt och kramat ut och lagt emellan för jag har så jäkla ont.
    bomull - räddaren i nöden   
  • telgebo
    Stålmamma skrev 2013-01-14 23:16:23 följande:
    Har du inte zinksalva hemma heller?

Jo Weledas zinksalva har jag hemma, har det till barn rumpor.
    Anonym (ankan) skrev 2013-01-14 23:16:55 följande:
    Jag fick så av Always och apotekets egna märke. Såg att du testat att byta sort....men iallafall. Hoppas det löser sig!
    Får det av alla bindor, jäkla creep!!

Stackars dottern som alltid måste ha blöja stackarn.
Svar på tråden Genant problem ang bindor