Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

    Genusteorin - en kort sammanfattning

    Ejder skrev 2013-02-05 08:01:49 följande:
    Sätt du in en kvinna som byggnadsarbetare och se hur länge hon överlever. Kvinnan är inte skapt för arbete, vare sig fysiskt eller psykiskt. 

    Vem är det som skapat kvinnan? Var kan man läsa om vad hen skapade henne för?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen

    Men Fagerlund: Om det nu är så att vi kvinnor inte kan något annat än föda barn och passa upp på dem, hur kommer det sig då att så många känner att de vill göra andra saker i livet? Om vi nu vore helt genetiskt olika borde vi väl inte ha någon diskussion om feminism över huvud taget, kvinnorna skulle ju vara helt nöjda med att vara inlåsta i hemmet och behandlade som boskap?


    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Ejder skrev 2013-02-06 19:45:45 följande:
    Hjärntvätt. Kvinnopr är väldigt lättmanipulerade och det finns ekonomiska incitament från såväl stat som företag att få kvinnor att arbeta. Kvinnorna är mer lättpåverkade för reklam, är mer trogna kunder och konsumerar dessutom mer än män.

    Så det är män som fått kvinnor att tro att de vill något annat än att passa upp på män?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Ejder skrev 2013-02-06 19:45:45 följande:
    Hjärntvätt. Kvinnopr är väldigt lättmanipulerade och det finns ekonomiska incitament från såväl stat som företag att få kvinnor att arbeta. Kvinnorna är mer lättpåverkade för reklam, är mer trogna kunder och konsumerar dessutom mer än män.

    Svara gärna på detta också:
    PumpkinQueen skrev 2013-02-06 17:39:54 följande:

    Vem är det som skapat kvinnan? Var kan man läsa om vad hen skapade henne för?

    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Ejder skrev 2013-02-06 19:52:50 följande:
    Vad är det du vill ha svar på? Kvinnan är precis som mannen ett resultat av evolution och naturligt urval. Vilket också är anledningen till att män och kvinnor blivit olika såväl fysiskt som psykiskt
    Vet du om att evolutionen inte är en tänkande och resonerande varelse som skapar saker och ting i något syfte?

    Om det nu "är så" att kvinnor är till för att sitta still och passa barn, då borde det väl vara rätt enkelt för dig att bevisa det. Så, kom med bevis, tack. 
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Fagerlund skrev 2013-02-06 21:44:13 följande:


    Det finns inget kvinnojobb som inte en man gör bättre.

     

    Vad är ett kvinnojobb?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Ejder skrev 2013-02-06 23:02:48 följande:
    Fakta är att kvinnors lycka, psykiska och fysiska hälsa har gått ner i takt med att de börjat arbeta allt mer.

    Fagerlund skrev 2013-02-07 09:33:29 följande:
    Det stämmer, Det märkliga är, att orsaken till detta alltid pekas ut som situationen i hemmet! Det rimliga är naturligtvis att det arbetet som är orsaken.

    Å andra sidan närmar sig kvinnornas situation männens, så det måste anses vara en mätbar ökning av jämställdhet att kvinnors medellivslängd sjunker närmare männens nivå.

    För det kan ju inte vara så att kvinnor bara räknar jämställdhet på plussidan!?

     
    Det skulle inte kunna vara så, att det här med att mäta psykisk ohälsa är ett relativt nytt fenomen och det därför ter sig som att denna ökat i allmänhet? Eller att det är lättare att upptäcka psykisk ohälsa hos en människa som tillåts lämna hemmet och interagera med andra människor på en arbetsplats?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Florence skrev 2013-02-07 14:22:27 följande:
    Skönt med någon som är påläst. Jag är intresserad av området och vill veta mer.

    Kan du länka till aktuell forskning som visar att:
    - kvinnor tjänar sämre än män för likvärdigt jobb
    - kvinnor i fertil ålder har svårare att få jobb, eftersom de har barn eller förväntas få barn
    - kvinnors arbetsinsats värderas många gånger lägre än mäns
    - kvinnor får inte samma möjlighet till utveckling inom arbetslivet än män

    Gärna både svensk och internationell forskning.

    Tack på förhand


    Du kan väl börja med att bevisa att kvinnor tjänar lika mycket som män, att de har lika lätt att få jobb, att deras arbetsinsats värderas lika högt som mäns och att kvinnor får samma möjlighet till utveckling inom arbetslivet som män? Tack på förhand.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Florence skrev 2013-02-07 16:31:07 följande:
    SallySpectra är vänlig nog att delge forskningsresultat som kan hjälpa att förstå världen lite bättre.
    Tyvärr hinner hon inte meddela vilken forskning det rör sig om, trots 23 inlägg i denna tråd.

