• scrapparlotta

skalkläder?

Börjar fundera på inköp av vårens kläder....och jag har aldrig köpt skalkläder, hur funkar dom? Vilka är bäst? Funkar skalkäder när det regnar mycket också och dom går i skogen och så? Var köper ni dom? Helst inte dom dyraste, men ska såklart vara bra med...

• Svar på tråden skalkläder?
  • tessan27

det finns ju olika sorters skalkläder och det är väldigt olika å vattentätheten. För att få kallas vattentät måste plagget ha en vattenelare på 2000 tror jag att det är. Vilket många har. Medans andra har runt 10000 och då håller ju de givetvis för mer.

Jag tror det var på Didriksons galonkläder jag läste att vattenelaren var 5000 och Polarns skalkläder har 10000 så då är ju det bättre.  

• scrapparlotta

Nu när jag äntligen bestämt vad jag ska köpa för skalkläder så finns det inte in min stora dotters storlek. Blir galen!! Har tänk att jag köper kaxs från kappahl, men då hittar jag bara upp till 128. Min stora tjej har 134/140 i storlek. Finns det inte kaxs skalkläder i större storlekar än 128? Eller är jag blind?

• Elin 834

Jag har börjat köpa från lager 157 till mina barn. Jag tycker att deras skalkläder är jättebra byxa och jacka för 400kr så det ät billigt också.

• scrapparlotta
    Elin 834 skrev 2013-02-07 17:27:17 följande:
    Jag har börjat köpa från lager 157 till mina barn. Jag tycker att deras skalkläder är jättebra byxa och jacka för 400kr så det ät billigt också.
    Aha, ligger i småland va? Är dom vattentäta, så vattentäta att man bara kan ha dom ute när det regnar?
  • Elin 834

Det ligger lite över allt, vi har ett här i Uppsala. Min dotter går på ur och skur förskola och har inga andra regnkläder än dom.

• Indianica
    scrapparlotta skrev 2013-02-07 11:38:50 följande:
    Nu när jag äntligen bestämt vad jag ska köpa för skalkläder så finns det inte in min stora dotters storlek. Blir galen!! Har tänk att jag köper kaxs från kappahl, men då hittar jag bara upp till 128. Min stora tjej har 134/140 i storlek. Finns det inte kaxs skalkläder i större storlekar än 128? Eller är jag blind?
    Jag tror att på Kapp Ahl så är det bara en serie som heter Woxo som har skalkläder, men jag har inte 100% koll. Men det är hemskt "skrikiga" kläder tycker jagObestämd

Tror för övrigt inte att butikerna hunnit få in alla skalkläder än, kommer mer till våren. Även H&M har skalkläder för äldre barn, för en billigare penning. ICA Maxi har ju oxå.
  • Indianica
    scrapparlotta skrev 2013-02-09 22:14:22 följande:
    Elin 834:

Är det denna modell av skaljacka du menar som är från lager 157? Verkar ju vara bra....

shop.lager157.com/funk-157-jacka-vemdalen- p-5068-c-372.aspx

Indianica: Kan ju vara så att alla inte har fått hem såna kläder än... 
    Jag kikade på Kapp Ahls webshop och detta är skaljackorna de har för äldre barn och som du ser så är det lite speciella färger på dem: www.kappahl.se/article/jacka_424580
  • tessan27

Vattenpelare på 3000 håller inte som regnkläder i ösregn, då krävs det annat över. Kanske håller bra första gångerna men inte på sikt. Om man vill ersätta galonkläder med skalkläder ska man nog sikta på vattenpelare på 8000-10000.

• scrapparlotta
    tessan27 skrev 2013-02-10 11:19:09 följande:
    Vattenpelare på 3000 håller inte som regnkläder i ösregn, då krävs det annat över. Kanske håller bra första gångerna men inte på sikt. Om man vill ersätta galonkläder med skalkläder ska man nog sikta på vattenpelare på 8000-10000.

Ok, men då är det bara polarn o pyret som gäller eller. Dom enda jag sett med den vattenpelaren....dom är så jäkla dyra bara. Men får väl bli dom då....
Svar på tråden skalkläder?