• bodilb

Extraslag på hjärtat?

Har väl varit lite hypokondrisk den senaste tiden och för ett år sedan ungefär började detta med extraslag, eller jag tror att det är det men vet inte säkert. 
    Kan uppkomma när som helst på dagen men ofta när jag promenerar, ibland när jag hostar till och ibland bara när jag tittar på tv och inte alls är orolig. Jag har tagit prover och ekg flera gånger, inget konstigt.  Det känns ofta som så att det svindlar till inifrån magen och känns ända upp i halsen, man måste liksom svälja och så blir man liksom lite svag. 
    Några gånger har jag haft som attacker på kanske en halvtimme då det liksom åker upp och ner i kroppen och det känns som jag ska försvinna och jAG får värsta dödsångesten. Försvinner ofta om jag ringer någon och pratar om det. Det är som blodtrycket åker berg och dalbana eller att hjärtat slår extraslag gång på gång och inte kan sluta och jag blir oerhört stressad. Svårt att förklara. Fler som känner likadant? 
     När jag haft såna attacker blir jag ofta sjukskriven dagen efter och känner mig helt slut. Tror också att det går att framkalla och ju mer man tänker på det och ju mer stressad man blir av det ju oftare kommer det. Konstigt att det kan vara så.
    Min största rädsla nu med detta är att jag tror att om något är fel på mitt hjärta kommer det att balla ur på förlossningen för det är ju en himla ansträngning och då kommer jag att dö. Jag vet att det låter knäppt men jag tänker så, men vågar inte prata med någon om det. Någonannan med samma fel?
    å

• Svar på tråden Extraslag på hjärtat?
  • embia

Nån som ha haft flera extraslag efter varandra ? Ha vaknat en gång på natten av att hjärta slage flera extraslag efter varandra. Och idag i soffan så sa de bara pang så vart de samma sag. Flera jäkla slag efter varandra.. vart rädd och ringde 1177 som sa att de va inge onormalt. Fler som känt samma? Så jäkla rädd för att dö

• CarpeNoctem
    embia skrev 2013-11-04 19:34:44 följande:
    Nån som ha haft flera extraslag efter varandra ? Ha vaknat en gång på natten av att hjärta slage flera extraslag efter varandra. Och idag i soffan så sa de bara pang så vart de samma sag. Flera jäkla slag efter varandra.. vart rädd och ringde 1177 som sa att de va inge onormalt. Fler som känt samma? Så jäkla rädd för att dö

Jag får det emellanåt. Jätte obehagligt men inget farligt. Har haft extraslag på hjärtat sedan 3 år tillbaka, dök upp när jag var gravid. Har varit hos läkaren och gjort ekg, allt ser normalt ut. Jag har lärt mig acceptera att mitt hjärta spelar mig ett spratt ibland, där efter inte fått det lika ofta. Jag satt och hade hemsk ångest över detta i ett års tid och blev beroende av Alvedon (trodde på allvar att det skulle hjälpa, idiotiskt) men efter flertal besök hos läkaren så lärde jag mig att acceptera. Nu kommer det som du skriver, flera på raken emellanåt vid stressiga/trötta tider istället för hela tiden. Oftast när jag varvar ner. Jag tror nyckeln till det hela är att inse att det är ofarligt och acceptera att det "är här för att stanna" ju mer du tänker, desto mer hoppar hjärtat. Jag sa till mig själv - du lever, nu orkar jag inte ägna livet åt att vara rädd för något som är ofarligt och som så många andra har. Man är definitiv inte ensam om att ha ont så här, jag råder dig till att gå till läkaren och kolla ordentlig, låt läkaren veta hur rädd du är så hon/han förklarar ordentligt för dig. Det lugnar mycket.
  • embia
    CarpeNoctem skrev 2013-11-04 19:47:45 följande:
    Jag får det emellanåt. Jätte obehagligt men inget farligt. Har haft extraslag på hjärtat sedan 3 år tillbaka, dök upp när jag var gravid. Har varit hos läkaren och gjort ekg, allt ser normalt ut. Jag har lärt mig acceptera att mitt hjärta spelar mig ett spratt ibland, där efter inte fått det lika ofta. Jag satt och hade hemsk ångest över detta i ett års tid och blev beroende av Alvedon (trodde på allvar att det skulle hjälpa, idiotiskt) men efter flertal besök hos läkaren så lärde jag mig att acceptera. Nu kommer det som du skriver, flera på raken emellanåt vid stressiga/trötta tider istället för hela tiden. Oftast när jag varvar ner. Jag tror nyckeln till det hela är att inse att det är ofarligt och acceptera att det "är här för att stanna" ju mer du tänker, desto mer hoppar hjärtat. Jag sa till mig själv - du lever, nu orkar jag inte ägna livet åt att vara rädd för något som är ofarligt och som så många andra har. Man är definitiv inte ensam om att ha ont så här, jag råder dig till att gå till läkaren och kolla ordentlig, låt läkaren veta hur rädd du är så hon/han förklarar ordentligt för dig. Det lugnar mycket.

Har gjort snabb ekg ultraljud och arbetsekg och allt visar normalt. Men ändå så gå man och tänker på att dom kan ha missat. Det är på senare tid ja fått flera på raken.. ska försöka börja tänka som du :)
  • finskaflikkan
    embia skrev 2013-11-04 19:34:44 följande:

Ja jag fick det senast för nån dag sen bara... Va på väg att somna in för natten då jag vaknar av att hjärtat bankar på med flera extraslag/hoppar över slag på raken. 
    Jättejätte obehagligt. Men ofarligt i dom flesta fall.

