• bodilb

Extraslag på hjärtat?

Har väl varit lite hypokondrisk den senaste tiden och för ett år sedan ungefär började detta med extraslag, eller jag tror att det är det men vet inte säkert. 
    Kan uppkomma när som helst på dagen men ofta när jag promenerar, ibland när jag hostar till och ibland bara när jag tittar på tv och inte alls är orolig. Jag har tagit prover och ekg flera gånger, inget konstigt.  Det känns ofta som så att det svindlar till inifrån magen och känns ända upp i halsen, man måste liksom svälja och så blir man liksom lite svag. 
    Några gånger har jag haft som attacker på kanske en halvtimme då det liksom åker upp och ner i kroppen och det känns som jag ska försvinna och jAG får värsta dödsångesten. Försvinner ofta om jag ringer någon och pratar om det. Det är som blodtrycket åker berg och dalbana eller att hjärtat slår extraslag gång på gång och inte kan sluta och jag blir oerhört stressad. Svårt att förklara. Fler som känner likadant? 
     När jag haft såna attacker blir jag ofta sjukskriven dagen efter och känner mig helt slut. Tror också att det går att framkalla och ju mer man tänker på det och ju mer stressad man blir av det ju oftare kommer det. Konstigt att det kan vara så.
    Min största rädsla nu med detta är att jag tror att om något är fel på mitt hjärta kommer det att balla ur på förlossningen för det är ju en himla ansträngning och då kommer jag att dö. Jag vet att det låter knäppt men jag tänker så, men vågar inte prata med någon om det. Någonannan med samma fel?
    å

• Svar på tråden Extraslag på hjärtat?
  • bodilb

lonlely wolf! tror du att ditt problem beror på kroppspulsådern?

• finskaflikkan

Jag har så.. Dock har jag efter ca 12års besvär "lärt mig" leva med det. Och har efter massor med undersökningar (långtids ekg flera stycken, arbets-ekg, ultraljud, ablation m.m.) fått veta att min sinusknuta är hypersensitive... Den lever sitt egna liv. 
    Mitt EKG ser för ett otränat öga ganska farligt ut.. men för MIG är de inte det efts jag varken har ont eller känner tryck... "bara" extra slag... Som kan kännas riktigt obehagliga ibland!
    Kan bli yrslig, Känns som jag tappar färgen (som att de e blt som åker upp&ner) svindel i huvudet... Hjärtat hoppar så pass mkt så de känns som den ska stanna sen slår den HÅRT och så gick de "Normalt" igen...
    Äter idag betablockerare sen fleeeera år tillbaka och känner mig nöjd så.
    Kommer tids nog behöva pacemaker... :-S Men de hoppas jag dröjer MÅNGA år då jag bara är 29..  

• Lonlely Wolf
    bodilb skrev 2013-01-27 12:12:44 följande:
    lonlely wolf! tror du att ditt problem beror på kroppspulsådern?

Jag vill få kroppspulsådern undersökt så att jag inte ska oroa mig att det är den som är i kläm.

Jag har problem med magen har haft magkatarr sen tidiga tonåren och när magen börjat krångla då har jag gått över till kokt mat i några veckor och då har det gått över, men som jag hade det förra sommaren att extraslagen varade i 6 timmar när det satte i gång så blev jag mer oroade. Jag hade gått över till kokt mat, men det hjälpte inte.

Under hösten så har det blivit mindre med extra slagen, men det kommer lite då och då och just att man blir så svag efteråt så blir man rädd vad det kan vara.     
  • finskaflikkan

Har enorma dödsångest, panikångest och är deprimerad.
    Blir även jag oerhört trött efter en attack eller vad man ska kalla det.. 

En läkare jag träffade på USÖ som jobbade på en hjärtavd sa till mig att de skulle vara mer oroande om jag INTE känt nga extraslag what so ever... 

• Lonlely Wolf
    finskaflikkan skrev 2013-01-27 12:19:02 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m50211753.html 

Gå in där och läs.  

Det verkar vara många som har problemet när man kollar din länk.

Jag hade en tråd förra sommaren då jag hade svåra attacker på  4-6 timmar och jag skulle i samma veva flyga till Norrbotten då var jag oroad, men det gick bra.
  • lövet2
    bodilb skrev 2013-01-27 12:10:29 följande:
    Jag har funderat på det här med reflux. Har alltid haft problem med magkatarr och halsbränna. Attackerna på en halvtimme har kommit när jag druckit mycket kaffe, men annars kommer det ju varje dag. När jag hostar till, böjer mig osv. Låter ju lika, så jag har tänkt att det kunde vara så, men man tycker ändå att det låter konstigt. Men då kan det alltså var så. Är det extraslag du får eller är det refluxen som känns som extraslag? Känns ju som mattheten och det också kommer från magen. Vad har du fått för det då? Är det bättre nu?
    Jag har gjort en gastroskopi och de har hittat något bråck, som de helst inte vill operera om det går att undvika. I stället äter jag magsårsmedicin (Omeprazol) och betablockerare (förutom dubbelslagen så kan hjärtat rusa då och då). Medicinerna gör att jag mår mycket bättre, men visst blir jag trött av både dubbelslagen och av medicinerna.

Det är alltså hjärtat som beter sig konstigt, men det är inget fel på själva hjärtat. Det är fel på magen/matstrupen, och det påverkar hjärtat.
  • bodilb

Blir du bättre av omeprazolen? Har du dubbelslag ändå eller försvinner dom?

• Lonlely Wolf
    bodilb skrev 2013-01-27 14:50:28 följande:

Jag fick den magmedicinen förra sommaren, men den hjälpte inte mig hade ingen verkan alls.

Det finns på apoteket en veckas kur som man kan prova receptfritt.  
  • lövet2
    bodilb skrev 2013-01-27 14:50:28 följande:
    Jag har nästan inga dubbelslag när jag tar mina mediciner, men jag vet inte vilken av medicinerna som gör det. Kan lika gärna vara betablockerarna.
Svar på tråden Extraslag på hjärtat?