• Erfdgt

Vad innebär förlovning för Dig?

Innebär en förlovning att man ska gifta sig? Vad är det för skillnad på förlovning och frieri, om det är någon skillnad? Ska/bör man gifta sig inom någon viss tidsram efter en förlovning/frieri?, tex 1år.

För mig innebär alltid en förlovning att man någon gång tänkt och vill gifta sig, inte nödvändigtvis inom 1år, men tanken på giftemål bör finnas där. Jag tycker alltså inte att man förlovar sig utan att vilja gifta sig. Att ställa frågan "Vill du gifta dig med mig?" är onödigt tycker jag om man redan är förlovade. Frågan "Vill du förlova dig med mig?" har samma innebörd för mig. Att man vill gifta sig med varandra.

Jag tycker däremot att man kan ställa frågan "Ska vi bestämma ett datum för bröllopet?" efter (inom) en förlovning, för då drar man verkligen igång planeringen av en vigsel. Hur stor eller liten den än må vara.

Nu undrar jag alltså hur Du ser på det här med förlovning :)

• Svar på tråden Vad innebär förlovning för Dig?
  • Emmut

Man ställer frågan "vill du gifta dig med mig?" Och gifter sig inom en rimlig tidsperiod (Max 2-3 år typ)

• Erfdgt
    Stokke skrev 2013-01-31 20:33:12 följande:
    Förlovning; frieri med bröllop inom ett år.
    Okej, så att man är förlovad betyder inte att man vill/har tankar på/planerar att gifta sig så småningom? Och att man friar efter man förlovat sig och först då kommer giftemål in i bilden? Ja, och att man då ska gifta sig inom ett år efter frieriet?
  • Erfdgt
    Emmut skrev 2013-01-31 20:36:16 följande:
    Man ställer frågan "vill du gifta dig med mig?" Och gifter sig inom en rimlig tidsperiod (Max 2-3 år typ)
    När man ställt frågan, är man förlovad då? Kan man vara förlovad innan frågan? Kan man vara förlovad och gifta sig utan ett frieri?
  • ArgaKillen

Förlovning = fotboja och ständig övervakning

Giftermål = Fängelse med chans till frigivning

• Agapi

För mig betyder de att man har bestämt (antingen tillsammans, eller genom att den ena friat och den andra svarat ja) att man skall gifta sig. Även om jag inte tycker de är helt nödvändigt att man gifter sig inom ett år. Men man vet iaf att man vill gifta sig när de är tillfälle (kan ju vara att man vill spara pengar först eller något annat).

Själv ville jag börja planera vårt bröllop den dagen vi förlovade oss. Nu blev de inte riktigt så eftersom vi drog ut på planerandet lite och sen blev jag oplanerat gravid. Så för vår del blir de bröllop ca 2.5 år efter förlovningen.

• TessaLove

Vi förlovade oss 2008 med tanken att vi skulle gifta oss inom ett år...vi är fortfarande inte gifta. Bebisfabrik kom i vägen

• Erfdgt
    Agapi skrev 2013-01-31 20:38:55 följande:
    Själv ville jag börja planera vårt bröllop den dagen vi förlovade oss. Nu blev de inte riktigt så eftersom vi drog ut på planerandet lite och sen blev jag oplanerat gravid. Så för vår del blir de bröllop ca 2.5 år efter förlovningen.
    Ja, jag känner igen känslan, det var samma sak för mig när vi förlovade oss :) Jag började planera, vi började planera, men livet kom emellan. Vi hade varit förlovad i ca 4,5år när vi väl kom till skott och gifte oss. Bättre sent än aldrig ;)

Ska ni gifta er snart? :)
  • XcsM

När min sambo friade skedde det genom att han frågade om jag vill gifta mig med honom, så för oss betyder en förlovning att man kommer gifta sig. Inte inom ett år kanske (även om jag gärna hade gjort det om det hade varit möjligt) men inom en rimlig tidsram som det skrevs tidigare. 1-3 år kanske.

Frågar man däremot "Vill du förlova dig med mig" betyder det väl att man bara är förlovad. Vad nu det innebär

Svar på tråden Vad innebär förlovning för Dig?