• Erfdgt

Vad innebär förlovning för Dig?

Innebär en förlovning att man ska gifta sig? Vad är det för skillnad på förlovning och frieri, om det är någon skillnad? Ska/bör man gifta sig inom någon viss tidsram efter en förlovning/frieri?, tex 1år.

För mig innebär alltid en förlovning att man någon gång tänkt och vill gifta sig, inte nödvändigtvis inom 1år, men tanken på giftemål bör finnas där. Jag tycker alltså inte att man förlovar sig utan att vilja gifta sig. Att ställa frågan "Vill du gifta dig med mig?" är onödigt tycker jag om man redan är förlovade. Frågan "Vill du förlova dig med mig?" har samma innebörd för mig. Att man vill gifta sig med varandra.

Jag tycker däremot att man kan ställa frågan "Ska vi bestämma ett datum för bröllopet?" efter (inom) en förlovning, för då drar man verkligen igång planeringen av en vigsel. Hur stor eller liten den än må vara.

Nu undrar jag alltså hur Du ser på det här med förlovning :)

• Svar på tråden Vad innebär förlovning för Dig?
  • Agapi
    Erfdgt skrev 2013-01-31 20:44:52 följande:
    Ja, jag känner igen känslan, det var samma sak för mig när vi förlovade oss :) Jag började planera, vi började planera, men livet kom emellan. Vi hade varit förlovad i ca 4,5år när vi väl kom till skott och gifte oss. Bättre sent än aldrig ;)

Ska ni gifta er snart? :)
    De går ju inte alltid att planera allt. Sörjer inte direkt att de inte blev just i sommar, men jag hade inte velat kalla mig förlovad om vi bara sagt "vi ska gifta oss någon gång i framtiden". Vill iaf ha en någorlunda plan på när och så för att de ska kännas "på riktigt".

Vi hade bokat kyrka till augusti i år, men bara någon vecka efter så plusade jag. Har BF i mitten på maj så tyckte de var lite mycket att få första barnet och planera bröllop (speciellt som de kommer bli ett STORT bröllop då min blivande är grek;)) på samma gång. Så nu har vi satt de till maj nästa år istället =)
  • mycketsaft

Jag tycker att förlovning sker när man friar, man ska gifta sej inom de närmsta åren. Men jag är väl kanske lite gammalmodig..

• XcsM
    mycketsaft skrev 2013-01-31 20:56:29 följande:
    Jag tycker att förlovning sker när man friar, man ska gifta sej inom de närmsta åren. Men jag är väl kanske lite gammalmodig..
  • Erfdgt
    XcsM skrev 2013-01-31 20:53:17 följande:
    Frågar man däremot "Vill du förlova dig med mig" betyder det väl att man bara är förlovad. Vad nu det innebär
    Precis, vad innebär det att "bara" vara förlovad för dig? :) För mig innebär alltid en förlovning, oavsett hur man blir förlovad (fråga om giftemål, fråga om förlovning eller gemensamt beslut), att man vill och har tänkt gifta sig i framtiden.
  • Agapi

för mig är "vill du förlova dig med mig?" en väldigt konstig fråga. "vill du lova att lova att gifta dig med mig?" ungefär. Dock har jag förståelse för att man förlovar sig när man verkligen vill gifta sig, även om man vet att man inte kommer ha möjlighet till de förr än om ett par år. 

Men att kalla sig förlovad när man inte vill gifta sig tycker jag är konstigt, då betyder de ju inget alls? Eller de som jag sett här på FL som är förlovade och sen går och väntar på att han ska fria? Nej i denna frågan är jag ganska gammaldags.

• Erfdgt
    mycketsaft skrev 2013-01-31 20:56:29 följande:
    Så någon måste alltid fria för att det ska vara en förlovning? Genom att ställa frågan "Vill du gifta dig med mig?" eller räcker det om man frågar "Vill du förlova dig med mig?". Går det att gemensamt diskutera sig fram till en förlovning?

• XcsM
    Erfdgt skrev 2013-01-31 20:57:21 följande:
    Precis, vad innebär det att "bara" vara förlovad för dig? :) För mig innebär alltid en förlovning, oavsett hur man blir förlovad (fråga om giftemål, fråga om förlovning eller gemensamt beslut), att man vill och har tänkt gifta sig i framtiden.
    Ja alltså, för mig/oss innebär ju förlovningen att vi kommer gifta oss
    Däremot har jag vänner där frågan varit "vill du förlova dig med mig" och inte om de skall gifta sig. Jag frågade dem en gång hur frieriet gick till och då sa dem att det inte hade varit något frieri inblandat och att de inte hade några planer alls på bröllop. De var/är "bara förlovade". Men jag fattade aldrig riktigt vad det där "bara förlovade" innebar. Innebär inte förlovningen att man går i giftasplaner kan man lika gärna "bara" vara sambos eller pojkvän/flickvän kan ju jag tycka.
  • Erfdgt
    Agapi skrev 2013-01-31 20:53:40 följande:
    De går ju inte alltid att planera allt. Sörjer inte direkt att de inte blev just i sommar, men jag hade inte velat kalla mig förlovad om vi bara sagt "vi ska gifta oss någon gång i framtiden". Vill iaf ha en någorlunda plan på när och så för att de ska kännas "på riktigt".

Vi hade bokat kyrka till augusti i år, men bara någon vecka efter så plusade jag. Har BF i mitten på maj så tyckte de var lite mycket att få första barnet och planera bröllop (speciellt som de kommer bli ett STORT bröllop då min blivande är grek;)) på samma gång. Så nu har vi satt de till maj nästa år istället =)
    Jaha, men grattis till barnet! Vad roligt :) Jag förstår om det känns lite mycket med både barn och bröllop i samma veva, så det kan nog vara smart att skjuta på det lite :)
  • XcsM
    Agapi skrev 2013-01-31 20:58:57 följande:
    Men att kalla sig förlovad när man inte vill gifta sig tycker jag är konstigt, då betyder de ju inget alls? Eller de som jag sett här på FL som är förlovade och sen går och väntar på att han ska fria? Nej i denna frågan är jag ganska gammaldags.
    Håller helt med här! Förstår inte poängen alls med att vara förlovad om man inte har några som helst planer på att förlovningen skall mynna ut i ett giftemål.
  • Erfdgt

För längesedan var det ju trolovning och det var ju juridiskt bindande, bruden var inte själv med och bestämde, utan brudens giftoman var den som ingick trolovningen med brudgummen åt henne. Det var ett löfte om giftermål. Sedan blev det förlovning för att man "för lovade" att man skulle gifta sig. Tiden för förlovningen var när det skulle förhandlas om brudköpesumma osv och var fortfarande juridiskt bindande. En förlovning kunde endast brytas via domstol. Om någon bröt förlovningen på egen hand, så kunde den andra få skadestånd.

Numera är det ju inget juridiskt med i förlovningen, vi har kommit en lång väg sedan dess, och därför har väl också innebörden av en förlovning ändrats en hel del. Intressant att höra vad andra tycker och tänker :)

Svar på tråden Vad innebär förlovning för Dig?