• embia
    finskaflikkan skrev 2013-11-05 09:10:27 följande:
    Ja jag fick det senast för nån dag sen bara... Va på väg att somna in för natten då jag vaknar av att hjärtat bankar på med flera extraslag/hoppar över slag på raken. 

Jättejätte obehagligt. Men ofarligt i dom flesta fall.

så jäkla obehagligt.. om då hjärtat kunde ta ett slag imellan så tro ja att ja inte hade blivit lika rädd.. jag är ju bara 22 år och vill inte dö än :/
  • embia

Nån som e kvar här inne ?

Nån som få mer konstanta extraslag i perioder ? Har haft nö veckor nu när de ha varit lugnt. Och nu har ja haft 2,5 dag med konstanta extraslag :(

• lövet2
    embia skrev 2014-03-11 20:00:21 följande:
    Nån som e kvar här inne ?

Nån som få mer konstanta extraslag i perioder ? Har haft nö veckor nu när de ha varit lugnt. Och nu har ja haft 2,5 dag med konstanta extraslag :(
    Japp. Om jag ätit el druckit lite mer osunt, så får jag massor av extraslag. Det får jag också om jag oroar mig lite extra för något.
  • embia

Måste skriva att sedan den 19/3 har ja inte känt ett endaste extraslag ! Och jag är så jäkla lycklig !! :) Hoppas hoppas att det har försvunnit :) och då har jag varit stressad nu då jag ha fyllt år. Att få alla tårtor och städning :) men ja är såå lycklig ! :)

• Kasparas

Hej,

Jag har haft dubbelslag till och från i 20 års tid.

Ibland har jag haft kanske 20 st på 1 minut vilket var hemskt.

Allt detta ledde till Ångest / dödsångest och samtigt ledde till en viss del av hypokondri.

Jag uppsökte läkare så mycket så jag tappade räkningen.

Det förändrAde MItt liv rejält.

Dom sista 2 åren var jag till astma läkaren som sa att jag måste ta symbicort varje dag morgon o kväll pga av min astma..... Och det gjorde jag.

Men nu den sista tiden har jag inte kunnat sova ... Vaknar i total dödsångest varje natt... Dubbelslag, depression, får lätt blåmärken på kroppen, irritation, trött , led...... Listan kan bli hur lång som helst.

Tills jag börja läsa om sköldkörteln .... Och kortisol..... Hmm ....... Undra om inte symbicort kan vara felet....

Nu har jag slutat med symbicort.... Inga dubbelslag, orken har kommit tillbaka.. Och jag kan sova om nätterna.

Redan efter 2 dagar...

Nu tar jag ventoline som vanligt.... Inga dubbel eller hjärtklappning mera...... Tänk vad jag lidit av detta....

Och varje gång jag inte tog symbicort så kommer jag i håg att det var just då som jag mådde bäst......

Sen glöm inte oxå att dricka eller är .... Magnesium.....

Michael

• Kasparas1

Jag har haft dubbelslag då och då sedan länge och det har alltid varit lika obehagligt.

De framkallar dödsångest rejält.

Nu för ca 6 dagar sedan så fick jag dubbelslag som inte ville sluta alls utan det kom efter varandra i ca 50 min så jag var tvungen att ringa efter en ambulans.

Jag fick lägga mig ner och dom började koppla upp mig mot EKG och mitt hjärta börjar slå normalt igen..

Kommer till akuten där man tar blodprov mm kollar hjärtat igen men hittar inget fel alls inte ens ett dubbelslag så man lät mig åka hem. Sedan hade jag dubbelslag hela dagarna i ca 5 dagar så jag åkte till hälsocentralen och hade för mycket dubbelslag. Man tog in mig och jag var spänd i magens övre del rejält men man såg inget fel på EKG men dom skickade mig med ambulans till akuten.

Samma sak igen inget fel.

Sedan for jag till hälsocentralen igen dagen efter och träffade en mycket bra läkare.

Vi började kolla min mage och han tänkte ev att det kan vara diafragmabrock eller magkatarr. Så han skrev ut omeprazol och jag har börjat med det och nu känns det mycket mindre och när jag lägger mig ner försvinner dom.

Så nu tror jag det kan bero på att min mage var helt uppkörd från stress, dåliga matvanor, otränad, och självmedicinering av alkohol vid stress.

Hoppas detta kan hjälpa någon.

Men jag har haft dubbelslag lite då och då sedan jag var 21 och nu är jag 51 så jag lever än. Undrar hur det har gått för er som skrev tidigare i detta forum ?

• lövet2
    Kasparas1 skrev 2021-12-11 10:46:23 följande:
     Undrar hur det har gått för er som skrev tidigare i detta forum ?
    Jag firar 10-årsjubileum och har lärt känna min "sjukdom" bättre. Det är helt enkelt ett diafragmabråck som sitter bredvid matstrupen. Det är ett hål där, och en bit av magsäcken sticker ut genom hålet då och då; särskilt om jag ätit för mycket. När den sticker ut, så petar den in i hjärtat och stör. Då får jag hjärtrusningar och extraslag.
    Jag äter betablockerare, som ska uppmuntra hjärtat att inte låta sig störas av att något petar rakt in i det. Med åren har bråcket blivit större, en större bit av magsäcken kan ta sig genom hålet och hjärtat störs mer. Därför äter jag en mycket större dos betablockerare nu än jag gjorde förut. Det i sin tur ger mer biverkningar förstås. Men jag lever än ...
Svar på tråden Extraslag på hjärtat?