• scrapparlotta

skalkläder?

Börjar fundera på inköp av vårens kläder....och jag har aldrig köpt skalkläder, hur funkar dom? Vilka är bäst? Funkar skalkäder när det regnar mycket också och dom går i skogen och så? Var köper ni dom? Helst inte dom dyraste, men ska såklart vara bra med...

• Svar på tråden skalkläder?
  • Indianica
    scrapparlotta skrev 2013-02-10 12:18:55 följande:

Ok, men då är det bara polarn o pyret som gäller eller. Dom enda jag sett med den vattenpelaren....dom är så jäkla dyra bara. Men får väl bli dom då....
    Du skulle kunna lägga ut skalkläderna på Tradera när de är urvuxna. Det är sjukt högt andrahandsvärde på dem. Jag sålde en windleeceljacka i våras som var lite nött där och den gick för 400 kr och nypriset på dem är väl drygt 500 kr. Även skaljackorna går för flera hundra på Tradera begagnade, så vill du sälja dem vidare är det en bra investering.

Även Stadium har skaljackor för barn, men ju högre vattenpelaren är, desto dyrare är jackan, denna med en pelare på 10 000 kostar ju t ex nästan 600 kr :www.stadium.se/varumarken/everest/klader/144468/everest-b-adv-sh-jkt-s13

Man får väl tänka på att man tjänar in pengar på att köpa en kombinerad regn- och vardagsjacka. 

Även Reima har skaljackor för barn, men de har inte fått in säsongens jackor i sin egen webbshop såg jag, fast de är faktiskt ännu dyrare än Polarns, de kostar över 1000 kr om de inte är på rea.
  • Naquadria

Jag har också börjat titta på skalkläder i 134. Svårt. Har haft POP och KAKS tidigare.

Sportaffärerna har lite, men inte alltid med högre vattenpelare. POP är bra, men dyrt och så gillar jag inte årets färger.

• scrapparlotta
    Naquadria skrev 2013-02-21 22:02:45 följande:
    Jag har också börjat titta på skalkläder i 134. Svårt. Har haft POP och KAKS tidigare.

Sportaffärerna har lite, men inte alltid med högre vattenpelare. POP är bra, men dyrt och så gillar jag inte årets färger.
    Ah, så det är inte bara jag som har svårt att hitta skalkläder i storlekar som är över 128. Varför har dom inte skalkläder i dom storlekarna?? Tror dom inte att dom barnen är ute i regn eller? Tycke verkligen det är jätteknepigt. 

Jag hittade på stadium, men där var vattenpelaren 5000. Det är för lite va för att man ska kunna lita på att hon håller sig torr?? Men annars, jag har sprungit runt i affärerna i Borås....men nä. Inget, förutom då POP. Men jag har fasiken inte råd att lägga ut så mycket pengar på det. Blir lite irriterad över detta! 
  • CurlingLotta

Gillar inte heller POP-färgerna i vår. Och 3000 i vattenpelare räcker inte långt, det måste minst vara 8000. Läste om de ämnen som en del tillverkare behandlar skalplagget med och det vill inte jag ha på mina barn. Tänk miljövänligt. Det finns ju alternativ som är riktigt bra.
    Men oavsett vad man köper så tycker jag att man ska ha varma och sköna plagg under. Skalplaggen värmer ju inte.
    Fleece är inte fel men det finns ju även stretchigare material.

• scrapparlotta
    CurlingLotta skrev 2013-02-21 22:27:48 följande:
    Gillar inte heller POP-färgerna i vår. Och 3000 i vattenpelare räcker inte långt, det måste minst vara 8000. Läste om de ämnen som en del tillverkare behandlar skalplagget med och det vill inte jag ha på mina barn. Tänk miljövänligt. Det finns ju alternativ som är riktigt bra.
    Men oavsett vad man köper så tycker jag att man ska ha varma och sköna plagg under. Skalplaggen värmer ju inte.
    Fleece är inte fel men det finns ju även stretchigare material.
    Är det inte vattenpelaren på 10000 på POPs kläder? Det trodde jag. Och vad menar du att man ska ha under om man inte ska ha fleece? 

Men annars om jag inte hittar bra skalkläder får jag väl köpa galonkläder...... 
  • Carr0n

Jag har haft POPs skalkläder, Kappahls och Didriksons. Kappahls kommer jag inte köpa igen, jackorna nöttes väldigt fort och på byxorna så gick gummiresåren under foten på byxorna av på en gång.
    POPs var jag supernöjd med, men dom är ju rätt dyra.

Iår blir det Didriksons igen, eftersom barnen kan ha samma skalkläder som ifjol. Dom ser likadana ut som när jag köpte dom, tål mycket tvättar.

Men kom ihåg att tvätta inga ytterkläder med sköljmedel, det fick jag lära mig och dom håller mycket bättre!     

• jonnashus

Har också bara sett polarns som ska vara väldigt bra till äldsta men tyvärr alldeles för dyra för oss så det har blivit vanlig regnkläder och några billiga som mer vindställ

• scrapparlotta
    Carr0n skrev 2013-02-21 22:58:45 följande:
    Jag har haft POPs skalkläder, Kappahls och Didriksons. Kappahls kommer jag inte köpa igen, jackorna nöttes väldigt fort och på byxorna så gick gummiresåren under foten på byxorna av på en gång.
    POPs var jag supernöjd med, men dom är ju rätt dyra.

Iår blir det Didriksons igen, eftersom barnen kan ha samma skalkläder som ifjol. Dom ser likadana ut som när jag köpte dom, tål mycket tvättar.

Men kom ihåg att tvätta inga ytterkläder med sköljmedel, det fick jag lära mig och dom håller mycket bättre!     
    Var köper ni Didrikssons skalkläder då och vad kostar dom ungefär? Vattenpelaren på dom?
  • Carr0n
    scrapparlotta skrev 2013-02-23 16:08:50 följande:
    Var köper ni Didrikssons skalkläder då och vad kostar dom ungefär? Vattenpelaren på dom?

Brukar köpa dom på ett ställe som heter Handelshuset här där vi bor, eller på filur.se
    Vattentätheten är 2000 mm/h.

Men verkligen regnar det ute så har mina barn regnställ, det också ifrån Didriksons. 
  • Jigge

Kan tipsa om Gneis som har toppenkläder. Deras skalkläder tror jag börjar säljas 10 mars, vet inte vad de kommer kosta dock. Jag tycker de har väldigt bra och prisvärda kläder, de har även bra andrahandsvärde på t.ex. tradera. De är ungefär samma prisklass som pop men de brukar ha förmånliga kampanjpriser och setpriser så det blir billigare i slutändan.

Svar på tråden skalkläder?