• scrapparlotta

skalkläder?

Börjar fundera på inköp av vårens kläder....och jag har aldrig köpt skalkläder, hur funkar dom? Vilka är bäst? Funkar skalkäder när det regnar mycket också och dom går i skogen och så? Var köper ni dom? Helst inte dom dyraste, men ska såklart vara bra med...

• Svar på tråden skalkläder?
  • scrapparlotta
    Jigge skrev 2013-02-27 11:01:56 följande:
    Kan tipsa om Gneis som har toppenkläder. Deras skalkläder tror jag börjar säljas 10 mars, vet inte vad de kommer kosta dock. Jag tycker de har väldigt bra och prisvärda kläder, de har även bra andrahandsvärde på t.ex. tradera. De är ungefär samma prisklass som pop men de brukar ha förmånliga kampanjpriser och setpriser så det blir billigare i slutändan.

Var kan man köpa dom då?
  • Naquadria

Helly Hansen verkar också ha skalkläder med lite högre vattenpelare. Ungefär samma pris som POP. Någon som provat skalkläder från HH?

• C R

Jag har idag inhandlat kaxs skaljacka o byxor till sonen. Dottern har fått en skaloverall också från kaxs.

• Jigge

Jag har bara erfarenhet av vinterbyxor från Helly Hansen, deblev inte blöta igenom efter två timmar i slask snö så de verkar bra. Skaljackorna är nog bra, vet du något om andningsförmågan?

• RasSam

Kaks skalkläder har 10 000 i vattenpelare, såg att nån bara trodde pop hade det. :) min son har kaks vinteroverall och badade i en 15 cm djup vattenpöl idag men var helt torr endå!

• tessan27

Ja, Po.p har 10000 i vattenpelare.

Såg idag att Villervalla hade kommit med skalkläder med vattenpelare på 5000 i alla fall. Supersnygga jackor.  

• nytt eller gammalt

De senaste åren har vi köpt skalkläder från the North face, de har hållit superbra måste jag säga och är inte dyrare än PoP.

Har tidigare haft HH (inte så slitstark), PoP (gillar ej för de är ofta stela och otympliga i tyget), Reima (superbra, värd sitt pris men design som passar mindre barn främst tycker jag), Gneis (bra men har blivit sämre de senaste åren gällande tyget tycker jag), Everest (inte så bra) Peak performance (bra men lite dyrare, har bara haft R&D-serien)...hm är det allt, har kanske glömt något märke vi haft...

• veh

Oh, jag har varit supernöjd med PoP skalkläder. Har även testat H&M:s som extravariant, sömmarna gav sig rätt snabbt (trots att det inte användes hela tiden), och det var svårare att få rent, krävdes nästan tvättmaskin för minsta lilla fläck. Med pop:s skalkläder så kunde man få dem hyfsat rena med hjälp av en wettextrasa. Gillar också att skalkläderna är ganska "snygga", H&M:s skaljacka hade verkligen "regnjackakänsla" över sig, medan PoP:s tycker jag känns mer som en vanlig jacka i tyg. Så vi har verkligen använt PoP-jackan i alla möjliga sammanhang, för hela "icke overall"-perioden. Då har vi även köpt en vindfleece till, som vi har kunnat knäppa fast invändigt så att det blir som en fodrad jacka. Byxorna har vi använt som de är, och antingen haft fleecebyxor under när det varit kallt (vanliga, köpt på typ Stadium) eller haft fodrade byxor eller långkalsonger/strumpbyxor under vanliga byxorna, för att det ska bli litet varmare. Dyra, visst, men prisvärda... Jag har utnyttjat rabattcheckar för att köpa på mig de grejerna jag har dock, eller fyndat på rea.

• Jigge

Var inne på Stadium idag och kikade på Everest nya skaljackor och såg att de nu har 10000 vattenpelare. Dottern hade en sån fast med endast 3000 vattenpelare i höstas, den funkade i ösregn så jag funderar på att satsa på deras i år. Måste bara kolla vad Gneis vårkollektion kommer kosta först.

• scrapparlotta
    Jigge skrev 2013-02-28 18:06:13 följande:
    Var inne på Stadium idag och kikade på Everest nya skaljackor och såg att de nu har 10000 vattenpelare. Dottern hade en sån fast med endast 3000 vattenpelare i höstas, den funkade i ösregn så jag funderar på att satsa på deras i år. Måste bara kolla vad Gneis vårkollektion kommer kosta först.
    Vad kostade dessa Everest på Stadium då? Fanns dom även i storlekar som 134....tänkte du på det?

• Juniflickorna0612

Jag köper separata skalkläder och regnkläder till barnen. Skalkläderna använder de mer på våren och hösten och regnkläderna vid behov.

Svar på tråden skalkläder?