    Är inte du också intresserad av att veta vilken forskning SallySpectra avser?


    Nej, jag är mer intresserad av varför du utgår ifrån att det som hen säger inte är sant. Vad beror det på?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Elit skrev 2013-02-08 15:06:03 följande:
    Jag känner till en kvinna som är 185 cm och hon är inte en man... Det betyder inte att uttrycket "män är längre än kvinnor" är felaktigt för det utan det är något förväntat att det finns undantag.

    Är du med?

    ...och människorna som tillhör undantagen, vad gör vi med dem? De som inte passar in i din idé om att "kvinnor och män är olika", hur ska de leva sina liv? Är det verkligen okej att aktivt motarbeta dem?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Elit skrev 2013-02-08 15:12:00 följande:
    Det är den som kommer med de märkliga påståendet som skall presentera bevisen. Om jag säger att allt här på jorden styrs av en liten gubbe par mars så kan jag inte begära att du skall åka och kolla på mars om det verkligen finns någon där. Det är jag som skall bevisa att det är så annars utgår man från att så inte är fallet.

    Är du med?
    Vad om är "märkligt" är uppenbarligen en fråga om personlig åsikt i det här fallet. För mig är det märkligt att förneka att det skulle kunna vara så att vi blir bemötta olika på grund av våra olika kön, utseenden, läggningar och så vidare.
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Ejder skrev 2013-02-08 16:55:34 följande:
    Vad har det med saken att göra.

    Att män och kvinnor är olika.
    Att det sedan finns kvinnor som är manliga är en annan fråga. 

    Hur kan det INTE ha med saken att göra?
    Ja, det är jag på bilden
  • PumpkinQueen
    Elit skrev 2013-02-19 17:19:15 följande:
    Varför skulle det vara problem med att det finns undantag? Det är ju självklarheter när vi har överlappande normalfördelningar. Det betyder inte att gruppernas medel kan vara skilda från varandra och detta leder till skillnader i gruppernas utfall i genomsnitt.

    Sen blir jag nästan irriterad på att du på något sätt alluderar som att jag motarbetar människor som är olika. Jag tror du svårligen hittar många som är mer liberala i sina världssyn än jag. Jag vill att alla skall få fatta sina beslut så fritt som möjligt och att människor får ta eget ansvar för sina handlingar. Jag är självklart medveten om att utfallen då också inte kommer bli 50/50 på alla områden eftersom det är helt omöjligt om människor väljer fritt. Varje individ skall bli bedömd utifrån sig själv som individ och inte som en representant för en grupp. Detta är självklart. Lika självklart som att vi kan tala om skillnader mellan grupper. ,

    Självklart blir vi ibland behandlade olika utifrån vårt kön eftersom könen är olika. Manliga poliser kommer exempelvis vara mer försiktiga när de visiterar dig eller män kommer ofta tänka sig mer för när de pratar med en kvinna som de inte känner eftersom ord och gester kan få helt annan innebörd när de sägs till en kvinna än en man.
    Vad jag säger är att du kan inte säga att du blir behandlad negativt på ex. arbetsmarknaden bara för att du är kvinna och sen inte komma med något som helst stöd för detta. Ge mig något som visar att det är så så skall jag titta på det.

    Att det finns undantag är ett problem eftersom dessa personer inte passar in i era generaliseringar. Alltså försvårar man livet för den som är annorlunda, om man tutar i folk att "så här är kvinnor och så här är män". Det får den som är annorlunda att känna sig utanför och därmed att må dåligt.

    Jag kräks på det här med att man anser sig kunna påstå vad som helst så länge man hävdar att det är generaliseringar och att det kanske finns undantag men att dessa inte är relevanta. På så sätt kommer folk undan med vilket fördomsfullt dravvel som helst. Ledsen, men jag köper det inte. Om du säger att det inte går att lära hundar att spela piano och jag visar upp en pianospelande hund, då är det ett tecken på att du har FEL. Inte på att "aah, men asså de FLESTA hundar kan inte göra det, alltså spelar det ingen roll vad den där gör...."  
     
    Ja, det är jag på bilden
Svar på tråden Genusteorin - en kort sammanfattning