• telgebo

Genant problem ang bindor

Känns så genant att skriva om detta men måste få hjälp att lösa det hur man kan lösa det.

Varje gång jag har mens så blir jag som fuktig efter att ha använt binda efter bara några dagar. Nu har det gått 6 dagar och mensen är slut men jag är så öm och det känns som jag har fått som skavsårskänsla med typ brännblåse effekt känsla mellan skinkorna. jag kände efter med fingrana och det känns nästan som hela huden där emellan är röd och öm och huden skrynklig och det känns nästan som blåsor i baken eller som man skulle ha torkat sig mellan skinkorna tills man får sår.

Hur fasen kommer man till bukt med problemet?

jag fixar inte att använda tampong tycker det är så obehagligt och jag har testat menskopp men det funkar inte så bra som jag skulle vilja och är rädd att den ska läcka, vilket det gjorde nu senast så jag har alltid en tunn binda eller trosskydd utifall att det skulle ske men då får jag ju denna ömhet mellan skinkorna istället.

Nån mer med samma problem?

Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Svar på tråden Genant problem ang bindor
  • Anonym (sui)
    telgebo skrev 2013-01-14 22:18:52 följande:
    Jo på skinkor ja men detta är mellan dom. Usch vad jag skäms över detta.

Det har jag hemma så ska smörja med det och vara utan trosor. Ja gå ut i denna kyla i kjol är inte att tänka på, fy vad kallt. Bara gå hemifrån utan trosor på sig känns udda för mig ha ha.

Detta med tyg trasor mellan var smart, känns som jag måste ta ett isblock dock nu för det svider som eld där just nu.

Jag får samma, så nu använder jag tamponger bara för att slippa smärtan och klådan. När var som värst så smörjde jag med inotyol och stoppade bomull mellan skinkorna
  • Anonym

Någon bra salva som andra redan skrivit samt lufta mkt. Jag brukar lägga mig i soffan utan binda med "kisskydd" (sånt man har under lakanen till barn) och en handduk och lägger sedan en filt över mig så att det inte syns att jag är naken. Ligger så minst en timme om dagen när jag har mens för att lufta. Stannar även i badrummet extra länge efter duschen så att jag kan vara naken ett tag där också. 

• telgebo
    Anonym skrev 2013-01-14 22:17:09 följande:
    Menskopp + tygbinda som extra skydd funkar för mig. Kan ha vanlig binda eller trosskydd någon enstaka gång, men får snabbt problem av det. Jag smörjer med olivolja när det känns obehagligt, det lindrar skönt och det verkar påskynda läkningen lite.

Kan man ta rapsolja?
  • Anonym
    Anonym (hårig) skrev 2013-01-14 22:25:24 följande:
    Jag hade dessa problem förr, känner igen det sååå väl! Jag hade ganska kraftig hårväxt vilket gjorde att fukten stannade kvar, så sedan jag började helraka mig är detta ett minne blott!
    Och jag får 1000 gånger värre problem om jag rakar mig. Håret håller underlivet luftigt. Din lösning är långt ifrån universell tyvärr.
  • telgebo
    Lady Namárië skrev 2013-01-14 22:19:37 följande:
    Har du provat att byta sort? De olika märkena har ju olika typer av ytskikt och något annat kanske passar din hud bättre?

Jag har provat alla möjliga, Libresse, Always, ICA basic, nån annan värdelös från ICA, förlossningsbindor när jag hade avslaget då, ett annat paket som jag inte vet märke på, ett annat paket utan märke och så nu Apotekets bindor och jag får samma problem och värsta var nu må jag säga och då är dom ändå från apoteket som man tror ska ha bra produkter.
  • Anonym
    telgebo skrev 2013-01-14 22:26:22 följande:

Kan man ta rapsolja?
    Det kan man säkert, men det påstås att det finns svamphämmande medel i kallpressad olivolja. Därför använder jag det i underlivet, får alltid klåda efter mens och tänker att det kanske är begynnande svampinfektion orsakad av instängdheten. Men rapsolja kan ju inte skada i alla fall.
  • Anonym (a)

En konstig fråga kanske men är du rakad där nere? Jag upplever det nämligen som att miljön där nere blir så mycket bättre nu sen jag slutade raka mig, det är precis som att håret lyfter upp bindan och skapar som en liten luftbarriär.

• Anonym (a)
    Anonym (a) skrev 2013-01-14 22:30:02 följande:
    En konstig fråga kanske men är du rakad där nere? Jag upplever det nämligen som att miljön där nere blir så mycket bättre nu sen jag slutade raka mig, det är precis som att håret lyfter upp bindan och skapar som en liten luftbarriär.
    Ser nu att fler har tagit upp hårfrågan så den kanske inte var så konstig då Tungan ute
  • telgebo
    fjånkan skrev 2013-01-14 22:20:52 följande:
    Jag har fått så när jag använt binda i samband med avslag. Blöjeksem, antar jag. Hua! Annars har jag aldrig binda. Jag hatar känslan av att det rinner.

Jag använder menskopp. I början var jag rädd för läckage. Nu vet jag att det inte händer om jag tömmer den några ggr/dag i början av mensen och sedan morgon och kväll när den värsta floden ebbat. 

Jo hatar också den känslan och den stör mig på nätterna så jag sover som sämst när jag har mens, den blöder som värst.

Jag har sovit med koppen men det blev total översvämmning när jag reste på mig , ingen rolig syn. Jag är så rädd att läcka så jag vågar inte än gå utan nåt skydd utifall att. Jag tycker jag sätter in den rätt men jag har tydligen inte gjort rätt då jag fick översvämmning förra gången och då hade jag sovit med den i ca 9 timmar och den ska kunna sitta i säger dom i 12 timmar.
  • telgebo
    Lady Namárië skrev 2013-01-14 22:21:34 följande:
    Har du potatismjöl hemma, förresten? Om problemen beror på fukt kan det lindra så länge.

Tyvärr inte och svårt stt strö tror jag då jag måste sära på skinkorna och då har jag inga händer kvar till att pudra över där.  Men ett bra tips annars.
Svar på tråden Genant problem ang bindor