• bodilb

Extraslag på hjärtat?

Har väl varit lite hypokondrisk den senaste tiden och för ett år sedan ungefär började detta med extraslag, eller jag tror att det är det men vet inte säkert. 
    Kan uppkomma när som helst på dagen men ofta när jag promenerar, ibland när jag hostar till och ibland bara när jag tittar på tv och inte alls är orolig. Jag har tagit prover och ekg flera gånger, inget konstigt.  Det känns ofta som så att det svindlar till inifrån magen och känns ända upp i halsen, man måste liksom svälja och så blir man liksom lite svag. 
    Några gånger har jag haft som attacker på kanske en halvtimme då det liksom åker upp och ner i kroppen och det känns som jag ska försvinna och jAG får värsta dödsångesten. Försvinner ofta om jag ringer någon och pratar om det. Det är som blodtrycket åker berg och dalbana eller att hjärtat slår extraslag gång på gång och inte kan sluta och jag blir oerhört stressad. Svårt att förklara. Fler som känner likadant? 
     När jag haft såna attacker blir jag ofta sjukskriven dagen efter och känner mig helt slut. Tror också att det går att framkalla och ju mer man tänker på det och ju mer stressad man blir av det ju oftare kommer det. Konstigt att det kan vara så.
    Min största rädsla nu med detta är att jag tror att om något är fel på mitt hjärta kommer det att balla ur på förlossningen för det är ju en himla ansträngning och då kommer jag att dö. Jag vet att det låter knäppt men jag tänker så, men vågar inte prata med någon om det. Någonannan med samma fel?
    å

• Svar på tråden Extraslag på hjärtat?
  • cbordner

Jag har så och det är inget fel tydligen enl läkaren jag var hos, dock är jag aldrig sjukskriven dagen efter, men min förlossning gick jättebra :)

• bodilb

ok
    Är det något som förvärrar dina extraslag? Kommer det fler om du tänker på det?
    Har du varje dag och får du som långa attacker någon gång ibland? och vad gör du då? 

• Lonlely Wolf

Jag har likadant och förra sommaren hade jag rejält så att jag kände mig helt borta efter extra slagen som kom från mellangärdet. Det enda fel som hittades på mig då var att jag hade förhöjt blodtryck, men efter några månader när jag fick ha en  blodtrycks mätare kring min arm i ett dygn så hade blodtrycket normaliserats. Dock får jag känningar av extraslagen fortfarande ibland och det är obehaglit.

Jag begärde ultra på mellangärdet och läkaren lovade skicka en remis, men nu har det gått 6 månader och någon remis har inte kommit. Så jag litar inte på våra läkare vi har.  

• Kråkakråka

Jag känner igen det du beskriver. Av en annan anledning undersökte läkaren mitt hjärta med ultraljud igår. Mitt under undersökningen inträffar dubbelslagen. Läkaren förklarade att detta var både ofarligt och vanligt (hon sa till och med att det var konstigt att inte fler människor kände av dubbelslagen) så länge det inte påverkar negativt på annat sätt. Att jag blir lite yr efteråt har att göra med att hjärtat inte får in tillräckligt med blod unfdet dubbelslagen.

Har att göra, vad jag förstod, med impulser från annat håll än därifrån de egentligen ska komma.

• Lonlely Wolf
    Kråkakråka skrev 2013-01-27 00:33:23 följande:
    Jag känner igen det du beskriver. Av en annan anledning undersökte läkaren mitt hjärta med ultraljud igår. Mitt under undersökningen inträffar dubbelslagen. Läkaren förklarade att detta var både ofarligt och vanligt (hon sa till och med att det var konstigt att inte fler människor kände av dubbelslagen) så länge det inte påverkar negativt på annat sätt. Att jag blir lite yr efteråt har att göra med att hjärtat inte får in tillräckligt med blod unfdet dubbelslagen.

Har att göra, vad jag förstod, med impulser från annat håll än därifrån de egentligen ska komma.

Förklarade läkaren inte varifrån det då skulle ha kommit det impulser du säger att läkaren sa.

Jag fick som inga förklaringar bara att jag tidligen hade stressat upp mig för nått, men jag har stress hela tiden av olika saker och därtill har jag svår fibromyalgi. Jag bad om en ultraljud för stora pulsådern och enligt läkaren skulle han remitera mig till det, men nu har det gått ett halvt år och någon remiss har inte kommit. 
  • Kråkakråka

Jo, hon förklarade det, men jag är nog för dålig på att återge. Det viktiga för mig var att få veta att det varken var ovanligt eller farligt.

• Zizzy Zimsson

Jag fick obehagliga extraslag i hjärtat när jag upplevde en väldigt stressfull tid. Läkaren sa att det inte var något farligt. Extraslagen försvann när jag lyckades lugna ner mig...

• lövet2

Jag har extraslag/dubbelslag och har haft det i ett år ungefär. Efter en del utredande, så upptäcktes det att dubbelslagen beror på reflux. Det är alltså magen egentligen som påverkar hjärtat i mitt fall. Har du haft mycket halsbränna?
    Jag får större problem när jag druckit mycket kaffe eller om jag böjer mig ner. Det räcker med att jag böjer mig fram och torkar av köksbordet ...

• bodilb

Jag har funderat på det här med reflux. Har alltid haft problem med magkatarr och halsbränna. Attackerna på en halvtimme har kommit när jag druckit mycket kaffe, men annars kommer det ju varje dag. När jag hostar till, böjer mig osv. Låter ju lika, så jag har tänkt att det kunde vara så, men man tycker ändå att det låter konstigt. Men då kan det alltså var så. Är det extraslag du får eller är det refluxen som känns som extraslag? Känns ju som mattheten och det också kommer från magen. Vad har du fått för det då? Är det bättre nu?

Svar på tråden Extraslag på hjärtat?